autoweb.cz > Ford > Ford Galaxy > Ford Galaxy 2.0 TDCI (2012)
Ford Galaxy 2.0 TDCI (2012)
Dynamika 6
Chování na silnici 9
Provozní náklady 8
Praktičnost 10
X-Factor 7
Celkové hodnocení 8
RADOSTI
Prostor na palubě; řízení; ovladatelnost; spotřeba
STAROSTI
Ambiciózní cenovka; vrzající rukojeť ruční brzdy
S málokterým velkým krabicoidním sedmimístným MPV se jezdí tak příjemně jako s Fordem Galaxy. Ne, znovu… S žádným velkým krabicoidním sedmimístným MPV se nejezdí tak příjemně jako s Fordem Galaxy. O tom nemá smysl diskutovat, protože pokud máte rádi samotný proces řízení – tedy kroucení volantem a to, jak s vámi auto mluví, bude vás z téhle kategorie nejvíc bavit právě Galaxy.
Jenže velké MPV není jenom o řízení, ale také o užitné hodnotě. Teď bych se tu měl rozepisovat o velikostech odkládacích přihrádek, objemu kufru a dalších detailech, jenže to je tak trochu problém. Celý testovací týden jsem totiž s autem jezdil převážně sám, a když už jsem vezl rodinu a pár věcí, prostě jsem si nevšímal toho, do jakého úhlu se otevírá jedna ze stropních přihrádek a jestli se do ní vejdou troje sluneční brýle, pět ajfounů a jedno okousané jablko.Jenže také si nepamatuji, že bych za celý ten týden objevil něco, co by mi na praktické výbavě Fordu Galaxy vadilo. Dozadu jsem se s dětskou sedačkou dostal bez problémů a kufr spolknul gigantický nákup nábytku – vše tedy tak, jak má u velkoprostorového vozu být. Navíc se mi za volantem sedělo tak jako v žádném jiném podobném MPV – příjemně a pohodlně.
Ono je to všechno o pocitu a když upřednostňujete řízení víc než třeba design interiéru, prostě se vám musí Galaxy líbit. Pro někoho tu zas bude Citroen C4 Grand Picasso, někomu bude plně vyhovovat Volkswagen Sharan. Takže když vám řeknu, že mě štval paranoidní aktivní tempomat, berte to jako doporučení si ho za velké peníze (45 900 korun s dalšími věcmi v paketu) nekupovat, nebo nad tím mávněte rukou, že nebudete poslouchat rady redaktůrka, který obecně nemá rád tyhle rádoby bezpečnostní systémy zasahující do řízení.
Ford Galaxy je totiž i bez všech těch serepetiček jednoduše dobré a funkční auto. Dieselový čtyřválec o objemu dvou litrů a výkonu 163 koní je dostatečná motorizace, se kterou sice nevytvoříte rychlostní rekord na trase Praha – Split, ale dojedete kamkoli s klidem, že předjíždět můžete dle libosti a že se nezalekne ani táhlého dálničního stoupání s plným zatížením.Dieselu se ale v nízkých otáčkách chce pracovat podobně jako státnímu zaměstnanci po obědě. Za třemi a půl tisíci otáček už ze sebe také moc nadšení neodevzdá. Motor už sám o sobě ani není vzorem kultivovanosti, jemnosti chodu nebo přesnosti reakce, ale sotva by někdo nadával, když na palubním počítači uvidí průměrnou spotřebu kolem 7 litrů nafty na 100 km. Jistě, hoňte Ford Galaxy 2.0 TDCI po dálnici a klidně pojede za devět deset litrů.
Šestistupňový manuál mi sice k autu moc nesedí, ale to je zase jen vrtoch novináře, který nerad ve velkých sedmimístných MPV řadí. A nutno přiznat, že třeba v Galaxy právě díky příjemně vyváženému řízení, nakalibrování všech základních ovládacích prvků a dobrému podvozku dodatečná činnost pravou rukou a levou nohou nevadí. Stále jsem si tu totiž připadal jako řidič.Podvozek je nastavený měkce, takže zaznamenáte větší náklony v zatáčkách, ale pochybuji, že bude od tohohle auta někdo očekávat tuhost podvozku Nissanu GT-R. Vůbec mi měkké nastavení nevadilo. Dovolil bych si spíše tvrdit, že je to téměř ideální kompromis mezi stále ještě vysokým pohodlím a přijatelnou ovladatelností i rychlostí reakcí na povely řidiče. Ford Galaxy přece není sportovní auto, ale právě díky vyváženému nastavení podvozku a přirozeně tuhému řízení se s ním jezdí když už ne dynamicky, tak jednoduše hezky.
Nevím, o čem víc se tu mám rozepisovat. Snad jen, že Galaxy ve výbavě Titanium není zrovna podbízivě levné auto. Ceníková cena 1 066 090 koru vypadá téměř hrozivě a ani „akční“ cena 899 990 korun není zrovna malá. A když k tomu přihodíte všechny ty (pro někoho možná zbytečné) příplatky testovaného auta za 268 800 korun, díváte se na sedmimístné MPV za 1 168 790 korun. To je i na můj vkus docela dost, ale to je spíše tím, že si vůbec nedovedu představit, k čemu bych tam obrovské auto potřeboval. Jenže mě přijde obrovský i Focus Combi, takže to berte s rezervou…
Verdikt
S Fordem Galaxy se mi jezdí hezky a když bych potřeboval velké sedmimístné MPV s dvoulitrovým dieselem, asi bych ani jinde nehledal. Těší mne, že aspoň některé automobilky ponechávají i u zdánlivě nezábavných aut trochu toho řidičsky atraktivního charakteru. Ten už vám dnes někteří nenabídnou ani u teoreticky sportovních aut, natož u minidodávek…
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1997 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 120 / 163 v 3750 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 340 v 2000 - 3250 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 94,0 |
0-100 km/h (s) | 9,8 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 203 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 7,0 / 4,8 / 5,6 |
Objem nádrže (l) | 70 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4819 |
Šířka (mm) | 1884 |
Výška (mm) | 1758 |
Rozvor náprav (mm) | 2850 |
Provozní hmotnost (kg) | 1733 |
Celková hmotnost (kg) | 2505 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 750 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1800 (2000) |
Zavazadlový prostor (l) | 308 - 2325 (7 míst - 2 místa) |
Ceny | |
Základní cena modelu | 649 990 Kč (1.6 EcoBoost - akční cena) |
Základní cena test. verze | 899 990 Kč (2.0 TDCI Titanium - akční cena) |
Cena testovaného vozu | 1 168 790 Kč |