Ford Focus ST

Na všech internetových serverech se mluví o novém Focusu RS. To je možná ta správná chvíle podívat se na jeho slabšího sourozence. I ten totiž může naznačit, co můžeme čekat.

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

Na úvod

Ostré hatchbacky jsou zvláštní kategorie. Původně malá rodinná auta, obdařená silným motorem a vyladěným podvozkem… nepřipomíná vám to něco? Ano, původní myšlenka je stejná jako u amerických hot-rodů, vzít obyčejné auto a udělat z něj silnou, nebezpečnou bestii.

Zakladatel kategorie hot-hatchů, první Golf GTI, vznikl přesně takhle. Pár mechaniků ve vývojovém oddělení Volkswagenu si řeklo, že by nebylo špatné zamontovat do tehdy nového a převratného jedničkového Golfa nějaký silnější motor, než sériová jedenáctistovka o výkonu 50 koní.

Dali si tedy pár přesčasů a bez vědomí vrchního velení implantovali do Golfu šestnáctistovku, vyvinutou společně s automobilkou Audi. Výkon 110 koní se v dnešní době zdá jako almužna, ale nezapomeňte, že první Golf nevážil ani tunu. Stala se z něj legenda, zrodilo se první GTI.

Dnešní hatchbacky jsou těžší, ale v poslední době jsme svědky prudkého nárůstu výkonů. Tam, kde ještě před pěti lety stačilo 150 nebo 170 koní, považuje se dnes cokoli pod dvě stovky za výsměch. Existuje několik cest, jak se dobrat konkurenceschopnosti. Honda Civic Type-R má sice „jen“ 201 koně, ale její točivý motor a zajímavý podvozek vám zajistí dostatek zábavy na celé léto. Mazda 3 MPS má 260 koní a při jízdě jí musíte pevně držet pod krkem. A Focus ST je někde mezi.Technika

Motor má výkon 225 koní, točivý moment 320 Nm, pohání přes šestistupňovou převodovku přední kola a je to pětiválec o objemu 2,5 litru, plněný turbodmychadlem. Převodovka je velmi důležitá, protože je s motorem dobře sladěná. Umožňuje velmi rychlou a agresivní jízdu, ale díky dlouhému zpřevodování šestého stupně vám dovolí i pohodlně cestovat po dálnicích.

Podvozek se v základní stavbě neliší od běžného Focusu. Pochopitelně je o něco snížený, má o 30% tužší pružiny, tlustší přední stabilizátor a lepší sportovní tlumiče, ale nic zásadního se nezměnilo. Nebyl totiž důvod, už „obyčejný“ Focus má podle mě jeden z nejlepších podvozků mezi současnými hatchbacky. Je naprosto pohodlný a připravený na každodenní provoz na obyčejných a mnohdy nekvalitních silnicích, ale zároveň dokáže to, co dnes už jen hrstka aut: pobavit zkušeného řidiče.

Ford Focus fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Ford Focus fotogalerie

To, co automobilka dokázala pouhým přeladěním tlumení a pružení, je jen dalším důkazem, že se na RS opravdu můžeme těšit. Vždyť už ST je na Nürburgringu o něco rychlejší, než drsný Focus RS první generace. Zkušený řidič z něj dokáže vydolovat neuvěřitelné nájezdové a průjezdové rychlosti dokonce i ve vlhkých zatáčkách, zatímco i ti méně zkušení se pořád mohou královsky bavit.Na silnici

Díky perfektně nastavenému podvozku si s tímhle autem můžete doslova hrát – v tom nejčistším smyslu. Dá se zatáčkou provést čistě a zároveň ho tam můžete hodit s ubráním plynu a svůdně vybočující zádí. Je to mimo jiné i zásluha dokonalého řízení – pravděpodobně jednoho z nejlepších, které v dnešních autech s pohonem předních kol najedte. Poskytuje ostré a chirurgicky přesné nájezdy do zatáček a v jejich průběhu dokáže zprostředkovat velmi slušnou zpětnou vazbu, takže případnou ztrátu přilnavosti ucítíte v rukách dřív, než k ní skutečně dojde.

Jak už jsem psal, přilnavost v zatáčkách je velmi slušná i na mokrém asfaltu, v takové situaci ovšem musíte být opatrní s plynovým pedálem. 320 Nm na předních kolech je přece jenom dost, takže byste neopatrným pohybem pravého kotníku mohli v kritické situaci o přilnavost přijít.

Touha přišpendlit plynový pedál ke koberečku se ovšem dá pochopit. Když to totiž uděláte, pětiválec se nadechne a předvede vám neuvěřitelnou šíři svých hudebních schopností. V nízkých otáčkách začíná hrdelním bluesovým basem (který vás nevtíravě doprovází i při běžném pojíždění městem), jakmile se nadechne turbodmychadlo, přechází do ryčného bartytonu, aby se rychle přehoupl do vysokých otáček a nasadil metalový ječák, ze kterého ovšem pořád slyšíte 2,5 litrový objem. Tenhle motor bych mohl poslouchat hodiny a neomrzelo by mě to ani na sekundu.Prostor a výbava

Na palubní desce se toho příliš nezměnilo. Na jejím vrcholu přibyla kaplička s ukazateli oleje a tlaku turbodmychadla, jinak je všechno při starém. Z ergonomického hlediska je to v pořádku, materiály by ovšem mohly být lepší. A pokud mi něco opravdu vadí, jsou to pseudochromové ručičky přístrojů, které vypadají jak z vietnamské tržnice.

Naopak velkou pochvalu si zaslouží sportovní sedačky Recaro, které vás dobře podrží v zatáčkách a nejsou nepohodlné ani při delších cestách. Škoda, že nejdou spustit ještě o kousek níž, při jízdě jsem měl pořád pocit, že sedím trochu příliš vysoko.

Standardní výbava modelu ST je velmi vysoká, máte tu všechny nezbytnosti včetně klimatizace, xenonů, kvalitního audiosystému a dalších věcí. V testovacím autě bylo ještě spoustu dalších příplatkových věcí, například navigace, nebo i ten nepřehlédnutelný oranžový lak. Bez příplatků stojí ST 770 tisíc korun, výbava navíc dokáže vyhnat cenu hodně přes 800 tisíc. A pokud budete jezdit svižně, spotřeba se bude trvale držet mezi 10 a 15 litry.Verdikt

Není to levná legrace… jenže žádná opravdová zábava není zadarmo. Pokud chcete ještě větší výkony a lepší jízdní vlastnosti, zbývá vám snad Impreza STI, ale i ta už je o pár stovek tisíc dražší. Za tuhle cenu skutečně seženete málo co, co by se v zábavnosti mohlo Focusu vyrovnat – a zároveň dokázalo nabídnout použitelnost v každodenním životě.

Právě kombinace jeho schopností z něj dělají jeden z nejlepších ostrých hatchbacků všech dob. A pokud jde o mě, kdybych potřeboval v téhle cenové kategorii auto a žádné jiné už bych mít nemohl… byl by to ten nejžhavější kandidát.

Honza Koubek

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)6,8
Motor
Konstrukceřadový pětiválec, 2522 cm3
Zdvihový objem (cm3)2522
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)225 koní v 6000 ot./min.
Točivý moment (Nm)320 Nm při 1600 - 4000 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)241
Spotřeba paliva (l/100 km)13,8/6,8/9,3 l/100 km
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1317
Zavazadlový prostor (l)385/1245
Ceny
Základní cena modelu769 990 Kč
28.7.2008 6:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist