autoweb.cz > Ford > Ford Focus > Ford Focus ST: Mechanický pomeranč
Ford Focus ST: Mechanický pomeranč
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8
V případě Focusu se ale nejedná o nástupce modelu ST v pravém slova smyslu. Stejně tak nejde ani o nástupce extrémisticky pojatého RS, který ve své době předefinoval možnosti předního pohonu. Ford jen konečně ukazuje, jak měl jeho sportovní hatchback vypadat už dávno. Oproti nevýraznému atmosférickému dvoulitru, který poháněl přední kola předchozího modelu ST, Ford tentokrát vsadil na těžší kalibr a celé auto namířil proti těm nejlepším ve třídě. U koncernového Volva vyžádal jejich léty osvědčený dvaapůllitrový pětiválec s přeplňováním, pro své potřeby mu elektronicky nadělil 225 koní a 320 Nm, upravil charakter zvuku přidáním rezonanční trubice vedoucí od motoru do interiéru, podvozek doladil na Nürburgringu, kde je údajně ST o několik vteřin rychlejší, než předchozí RS a nastavil cenu tak, abyste o něm museli přemýšlet.
Ford Focus fotogalerie – vše co potřebujete vidět
V oranžovém příplatkovém „Lambo“ laku na sebe strhává pozornost všude, kde se objeví a na líbivosti mu dodávají i osmnáctipalcové ráfky, u nichž musí designéři Fordu bez mučení přiznat, že je také okoukali u Lamborghini. Rozhodně to ale není na škodu, naopak. Focus ST vypadá díky výraznějšímu oplastování dostatečně dospěle na to, aby si získal na silnici respekt. Uvnitř vás nezklame, ale stejně tak ani neoslní, kvalita a výběr plastů jsou jen na průměrné úrovni. Přední sedačky Recaro mají slušné boční vedení, věnec volantu je tlustší, než je zvykem (i když tloušťky 130i nedosahuje) a šestistupňová převodovka poslouchá na slovo, přestože k dokonalému chodu a la Honda ji chybí mechanická čistota chodu. Trochu lacině působí překombinované podsvícení ukazatelů a ovladačů v kombinaci bílo/zelená, které doplňuje červené noční osvětlení mířící na středovou konzoli. Škoda. Jinak se ale uvnitř budete cítit vcelku příjemně a hlavně: Focus si kvůli kouzlu interiéru nekupujete.
To důležité je pod kapotou
Otočte klíčkem ve startéru a na všechny výtky zapomenete. Pětiválec se projevuje svým specifickým zvukem – pokud prohřejete výfuk, při ubrání plynu dokonce práská do výfuku. Papírově nabízí maximum točivého momentu od 1600 otáček a v reálu stačí motor dostat o jednu tisícovku výše, abyste se dočkali výrazné odezvy v zátahu. Ten je plynule lineární vlastně v celém spektru otáček, a doprovází ho hluboký zvuk v momentě, kdy k práci donutíte prošlápnutím plynu turbodmychadlo. Po výrazném zahřátí vám elektronika dovolí motor vytočit do 7000 otáček, o pouhých 300 níže ale chytne příjemně chraplavý nádech v kombinaci s mírným nárůstem síly. A pokud si jen chcete užívat faktu, že se vám pod kapotou točí turbodmychadlo, stačí jet na čtvrt plynu a poslouchat pískající turbínu vždy, když mírně přišlápnete pravý pedál.
V provozu máte dost výkonu od nejnižších otáček, na běžné předjíždění mimo město vám bude postačovat i šestka. Focus je sympaticky rychlý zhruba do 180 km/h, nad touto hranicí jako by mu docházel dech a abyste se s ním podívali k jeho udávané maximálce 241 km/h, musíte ho hodně prosit. Cestou do Ženevy jsme ani na německých dálnicích nikde nenašli dostatečně dlouhý úsek, abychom maximální rychlost pokořili. Focus ale nebyl stavěný jako dálniční expres, ačkoli ani tady vás nezklame. Nejvíc miluje rychlé okresky, kde se projeví jeho klady v podobě silného a především pružného motoru v kombinaci s poddajným, nikoli extrémně tuhým podvozkem. V pomalých zatáčkách vás možná zamrzí jeho nepřesnost, nedotáčivý charakter zaviněný vahou motoru na předku a také turboefekt, který je na tak velký motor překvapivě výrazný. Abyste se s Focusem ST opravdu sžili a on předváděl to, k čemu je jako ostrý hatchback předurčen, tedy briskně rychlé projíždění horských serpentin, budete muset hodně cvičit. Jak bylo řečeno výše, motor přinese výkon po přidání plynu s jistou odezvou, takže je třeba lehce předvídat a s plynem zacházet jemně a přidávat progresivně. Po přílišném přidání plynu motor zabere svým naučeným způsobem a lehce znecitliví řízení, jehož odpor si můžete nastavit ve třech různých stupních (výraznou změnu jsme ale nepocítili).
Každá zábava něco stojí
Jenže přesto, že ST není dokonalé, je velmi jednoduché propadnout jeho kouzlu. Je totiž zábavnější, než by se zřejmě mohlo po přečtení tohoto textu zdát a i když není přesné jak skalpel, je zábavnější, než kupříkladu velmi funkční, ale bezpohlavní VW Golf GTI.
Na dálnici počítejte se spotřebou kolem 11 litrů, mimo město při dodržování limitů do devíti, pokud si chcete užívat do sytosti, budete se blížit patnácti litrům na 100 km. Zato z něj budete vždy vysedat s úsměvem na tváři a říkat si, jak je možné, že umí nabídnout tolik zábavy a přitom nemusí být tak radikální, jako starý známý Focus RS.
Cena 769 900 Kč se tak zdá být za kombinaci schopností, užitkovosti, jedinečnosti a potěšení celkem adekvátní. Pokud budete k životu potřebovat lak Electric Orange, připravte si 35 900 Kč, na xenony 32 900 Kč. Více příplatků nepotřebujete, navíc se vám dost možná podaří vydolovat nějakou slevu od prodejce. V základní výbavě máte osmnáctipalcové ráfky, volant obšitý kůží, sedačky Recaro, ESP (lze vypnout, protiprokluz zůstává aktivní), klimatizaci a automatické (ne vždy dobře fungující) stěrače. Slušná nabídka, ne?
Roman Trojna
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | Ford Focus ST |
---|---|
0-100 km/h (s) | 6,8 |
Motor | |
Konstrukce | řadový pětiválec, 2522 cm3 |
Zdvihový objem (cm3) | 2522 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 225 koní v 6000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 320 Nm při 1600 - 4000 ot./min. |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 241 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 13,8/6,8/9,3 l/100 km |
Rozměry a hmotnosti | |
Provozní hmotnost (kg) | 1317 |
Zavazadlový prostor (l) | 385/1245 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 769 990 Kč |