autoweb.cz > Ford > Ford Focus > Ford Focus RS
Ford Focus RS
Dynamika 10
Chování na silnici 9
Provozní náklady 5
Praktičnost 6
X-Factor 9
Celkové hodnocení 7.8
Na úvod
Nejšílenější předokolku současnosti – Ford Focus RS – jsme už v redakci měli. Tehdy jsme s ním na Nordschleife zjišťovali, zda se dokáže vyrovnat klasické koncepci s pohonem zadních kol. Proti kupé Nissan 370Z to vůbec neměl snadné, ale nejlépe uděláte, když si o tom přečtete sami.
Rozepisovat se o Focusu RS dopodrobna nemá moc smyslu, protože už toho o něm bylo všude napsáno spoustu. Ale proč si vlastně nepřipomenout znovu, jak tohle auto jezdí? Stejně jako se rádi vrátíte do restaurace, kde mají ty nejlepší půlkilové steaky, tak i my se rádi znovu posadíme za volant auta, se kterým jsme se už několikrát v minulosti svezli. A není snad tohle ta nejlepší vizitka pro jakékoli auto, když se za jeho volant zmlsaný a rozmazlený (ano, a samozřejmě i podplacený) novinář rád vrátí?
Ford Focus fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Po všech Toyotách Prius, Volkswagenech Polo, Kiích Sorento a Citroenech C3 bylo náhodou moc příjemné opět si připomenout, že dnes stále někteří masoví výrobci umí postavit skutečné auto pro řidiče. Auto, kvůli kterému si vezmete den dovolenou, vstanete ve čtyři ráno, spálíte tři nádrže vysokooktanového benzínu a je vám to jedno (ne proto, že by vám benzín někdo platil, ale proto, že vás to setsakramentsky baví).Technika
Kdybyste dříve četli pořádně, nemuseli jsme to tu kvůli vám znovu opakovat. Akorát všechny ostatní zdržujete. Vezměme to tedy v rychlosti. Ford Focus RS není jen načipovaná varianta Fordu Focus ST s tvrdším podvozkem. Je to prakticky úplně jiné auto.
Vpředu sice najdete řadový pětiválec od Volva, ale ten dostal tolik nových, odolnějších a kvalitnějších komponent, že ho vlastně můžete považovat za nový motor. Jeho výkon 305 koní přichází v 6500 ot./min. a točivý moment 440 Nm je k dispozici v rozmezí od 2300 do 4500 ot./min. Nezávislá měření sice ukázala trochu menší čísla, ale na silnici vám těžko přijde, že tohle auto nemá výkon.
Zcela zásadní věc se však týká podvozku a přenosu výkonu. Ford Focus RS je totiž předokolka a ještě žádné sériové auto s pohonem předních kol nemělo takový výkon a točivý moment. Ford proto investoval nemalé úsilí, aby se mu podařilo eliminovat všechna negativa spojená s přenosem takové porce výkonu pouze přes přední kola. Určitě už jste slyšeli o šikovném systému RevoKnuckle. Jestli ne, přečtěte si článek Ford RevoKnuckle – co to je a jak to funguje.Na silnici
Když si takhle v poklidu jedete ráno do práce Focusem RS, možná vás bude štvát, že je tvrdý a hlučný a že nemá vyhřívané sedačky. I když, už dlouho se mi nestalo, že bych ráno vstal o půl hodiny dříve, abych to mohl do práce vzít delší cestou. To také o něčem vypovídá…
Nejhorší ze všeho je ale ta naléhavost. Focus RS vás totiž neustále provokuje a pošťuchuje. „Přidej! Nalož tomu,“ neustále slyšíte odněkud zpovzdálí. Pokud jste pubertální hejsek, pravděpodobně se neovládnete a začnete dělat prasečiny už na první světelné křižovatce. Předvádět zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,31 sekundy ve městě je ale dětinské a trapné… Rozumný jedinec s dováděním počká na silnici, kde to zná a kde ho neobtěžuje pomalý provoz.
Popisovat vám, jak epicky rychlý Ford Focus RS je, by zabralo mnoho prostoru. Proto si vystačme s konstatováním, že když se naplno ponoříte do objevování limitů přilnavosti, najednou vám všechna ostatní auta na silnici nepřijdou jen jako pomalá. Ona vám začnou připomínat statické předměty.
Sešlápněte za zatáčkou na trojku plyn a k dalšímu oblouku jste doslova teleportováni. A to samé se opakuje se zařazenou čtyřkou i pětkou. Je vlastně jedno, jakou rychlost máte zařazenou. Tohle je kouzlo (nebo chcete-li neduh) motorů přeplňovaných turbem velkým jako koňská hlava. Rychlost si nemusíte tvrdě odpracovat, prostě jen dupnete na plyn a všechno ostatní, včetně své duše, svěříte Pánubohu. To dokazují i čísla pružného zrychlení, která jsme naměřili. Z 50 na 80 km/h zrychlí Ford Focus RS na čtyřku za nesmyslné 3,43 sekundy a z 80 na 130 km/h na pětku za 6,08 sekundy. Na čtyřku se to samé odehraje už za 4,9 sekundy.
Naštěstí máte ve Focusu RS k dispozici upovídané řízení a velmi ochotný a sdílný podvozek, takže nad jakoukoli rychlostí máte naprostou kontrolu a dokážete ji odhadnout. To je totiž u některých aut problém. Dobře pamatuji na Audi TT RS, které svou skutečnou rychlost maskovalo a neustále jsem měl pocit, že jedu jen trochu rychlejším Volkswagenem Golf. Focus RS je úplně jiný.
Brzdy na testovaném autě už toho měly hodně za sebou, ale přesto se nám podařilo zastavit ze 100 km/h na 35,8 metru. V zatáčkách pak podle našeho měřícího zařízení dosahuje přetížení až 1,12 g a to je opravdu slušné.Prostor a výbava
Potřebujete nutně vědět, jak velký kufr má Focus RS nebo zda má v základní výbavě osvěžovač vzduchu a přípojku na iPod? Pokud jste si nevšimli, tohle je pořád Ford Focus s třídveřovou karoserií. V kufru je tedy opravdu hodně místa i na složený kočárek. Vpředu najdete úžasné anatomické skořepiny Recaro, které jsou i překvapivě pohodlné. Zadní sedadla pak poslouží i na kratších cestách dobře.
Testovaný Ford Focus RS měl navigaci, automatickou klimatizaci, xenony, kvalitní audio systém s přípojkou na externí zdroj hudby a dat a další užitečné fíčury. Zkrátka, funguje jako správný hot-hatch, se kterým se dá žít každý den. Cena 967 700 korun je možná vysoká, ale uvědomte si, že konkurenční Volkswagen Golf R rozhodně není tak ostrý. A navíc je i Golf R dražší…
Vlastně by se mohlo zdát, že pro život je tohle to nejlepší, co můžete za dané peníze koupit. Doslova maniakální rychlosti, moře charakteru blízkého skutečným závodním autům, komfortní výbava, použitelný zavazadelník a tovární záruka. Ford Focus RS tak spojuje všechny tyto vlastnosti dohromady a mohl by být považován za to nejlepší MPV na světě – je to totiž skutečně víceúčelový automobil.Verdikt
Ford Focus RS je ztělesněním současné doby a jejích potřeb. Mít všechno hned teď levně a bez námahy či přemýšlení. Podobně funguje třeba Nissan GTR, když se přesuneme do trochu jiné kategorie. Pokud tedy patříte k těm, kteří si chtějí prostě jen užívat rychlosti a dostávat ji kdykoli a kdekoli v maximální možné míře, budete z Focusu RS skutečně nadšeni. A rozhodně máte naše požehnání si ho koupit.
Jestli ale patříte k automobilovým fajnšmekrům a gurmánům ze staré školy, kteří jsou zvyklí se kvůli úspěchu nadřít a unavit, možná vás Focus RS brzy omrzí. V tomhle autě je prostě jedno, jakou máte zařazenou rychlost a po jakém povrchu jedete. Šlápněte jednoduše na plyn a máte to.
V budoucnu budeme takovýchto sportovních aut dostávat stále víc a víc. Svým způsobem nás to ale může mrzet, protože klasický atmosférický motor ve sportovním autě nutí řidiče více pracovat i přemýšlet. Zapojí vás do hry, začnete hledat cestu, jak proniknout hlouběji pod povrch; a až naleznete klíč, dostaví se ten opojný pocit skutečné a zasloužené zábavy za volantem.
To ale nic nemění na tom, že je tento Ford Focus RS úžasné auto. Užívejte si ho proto plnými doušky, dokud můžete.
Dalibor Žák
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
0-100 km/h (s) | 5,9 s |
Motor | |
Konstrukce | řadový pětiválec |
Palivo | bezolovnatý benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 2522 |
Vrtání x zdvih (mm) | 83,0 x 93,2 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 224 kW / 305 koní v 6500 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 440 Nm v 2300 až 4500 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 208 k/t |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 263 km/h |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 13,4 / 7,0 / 9,4 l/100 km |
Objem nádrže (l) | 62 l |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4402 |
Šířka (mm) | 1842 (bez zrcátek) |
Výška (mm) | 1497 |
Rozvor náprav (mm) | 2640 |
Provozní hmotnost (kg) | 1468 |
Celková hmotnost (kg) | 1860 |
Zavazadlový prostor (l) | 385 l |
Ceny | |
Základní cena modelu | 967 700 Kč |