autoweb.cz > Ford > Ford C-Max > Ford C-Max 1.6 EcoBoost (2013)
Ford C-Max 1.6 EcoBoost (2013)
Dynamika 7
Chování na silnici 7
Provozní náklady 7
Praktičnost 8
X-Factor 8
Celkové hodnocení 7.4
RADOSTI
Potentní a (resp. anebo dle jízdy) úsporný motor, vynikající podvozek…
STAROSTI
… který může být ve srovnání s konkurencí chápán jako tvrdý
Začnu vzpomínkou na to, jak jsem jezdil s C-Maxem předchozí generace a jelikož je to už docela dost let, tak co si matně pamatuji, jsou dobré, velmi dobré jízdní vlastnosti a kufr, který jsem tehdy pokládal za tak akorát velký. že bych během let zmírnil své nároky na zavazadlový prostor?
Pokud se mám odrazit od této reminiscence, tak tentokrát jsem s novým C-Maxem pocitem, že by se mi něco do kufru nevešlo, netrpěl. Zavazadelník má kapacitu přes šest set litrů (v porovnání s kufrem o objemu 432 litrů u minulé generace), lze prakticky a jednoduše manipulovat s druhou řadou sedadel, a v rámci praktičnosti sklápět lehce opěradla tak, aby se daly vozit i delší předměty. Já jsem nebyl s transportní schopností nespokojen, naopak.
A jízdní vlastnosti – s Fordem C-Max se mi jezdilo velmi dobře, i když tady zase možná zmíním, že podvozek mi přišel kapánek tvrdší na můj vkus, ale možná to opět souvisí s mým (pokročilejším) věkem. Pokud bych před pěti lety kvitoval pevnější nastavení s větším povděkem a radoval se z toho, že mohu velmi dynamicky vymetat zatáčky, tak dnes bych spíše přijal více náklonů a menší rázy při přejezdech nerovností. Nicméně mluvíme ale o připomínkách na úrovní celkového hodnocení „velmi dobré“ a ne o razantních stížnostech, pro které bych auto chtěl zavrhnout. To v žádném případě.
Jděme k pohonné jednotce. Ford nabízí pro C-Max širokou paletu motorizací a já měl k dispozici benzínovou šestnáctistovku, tedy 1,6 EcoBoost s výkonem 150 koní a točivým momentem 240 Nm. Dynamicky mi auto vyhovovalo, zejména optikou toho, jaké je jeho poslání, a že má vozit rodinu a zavazadla, a ne se stavět zadkem do zatáčky a nechat klouzat kola do strany. Což, ehm, umí….
Na stovku zrychlí auto za 9,4 sekundy a maximálka je 204 kilometrů v hodině. Já jsem se zkusil na dálnici přiblížit k maximu a musím poznamenat, že v rámci legálních rychlostí neměl tento C-Max potíže se zrychlením, jak absolutním, tak pružným – a pro řidiče na německých bezlimitních dálnicích mám zprávu, že 160 až 180 km/h také není problém.
Výbava? „Můj“ C-Max neměl navigaci, což pro mne osobně nebyl problém, stejně jako asi by to nebyla slabá stránka pro žádného majitelé chytrého telefonu, které dnes navigace nabízejí. A jinak C-Max měl vše, co jsem potřeboval. Klimatizaci, schránky na uložení drobností, kompletní výbavu elektronických asistentů. A třeba také vytahovací záclonky na skla zadních dveří nebo sklápěcí stolky na zadních stranách předních sedaček. Hlouposti? Možná, dokud nezačnete jezdit s dětmi a děti jsou přesně tím důvodem, proč C-Max chcete – bez dětí vám stačí, klidně Focus, nebo i Fiesta. Takže clony – to je přesně ten vynikající detail, který oceníte, pokud nechcete, aby na vaše ratolesti pražilo slunce.
Ford Fiesta ST na okruhu
Manuální šestikvalt pracoval tak, jak měl, tedy byl přesný, relativně tuhý, žádné drama, ale také nic co by připomínalo vařečku v díži s těstem, prostě „klasika.“ Spotřeba? Odpovídající jízdě, která byla – tak jako u mne obvykle – spíše svižná než pomalá. Na palubním displeji mi svítilo nějakých osm, devět litrů v průměru nejčastěji, ale pokud jsem byl schopen porovnávat s hodnotou okamžité, či krátkodobé spotřeby ve chvílích, kdy jsem záměrně nevyužíval potenciálu auta, jezdil jsem oproti tomuto průměru třeba o litr a půl úsporněji.
Cena… Sluší se porovnat s konkurencí, a to zejména z Francie, protože tam umí za relativně málo peněz nabídnout velmi schopné MPV. Renault nabízí Scénic od 399 900 Kč, ale nemá žádnou podobnou alternativu se silným benzínovým motorem, dynamicky nejbližší C-Maxu je asi Scénic 1.2 TCe s výkonem 130 koní za 478 900 Kč. Citroen C4 Picasso je na tom lépe, má svou foukanou šestnáctistovku 1,6 THP s výkonem 156 koní a ta stojí od 505 900 Kč. C-Max přijde v základní specifikaci na 369 990 Kč, první cena s motorem 1,6 EcoBoost je 499 990 Kč a „naše“ auto s našlapanou výbavou stálo 582 040 Kč.
Závěr
Francouzská konkurence umí dělat dobrá MPV, která se mohou směle vedle Fordu C-Max postavit do jedné řady a s ohledem na cenu lomeno výbavu jsou leckdy i o půl délky před Ford. Já bych se ale nebál Ford C-Max 1.6 EcoBoost doporučit každému, kdo má potřebu jezdit s rodinou (a zavazadly) a kdo ocení vynikající dynamiku, když přišlápne plyn, spojenou s akcentem řidičské radosti a angažovanosti výtečně naladěného podvozku.
Ford Galaxy 2.0 TDCi PowerShift (2013)
První jízda | vydáno 16. 12. 2013
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | čtyřválec |
Palivo | benzín |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Zdvihový objem (cm3) | 1596 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 110/150 v 5700 |
Točivý moment (Nm) | 240 v 1600 - 4000 |
0-100 km/h (s) | 9,4 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 204 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 6,2 |
Objem nádrže (l) | 55 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4380 |
Šířka (mm) | 2067 |
Výška (mm) | 1626 |
Rozvor náprav (mm) | 2648 |
Provozní hmotnost (kg) | 1385 |
Zavazadlový prostor (l) | 627 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 369 990 Kč |
Základní cena test. verze | 499 990 Kč |
Cena testovaného vozu | 582 040 Kč |