autoweb.cz > Fiat > Fiat Bravo > Fiat Bravo T-Jet
Fiat Bravo T-Jet
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8
Na úvod
Kdysi vyráběli Italové fantasticky krásná auta. Koneckonců, italský design je pojem. Jenže každý má občas špatný den, a italský automobilový průmysl ho měl pěkných pár let. Naštěstí to vypadá, že doby temna jsou pryč. Už menší Grande Punto je skutečně pohledná záležitost, jenže interiér za zevnějškem trochu pokulhává, takže první svezení pro mě bylo mírným zklamáním.
Když jsem si jel pro Bravo, trochu jsem se obával. Bude to zase ta samá písnička? Nutno ovšem dodat, že převažoval jiný pocit – těšil jsem se totiž na motor.Technika
Když se řekne benzínová čtrnáctistovka, člověka většinou napadne základní verze nějakého středně velkého auta. Bravo sice středně velký hatchback je, ale tahle čtrnáctistovka vrčí v jeho špičkové verzi. Má totiž turbodmychadlo a tím pádem výkon 150 koní.
Technicky jde o přepracovanou verzi slavných motorů FIRE a to je dobře, protože právě tyhle motory bylo to jediné, co se Fiatu v posledních letech opravdu povedlo. Kombinace malého zdvihového objemu a přeplňování je momentální šlágr. Automobilky si od něj (právem) slibují snížení spotřeby a emisí při současném zachování výkonu. Povedlo se, protože i v táhlých dálničních kopcích tenhle Fiat letí jak střela. Aspoň na to, že je to čtrnáctka.
Hodně pomůže i šestistupňová převodovka, kterou dostanete ke každému Bravu s výjimkou nejslabšího dieselu. S poměrně nakrátko poskládanými stupni můžete jet skutečně ostře, zatímco šestka zajistí ticho a klid při delších dálničních štrekách.
Fiat Bravo fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Při ostré jízdě ovšem pozor, protože podvozek je v podstatě beze změn převzat ze starého modelu Stilo – vpředu je náprava MacPherson, vzadu zkrutná tyč. Fiat se ovšem s naladěním docela snažil, zejména přední náprava se dočkala vyztužení a tím pádem je i přesnější.Na silnici
Zátah motoru mě při testování skutečně těšil, ale jestli mě něco skutečně překvapilo, bylo to ticho. Odhlučnění se Fiatu skutečně povedlo a Bravo při jízdě dělá dojem skutečně vytříbeného auta. Najeďte ale do zatáčky a hned zjistíte, že do vytříbenosti Golfu či Focusu má Fiat přece jen daleko. Inu, víceprvkovou zadní nápravu jen tak něčím nedoženete. Nicméně to není žádný průšvih a pokud nehodláte jezdit skutečně sportovně, bude to bohatě stačit. (Mírný problém ovšem je, že pokud si kupujete nejostřejší verzi hatchbacku s výkonem 150 koní, možná sportovně jezdit chtít budete…)
Při běžné jízdě je ale podvozek poddajný a karoserie působí slušně tuhým dojmem. Nikde nic nevrže, nic se neklepe, o čemž se dříve narozeným Fiatům mohlo jen zdát.
Pokud by to tady končilo, má Fiat samé plusové body. Jenže bohužel jsme se ještě nedostali k řízení a právě to je největší slabina jinak velmi slušného auta. Elektrický posilovač má až příliš síly, ve volantu není cítit vůbec nic a to vám v zatáčkách sebere veškerou jistotu a sebedůvěru. Dokonce ani stisk tlačítka Sport příliš nepomůže, i když volant v nižších rychlostech trochu ztuhne. Víc ucítíte přiostřenou odezvu na plynový pedál.Prostor a výbava
Interiér Brava se nepodobá žádnému jinému Fiatu, který jste kdy viděli. Tmavé, kvalitní materiály, perfektní dílneské zpracování, pěkné textury, moderní design, zkrátka jsem nevycházel z údivu. Dobře, není to tak precizní, jako v případě německy dokonalého Golfu, nebo Focusu, ale ve srovnání s francouzskými hatchbacky prochází Bravo s vlajícími prapory.
Je tu taky spousta prostoru, i když za volantem si rozhodně nenajdete tak ideální pozici, jak by se na ostrý hatch slušelo. Italové zkrátka stále ještě pořád upřednostňují pozici „krátké nohy, dlouhé ruce“. Také vzadu můžete mít trochu problém. Místa na kolena je dost, ale kvůli klesající střeše je sedák položený dost nízko, takže cestující s delšíma nohama budou mít stehna ve vzduchu.
Zavazadlový prostor je ovšem velký a také výbavy dostanete s tímhle silným motorem relativně spoustu – třeba automatickou dvouzónovou klimatizaci, tempomat, autorádio s rozhraním bluetooth pro připojení telefonu, dálkové centrální zamykání, nebo kompletní elektrické ovládání oken a zrcátek. Připlatit si můžete i za takové věci, jako jsou bi-xenonové světlomety, kožený interiér, panoramatické střešní okno, nebo kolenní airbag – tedy věci, které většinou najdete ve větších autech.Verdikt
Bravo T-Jet může být vaše za necelých 535 tisíc korun a už teď Fiat nabízí 30 tisíc slevu. A když budete smlouvat, kdo ví, třeba se dostanete ještě níž, nebo dostanete nějakou tu výbavu grátis. Jistě, půl milionu není zrovna málo, ale dostanete velmi krásné a navíc velmi rychlé auto. Které je mimochodem postavené daleko kvalitněji, než bych se u Fiatu odvažoval sázet.
Z hlediska sportovně zaměřeného řidiče má několik nepřehlédnutelných slabin, z nichž tou nejpodstatnější je přeposilované a necitlivé řízení. Nebýt toho, ostatní nedostatky by se daly přehlédnout a Bravo by (zejména s přihlédnutím k ceně) skórovalo nebezpečně blízko pěti hvězdičkám. Takhle to jsou bez pochyb čtyři.
Pokud vás láká, naprosto to chápu, protože je to opravdu krásné auto. A navíc má i pohledný interiér. Ale pokud o něm vážně přemýšlíte, určitě si zajistěte pořádně dlouhou testovací jízdu, abyste zjistili, jestli vám sedne poloha za volantem. Pokud ano, koupíte si nejlepší Fiat, jakým jsem kdy jel (i když pětistovka je zatím ještě na řadě).
Honza Koubek
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
0-100 km/h (s) | 8,5 |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | turbodmychadlo |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1368 |
Kompresní poměr | 9,8:1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 72x84 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 110/150 v 5500 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 206 při 2250 ot./min. |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 212 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 9,3/5,8/7,1 l/100 km |
Objem nádrže (l) | 57 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4336 |
Šířka (mm) | 1792 |
Výška (mm) | 1498 |
Rozvor náprav (mm) | 2600 |
Provozní hmotnost (kg) | 1280 |
Celková hmotnost (kg) | 1715 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 500 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1000 |
Zavazadlový prostor (l) | 400/1175 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 534 900 Kč |
Cena testovaného vozu | 534 900 Kč |