Chevrolet Captiva 2.0 D

Na pozůstatcích nepříliš úspěšné korejské značky vyrůstá nová automobilka… se starým názvem.

  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 6

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 6

Dovedu si představit, že se teď najde spousta lidí, kteří by se se mnou chtěli přít, jestli byla značka Daewoo neúspěšná, nebo ne. Řeknu to takhle: kdyby byla kdovíjak úspěšná, asi by jí nezměnili jméno. Ve srovnání s posledními modely Hyundai a KIA nebyly Kalos, Lacetti, ani Matiz (poslední vozy vyráběné pod značkou Daewoo) také žádný zázrak. Když došlo k přejmenování a zmíněná auta nadále zůstala v nabídce, musím přiznat, že se ve mně trochu vzbouřila krev příznivce amerik.

Když někdo přijde do baru, hodí na stůl klíč s povědomým zlatým křížem a prohlásí, že řídí Chevrolet, vybaví se mi jeden ze slavných vozů značky. Bel Air 57, Camaro nebo Corvette. Jenže teď to může dost dobře být Spark, tedy převlečený Matiz. A které z těch aut je cool a které není, to snad ani nemusíme rozebírat.

Chevrolet Captiva fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Chevrolet Captiva fotogalerie

Jenže, racionálně vzato, ani „pravé americké“ Chevrolety už nejsou to, co bývaly. A především, evropská auta, nově vznikající pod taktovkou GM , už jsou výrazně lepší. S korejskou mechanizací už nemají nic společného. Mají moderní kabáty, jsou kvalitně sestavené a využívají rozsáhlou motorovou paletu koncernu.

Americký Korejec pro Evropu

Přesně takovým autem je i Chevrolet Captiva. Velké SUV, které můžete mít i v sedmimístné variantě, slušivý kabát, na první pohled výrazně lepší kvalita, než bývalo zvykem. Prohřeším se proti zvyklostem běžných testů a už teď prozradím, že to vůbec není špatné auto. Dokonce klidně prohlásím, že je přímo dobré. Asi tušíte, že to má háček a máte pravdu. Být dobrý je fajn, ale pouze v případě, že kolem vás není spousta výborných až vynikajích. Captiva má ovšem přesně tenhle problém. V kategorii podobně velkých SUV se v poslední době vyrojily navýsost schopné novinky a náhoda tomu chtěla, že jsme jich v redakci v poslední době měli spoustu. Od Freelandera až po Hondu CR-V šlo o výjimečné kousky. Jistě, Land Rover je prestižní značka a Freelander je výrazně dražší, ale v případě Hondy už je to jinak. Prvotřídní kvalita, bezkonkurenční jízdní vlastnosti na silnici, výborné motory. Jediné, v čem s Captivou nemůže soupeřit je počet míst. A cena – jenže naopak, než byste čekali.

I plně vybavené CR-V (a že má pořádně bohatou výbavu, to mi věřte) stojí necelých 890 tisíc, zatímco Captiva vás s trochou neskromnosti může stát i víc než milion. I v základní výbavě stojí skoro 780 tisíc, sedmimístná osm stovek a s nějakou tou výbavou jste přesně na ceně Hondy. Stejně jako si musíme zvyknout na pomalu se zvyšující kvalitu korejských (nebo v tomto případě ex-korejských) automobilů, musíme si zvykat i na to, že ultra nízká cena už k výčtu jejich tajných zbraní nepatří.

Dobrý, ale nevyniká

V tomhle světle už je pohled na Captivu poněkud problematičtější. Podvozek vás sice nepodrazí a ani ve snu by si nedovolil chovat se nějak nebezpečně, ale řidič nemá vůbec žádnou zpětnou vazbu. Prostě sedíte na sedačce a točíte volantem, ale cítíte se naprosto odtržení od jakékoli akce. Zapomeňte na to, že byste si řízení nějak zvlášť užívali.

Další potíž je motor. Diesel pod kapotou je jasným prodejním favoritem, když jsem to naposled zjišťoval, nefiguroval v prodejních číslech naší země ani jeden benzínový model. Dvoulitrový čtyřválec má 150 koní, auto sice utáhne, ale o své námaze dává posádce vědět. Navíc ho musíte točit, protože do 2000 otáček se nic moc neděje. Tím pádem ovšem při jakémkoli pokusu o svižnější jízdu roste spotřeba. Při jízdě „piánko“ se ale i s takhle velkým autem vejdete do 8,5 litru.

Teď trochu odbočme. Není žádné tajemství, že Opel Antara je postavený na naprosto stejném základu (a upřímně řečeno, ta karoserie se také zrovna moc neliší). Bude mít podle všeho také stejnou motorovou paletu, což vidím trochu jako problém. Jediný motor, se kterým se dají čekat bezproblémové výkony, je totiž vidlicový šestiválec o objemu 3,2 litru a nelze čekat, že by si ho koupilo větší procento zájemců – jednak bude dražší a zadruhé se určitě nebude počítat mezi úsporné (přestože se jmenuje Ecotec). Antarou jsme ještě nejezdili, ale doufejme, že se Opel alespoň postará o lepší odhlučnění.

Je vážně tak špatný? Není!

Zatím to zní jako docela zdrcující kritika, ale dovolte mi připomenout, co jsem napsal na začátku. Captiva je ve skutečněosti dobré SUV a pokud chcete znát jeho nejsilnější stránku, stačí se posadit dovnitř. Tohle je opravdu prostorné auto, dokonce ještě víc, než by se zdálo při pohledu zvenčí. A to je co říct, protože Captiva rozhodně nevypadá jako drobeček. Na sedačky se spíš hodí název „křesla“, i když jejih rozměry mohou být v kombinaci s hladkým koženým čalouněním trochu nevýhoda. Člověk subtilnějších rozměrů v nich v rychlejších zatáčkách trochu klouže. Spousta místa nad hlavou umožnila posunout sedáky dostatečně vysoko, aby měli cestující podepřená stehna, což je při delších cestách velmi důležité. Nejvíc mě překvapila třetí řada sedaček. Ne, já se tam pohodlně nevejdu, ale ne každý má dva metry. Průměrně vysoký člověk tam přečká středně dlouhou cestu a menší postavy tam vydrží i déle. Jenom počítejte s tím, že při sedmimístném obsazení máte kufr menší, než v novém Mini.

Kdo čekal, že korejská ofenziva v kategorii SUV přinese velká sedmimístná auta za cenu Octavie, má zřejmě smůlu. Ukazuje se, že udělat lehké terénní auto s pohonem všech kol prostě moc levně nejde. Na druhou stranu je dobře, že jsme se zatím vyvarovali dovozu až drasticky nekvalitních čínských kopií Frontery a podobně. Captiva je kvalitní moderní auto a lze jí považovat za alternativu, pokud se vám například nelíbí Hyundai Santa Fe. Ale jestli skutečně nutně nepotřebujete sedm míst a chcete si trochu užít řízení, naším redakčním favoritem zůstává Honda CR-V.

Honza Koubek

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyChevrolet Captiva 2.0 D
0-100 km/h (s)12,2
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec, turbodiesel
Zdvihový objem (cm3)1991
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)150 koní v 4000 ot./min.
Točivý moment (Nm)320 Nm při 2000 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)180
Spotřeba paliva (l/100 km)9,0/6,5/7,4 l/100 km
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1770
Zavazadlový prostor (l)465/930
Ceny
Základní cena modeluod 780 000 Kč
23.4.2007 9:31

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist