autoweb.cz > BMW > BMW Z4 > BMW Z4 sDrive 35i
BMW Z4 sDrive 35i
Dynamika 6
Chování na silnici 6
Provozní náklady 6
Praktičnost 6
X-Factor 6
Celkové hodnocení 6
Na úvod
K zetkovým BMW mám určitý vztah. Jednu dobu jsem totiž v kapse nosil techničák od emkové Z3. Tedy s tím úchvatným šestiválcem z M3 a výkonem 321 koní. Docela divočina na auto s tak malým rozvorem a ne zrovna kdovíjak pevnou karoserií a hodně průměrným podvozkem. Takže mě logicky každý nástupce malého roadsteru z Mnichova zajímá o to víc. Předchozí Z4 byla v porovnání se Z3 jako z jiného světa. A ta úplně nová jde nejen zase o kousek dál, ale i změnila trochu směr své cesty. Jízda v roadsteru vždy byla a bude něčím magická. Sedíte většinou v malém, ale útulném interiéru a to rovnou prakticky na zadních kolech. No a před vámi se rozprostírá ta obrovsky dlouhá kapota. A věřte mi, že vás tohle kouzlo umí bavit celý život. Nová Z4 je v porovnání s předchozí o trochu širší, o několik milimetrů nižší, má stejný rozvor, ale je o 15 cm delší. Pevná skládací střecha z hliníku přidala na váze jen několik desítek kilogramů, celkově ale Z4 oproti své předchůdkyni v motorizaci s třílitrovým atmosférickým motorem přibrala 105 kg. Naše verze s přeplňovaným třílitrem ale přihazuje dalších 90 kilogramů a dalších 20 přidává i dvouspojkový robotizovaný manuál. Takže výsledkem je celková hmotnost 1600 kg. Tedy není třeba dodávat, že na sportovně orientované auto to není zrovna málo. Třeba Porsche Boxster S váží i s dvouspojkovou převodovkou o 220 kg méně, nicméně nabízí jen plátěnou střechu…
BMW Z4 velká fotogalerie
Technika
Designově je nová Z4 bez debat zase propracovanější. A přichází především s novou tváří, která se hlásí k novodobému mnichovskému jazyku. A stejné je to uvnitř. Rozhodně víte, že sedíte v moderním BMW, jsou tu s dalšími modely podobné ovladače i design palubky. Předchozí Z4 byla více spartánská, ta nová hraje trochu více na komfortní notu. To je totiž směr, kterým se malý roadster chce ubírat. Všechno je tu provedeno s pečlivostí BMW vlastní, jen budíky mají překvapivě trochu jiný font číslic, než ostatní modely značky. Navigace s iDrivem dostala obří displej z modelové řady 7, volant má ten správný průměr a sedačky nejen, že umí dobře podržet tělo, ale jsou vyhřívané tak brutálním způsobem, že vám jednoduše nebude zima, ani v teplotách kolem nuly. Tedy alespoň to ortodoxní příznivci roadsterů ocení.
Na silnici
Podvozek je v našem případě příplatkový emkový, o 10mm snížený a v kombinaci s nádhernými devatenáctipalcovými ráfky je jednoduše betonový. Sice si po chvíli jízdy zvyknete, samozřejmostí je vyhýbání se všemu, co by jen trochu mohlo připomínat díru v silnici. A když to nestihnete, interiérem proletí tak ošklivý kovový zvuk, že neupozorněný spolujezdec bude chtít vystupovat a kontrolovat, kde leží to utržené kolo se závěsem. Vážně, ta rána je tak děsivá a při vysokých rychlostech natolik hlasitá, že ji jednoduše nebudete chtít zažít znovu. Devatenáctipalcové ráfky jsou bohužel určeny pro naše západní sousedy se silnicemi rovnými jako sklo. I na nich vám ale Z4 rozhodně nebude připadat nějak vyměklá. Zadní gumy jsou tak široké, že jsou až nepoddajné. Mají šířku 275 mm a nestydí se na nerovnostech odskakovat. Řízení je naštěstí takové, jaké známe z moderních BMW, takže na daný druh auta naprosto dostatečně komunikativní a správně tuhé. Po přepnutí do režimu Sport ještě přituhne a zrychlí se i reakce plynu, nicméně nevidím v tom pro řidiče nějaký přínos. V režimu sport plus ale můžete aktivovat i Launch controll, který vám pomůže s co nejrychlejším rozjezdem. Stačí stejně, jako u Porsche Boxster, řadící páku přesunout do kulisy manuálního řazení, stisknout současně pedál brzdy a plynu, motor se usadí na čtyřech tisících a stačí už jen pustit brzdu. A na stovce jste za 5,1s. A převodovka v režimu sport plus řadí uměle se škubnutím, pro umocnění pocitu rychlosti.
Prostor a výbava
Zvuk motoru v Z4 je jadrný a hlasitější, než třeba v trojkovém BMW. Vytáčí se s velkou ochotou, díky přeplňování dvojicí turbodmychadel má dost točivého momentu i v nízkých otáčkách, ale stejně vás nejvíc bude bavit jeho projev v těch středních nebo vysokých. Tam je jeho zvuk ještě důraznější. Střechu můžete stahovat i na dálku ovladačem, nasazovat už jen z auta k tomu určeným tlačítkem. Případně stejně tak i při jízdě do 10 km/h, takže třeba při popojíždění v zácpě ji můžete nasadit. A celý tenhle proces trvá asi 20s. Když ji složíte, pak začnete slyšet projev toho fantastického šestiválce o to výrazněji. A jak tohle jednou ochutnáte, už nebudete chtít nikdy jinak. Slyšíte třeba, jak se při ubrání plynu ve výfucích ozývá temné zabublání, tedy v případě, že výfuky máte dobře prohřáté nebo si jednoduše můžete vychutnat to kouzlo zvuku řadového šestiválce, který prostě zní jinak, než všechny vidlicové motory. Převodovka je v téhle Z4 dvojspojková s ovládáním na volantu. A bohužel nedostanete tu stejně, jako u M3 pádla pod volantem. Převodovka samozřejmě funguje perfektně, řadí sametově a jen velmi málo kdy ji nachytáte nepřipravenou vám naservírovat tu rychlost, kterou byste si zrovna přáli. Navíc podřazuje s meziplyny. Jenže, když si kupuju roadster pro radost, nikdo, kdo miluje benzín, přeci nemůže chtít do takového auta nic jiného, než manuál. Je sice jen šestistupňový, ale komu by to bylo málo. Navíc v případě Z4 má i velmi krátký chod řadičky, pro přeřazení mezi sudými a lichými rychlostmi je třeba překonat vzdálenost pouhých 45mm. Ušetříte 62.400 korun a budete více vtaženi do děje.
Verdikt
A když už jsme u těch cen. Šetřit možná budete chtít, protože připlácet si budete muset třeba i za automatickou klimatizaci. A navigace s tím propracovaným iDrivem a sklopným displejem se skvělým rozlišením vás přijde na 62 tisíc, který byste si asi měli pořídit. To vše si ale budete muset přihodit k 1.258.660 Korunám, za které Z4 sDrive35i pořídíte. Jenže když si tak uvědomíte, že Boxster S vás ve výsledku přijde o 300 tisíc dráže a dostanete méně výkonu a jen plátěnou střechu k tomu, pak v tomhle světle najednou Z4 nepůsobí vůbec zle. A i když nenabízí takové řízení nebo možná tak propracované chování podvozku, Z4 je pekelně rychlá, když na to přijde. A z nabízené trojky Boxster, SLK, mi právě Z4 přijde nejcharismatičtější. Je to totiž skutečný roadster se vším, co k tomu patří. Dlouhá kapota, velký výkon a jadrný zvuk. Tahle kombinace dokáže vtáhnout do děje všechny vaše smysly, vypadá jedinečně a možná byste jen měli zapomenout na ty devatenáctipalcové ráfky. A ze svého kalendáře vyškrtnou pravidelné víkendové návštěvy okruhu, kde by vás Z4 posazená stále na limitech možná trochu zklamala. V běžných víkendových cestách vám ale nabídne moře zážitků a jestli se právě teď rozhodujete, jaký si to nadělit dárek pod stromeček, Z4 vás nezklame ani v zimě. Má přeci vyhřívané sedačky a windshield za vašimi hlavami.
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
0-100 km/h (s) | 5,1 s |
Motor | |
Konstrukce | řadový šestiválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | 2x turbodmychadlo |
Uložení | vpředu podélně |
Zdvihový objem (cm3) | 2979 |
Vrtání x zdvih (mm) | 89,6 x 84 |
Převodovka | sedmistupňová dvouspojková |
Poháněná kola | zadní |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 225 kW / 306 koní při 5800 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 400 Nm od 1300 do 5000 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 193,7 k/t |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 250 km/h |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 12,6 / 6,9 / 9,0 l/100 km |
Objem nádrže (l) | 55 l |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4239 |
Šířka (mm) | 1790 |
Výška (mm) | 1291 |
Rozvor náprav (mm) | 2496 |
Provozní hmotnost (kg) | 1580 |
Celková hmotnost (kg) | 1835 |
Ceny | |
Základní cena modelu | od 1 258 660 Kč |