autoweb.cz > BMW > BMW 7 > BMW 730d
BMW 730d
Předem se přiznám, že pro značku BMW jsem měl slabost už jako malý. Mezi mými angličáky zaujímal čestné místo stříbrný „žralok“ 635 CSi a stranou nestálo ani oranžové BMW 3000 CSL. V autokatalogu jsem si zamilovaně prohlížel trojkové modely řady E30 a říkal si, že až budu velký… Zalíbení v bavorácích mě neopustilo ani v dospělosti. Velkou zásluhu na tom má neotřesitelnost mnichovských ve výběru poháněné nápravy, ale i design. Vlastně spíš měl, do příchodu první sedmičky s designem od Chrise Bangla. Přestože některých jeho prací, například Fiatu Coupé, si celkem vážím, s jeho pohledem na mojí oblíbenou značku jsem se zezačátku nemohl srovnat a vlastně s ním nejsem úplně zajedno ani dnes. Jsou samozřejmě výjimky, Z4 mi přijde docela povedená – zejména její záď – a špatné není ani šestkové kupé. Přesto si ale projížďku v novém bavoráku nikdy nenechám ujít.
Přistřižený kabátek
Facelift sedmičkového BMW, ač už bez přímé přítomnosti Bangla, se také setkal s kontroverzním přijetím, i když s prvotní bouří se to pochopitelně nedá porovnávat. Jedna část lidí jásá, že u BMW konečně dostali rozum a vyšli vstříc lidem, druzí se zlobí, že sedmička úplně ztratila svůj charakter. Osobně jsem někde uprostřed. Jsem rád, že už se BMW nesnaží být kontroverzní za každou cenu, ale na druhou stranu nemám rád nuceně průměrné věci. A facelift jako by udělal právě to – kontroverzní, ale svým způsobem zajímavou limuzínu se snaží opticky umírnit, aby byla přijatelná pro širší okruh zákazníků středního proudu.
K pozměněném designu přibyl výběr ze čtyřech nových odstínů laku a tří nových typů čalounění. Objednat si můžete i tři nové designy litých kol, dva v osmnáctipalcovém a jeden v devatenáctipalcovém rozměru. Výsledek musí každopádně posoudit každý sám, protože jak se říká, krása se tvoří až v očích pozorovatele.
Luxus se nemění
Podobně jako u jeho hlavních konkurentů, i u BMW řady sedm platí, že i po dlouhé cestě budete spíš odpočatí, než unavení. Sedačky nabízejí nepřeberné možnosti nastavení, od klasického směrového, výškového, až po nastavení bederních výztuh, či rozevření bočních polštářů. Samozřejmostí je vyhřívání i ventilace sedaček a spousta odkládacích míst kolem. Chytře je vymyšlené otevírání úložného prostoru v loketní opěrce, kvůli kterému si nemusíte vykloubit loket směrem dozadu, jako u většiny ostatních aut. Před knoflíkem ovladače iDrive, jehož systém byl zjednodušen, takže už nepředstavuje noční můru, najdete kromě popelníku i výsuvné šuplíky s palubním telefonem a dalšími odkládacími prostory.
Výborně odhlučněný interiér můžete zaplnit dokonale vyváženým zvukem z výkonné audiosoustavy, které nechybí měnič CD se schopnosti přehrávat formát MP3. Vylepšení se dočkaly i jiné prvky výbavy. Xenonové světlomety jsou například již v základní výbavě, stejně jako dvoustupňová brzdová světla.
Změny nejen na povrchu
Málokdo o tom ví, ale facelift se dotkl i daleko podstatnějších věcí, než je kontroverzní vzhled karoserie. Přepracován byl například podvozek, rozchod zadní nápravy se rozšířil o 14 mm a změněna byla i kinematika náprav. Podvozek teď působí ještě dynamičtěji a v zatáčkách dovoluje poměrně těžkému vozu celkem rychlou a pohodlnou jízdu. Kromě standardního podvozku nabízí BMW dva příplatkové pakety. Sportovní podvozek má funkci Dynamic Drive primárně nastavenou na tužší a komunikativnější odpružení. Špičkový paket spojuje Dynamic Drive a Adaptive Drive s plynule nastavitelným systémem elektronicky ovládaných tlumičů „EDC-K“, využívá aktivní stabilizátory, zamezující nadměrným náklonům vozu a dokáže poskytnout sportovní, ale i měkkou a komfortní jízdu.
Ideál pro každého?
Zásadním změnám se nevyhnula ani pohonná jednotka. Řadový šestiválcový turbodiesel dostal celohliníkovou skříň, díky které se jeho hmotnost snížila téměř o 25 kg, ale přepracovány byly také jeho pomocné systémy i řídicí jednotka. Nově byly namontovány efektivnější piezoelektrické vstřikovače. Výkon díky tomu stoupl na 231 koní, točivý moment má hodnotu 520 Nm v rozmezí 2000-2750 otáček a spotřeba mírně klesla. Zrychlení vozu je výrazně lepší, BMW udává dokonce o sekundu lepší čas k dosažení 100 km/h (7,8 s). Pocitově ještě lepší je pružnost, podporovaná takřka neznatelným řazením šestistupňového automatu.
I přesto, že se zdaleka nejedná o nejsilnější motor, který si do sedmičky můžete pořídit, zdá se být velmi rozumnou volbou. Je pravda, že při studených startech nezapře druh svého paliva, ale uvnitř o něm téměř nevíte a při jízdě ho snadno přehluší i mírný aerodynamický šum. Navíc se s ním dá reálně jezdit za devět litrů, aniž byste museli být přehnaně opatrní.
Na druhou stranu ovšem dokážu pochopit, že pro mnohé zákazníky prostě diesel a luxusní sedan nejdou dohromady. V benzínové verzi je zkrátka ještě o stupínek větší klid a vyšší spotřeba pravděpodobně pro zájemce o takhle drahé auto stejně nehraje moc velkou roli.
Sedmička je bezesporu jedním z nejtalentovanějších luxusních sedanů na trhu, představuje technologickou špičku tradiční bavorské značky, ale její image je dost rozporuplná. Původně designový rebel jakoby přišel do středních let a jeho rysy se trochu rozostřily. Objektivně tomuto vozu nechybí prakticky nic. Mohl by ale mít trochu víc duše.
Honza Koubek
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | BMW 730d |
---|---|
0-100 km/h (s) | 7,8 |
Motor | |
Konstrukce | řadový vznětový šestiválec, 2993 cm3 |
Zdvihový objem (cm3) | 2993 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 231 koní při 4000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 520 Nm v 2000 - 2750 ot./min. |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 238 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 11.3 / 6.4 / 8.2 l/100 km |
Rozměry a hmotnosti | |
Provozní hmotnost (kg) | 1975 |
Zavazadlový prostor (l) | 0.1 |
Ceny | |
Základní cena modelu | od 2 010 300 Kč |