autoweb.cz > Testy automobilů > BMW 530d Gran Turismo
BMW 530d Gran Turismo
Dynamika 8
Chování na silnici 7
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 7
Celkové hodnocení 7.6
Na úvod
Mercedes třídy S je vynikající auto na dojíždění z vily do sídla správní rady, jenže když chcete s rodinou na výlet, rychle narazíte na jeho limity.
BMW řady 5 GT neboli Gran Turismo chce být přesně tím – limuzínou ve všestrannějším kabátě. BMW uvádí, že tento model poskytuje i přes splývající linii střechy právě tolik místa pro hlavu i pro nohy vzadu jako řada 7, ale při mnohem praktičtěji řešeném zavazadlovém prostoru.
BMW řada 5 velká fotogalerie
BMW zatím nabízí svoje Gran Turismo řady 5 s benzínovým šestiválcem 535i, benzínovým osmiválcem 550i a diesely 530d a 535d. Všechny motory spolupracují s osmistupňovou samočinnou převodovkou a roztáčejí kola na zadní nápravě. Během několika měsíců bude řada 5 GT k dispozici také s pohonem všech čtyř kol.Technika
Krása tkví v oku pozorovatele, věděl už Shakespeare. Zatímco někteří z našich redaktorů shledali bílé BMW 530d GT nevtíravě elegantním, od jiných si auto vysloužilo pohrdlivé přirovnání k Toyotě Prius. Každopádně mu nelze upřít, že masivní příď po vzoru řady 7 a zadní svítilny s LED „trubicemi“ nepostrádají impozantní vzezření, ale bez vulgárnosti například X6.
Vzhled ledvinek a tvar zadních světel nejsou to hlavní, co pětkové GT podědilo po největší mnichovské limuzíně. Podobně jako nově představené BMW řady 5 sedan a BMW řady 5 Touring staví i GT hojně na sedmičkové řadě, od níž si půjčuje nejen celé konstrukční skupiny podvozku, ale také hnací motory a řadu hi-tech systémů, od nočního vidění přes systém natáčení zadních kol až po průhledový displej, který promítá důležité provozní informace jakoby „nad kapotu“, do zorného pole řidiče.
Příslovečným trikem v rukávu nové karoserie je dvojité otevírání víka zavazadlového prostoru. Na rozdíl od Škody Superb má 5 GT jedno tlačítko pro otevření „kufru“ a druhé pro vyklopení celé zádi. A za sklopnými zadními sedadly je přepážka, díky které by neměl do interiéru pronikat valivý hluk od kol.Na silnici
Na mosteckém polygonu jsme při žádné ze šesti měřených jízd oběma směry nenaměřili lepší zrychlení 0-100 km/h než 7,87 s. Nepochybně se na tom podepsal asfalt pokrytý namrzající vodou, ale oficiální údaj 6,9 s přece jen působí trochu nereálně. K dosažení nejlepšího času bylo zapotřebí aktivovat režim SPORT PLUS a přesunout páku voliče samočinné převodovky doleva, do sportovního režimu.
Dráha 45,05 m, potřebná k zastavení z rychlosti 100 km/h, je vzhledem k vlastnostem povrchu v době měření a vysoké hmotnosti auta (2035 kg!) velmi dobrá. Upozorňujeme ale, že začínáme naplno brzdit z rychlosti cca 120 km/h, takže v reálném provozu musíte k našemu výsledku připočítat ještě reakční dobu řidiče a náběh brzdové soustavy.
Na polygonu je Gran Turismo řady 5 možná schopné, ale bohužel selhává tam, kde na tom opravdu záleží – na silnici. Ne snad, že by bylo něco v nepořádku s jeho ochotou měnit směr nebo schopností potlačit náklon karoserie v zatáčkách, alespoň v případě našeho vozu s integrovaným aktivním řízením, natáčecí zadní nápravou a tlumiči s proměnnou charakteristikou. Široké pneumatiky o sobě ale dávají vědět hlasitým hučením v dálničních rychlostech, převodovka se při parkovacích manévrech ve svahu občas chová jako staré SMG v E46 a řízení se vyznačuje podobně otravnou kombinací nekomunikativnosti a nevypočitatelné odezvy jako v Audi A6.
Nejhorší je ale komfort odpružení, respektive jeho nedostatek. Aktivace takzvaně komfortního režimu podvozku na tom nic nezmění, protože tlumiče si zjevně nevědí rady s neodpruženými hmotami kol. Hlasité bouchání a přenos rázů do karoserie budou pro majitele tohoto auta bohužel každodenní realitou.
Shrnuto a podtrženo, jízdní projev pětkového GT působí nedotaženě a silně zaostává za očekáváním. Šestiválcový diesel je tichý, silný a příkladně hospodárný, sám o sobě však situaci nezachrání.Prostor a výbava
Smělé tvrzení mnichovské automobilky o prostoru srovnatelném s řadou 7 nepůsobí přehnaně. Dvojice velkoryse dimenzovaných zadních křesel skutečně poskytuje královské pohodlí, jen cestující s výškou přes 185 cm mohou postrádat pocit volnosti nad hlavou.
Zato kufr není ani zdaleka tak velký, jak rozložité proporce auta naznačují. Pouhých 440 litrů v základní konfiguraci je méně než ve většině sedanů vyšší třídy. To je důležitý moment – když chcete jezdit ve čtyřech či dokonce v pěti, není Gran Turismo o nic praktičtější než konvenční sedan řady 5. Po sklopení zadních sedadel (stačí jeden pohyb páčkou) ale naložíte dovnitř kufry Louis Vuitton o souhrnném objemu až 1700 litrů.
Sériová výbava všech verzí obsahuje osmistupňovou automatickou převodovku Steptronic, elektronickou parkovací brzdu, adaptivní tempomat nebo zadní parkovací senzory, ale – jak je u německých automobilek zvykem – za opravdový luxus budete těžce připlácet. S koženým čalouněním, head-up displejem, xenonovými světly a navigací se na pohled příznivá základní cena modelu 530d GT (1 467 700 Kč) rychle přiblíží ke dvoumilionové hranici.Verdikt
BMW řady 5 Gran Turismo je osvěžujícím pokusem o inovativní přístup v poněkud zatuchlém segmentu luxusních sedanů. Vaše služební řada 7 má možná větší kufr, ale o víkendu s ní sotva vyrazíte utratit svůj zlatý padák do oblíbeného obchodu s nábytkem. Dvojité víko kufru i sklopná zadní sedadla opravdu fungují a propůjčují autu dávku variability, o jaké se může tradičnímu sedanu jen zdát.
Oč více se nám zamlouvá myšlenka mnichovského GT, o to větší rozpaky cítíme ze způsobu, jakým byla realizována. Naši kritiku jízdních vlastností je třeba vztahovat k vysokým měřítkům luxusního segmentu, ale faktem zůstává, že Gran Turismo řady 5 nejezdí tak dobře, jak by mělo. Náš sen o autě, které by spojilo luxus velkých limuzín s praktičtější karoserií, zůstává jen snem.
Jirka Červenka
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
0-100 km/h (s) | 6,9 s |
Motor | |
Konstrukce | řadový šestiválec |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu podélně |
Zdvihový objem (cm3) | 2993 |
Vrtání x zdvih (mm) | 90,0 x 84,0 |
Převodovka | osmistupňová automatická |
Poháněná kola | zadní |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 180 kW / 245 koní při 4000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 540 Nm od 1750 do 3000 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 120,4 k/t |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 240 km/h |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 8,1 / 5,6 / 6,5 l/100 km |
Objem nádrže (l) | 70 l |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4998 |
Šířka (mm) | 1901 |
Výška (mm) | 1559 |
Rozvor náprav (mm) | 3070 |
Provozní hmotnost (kg) | 2035 |
Celková hmotnost (kg) | 2590 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 1 467 700 Kč |