autoweb.cz > BMW > BMW 3 > BMW 335i Coupé
BMW 335i Coupé
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8
BMW 335i je vlastně takovým novodobým průkopníkem. Je to první BMW v nové éře, které dostalo přeplňovaný benzínový motor. A jaký, panečku! BMW 335i Coupé jsme už na Autowebu testovali a Honza z něj byl opravdu nadšený, hlavně díky novému motoru, který před třemi lety působil jako zjevení – 306 koní a 400 Nm jsou čísla hodna uznání ještě dnes. A to sami víte, jak jde pokrok dopředu…
Nyní tu však máme něco trochu jiného. Sice se stále jedná o kupé a o stejný motor, jenže auto je vybaveno M-Paketem, což znamená tužší podvozek, ale hlavně má manuální převodovku a navíc i elektronickou náhražku samosvoru, kdy je přibržďováno protáčející se kolo. Sice to pořád nefunguje jako klasická mechanická špéra, ale trakce se tím rozhodně zlepšila.
Jak to vypadá?
Nechme stranou estetickou stránku věci. Určitě se ale shodneme na tom, že trojkové kupé patří mezi ty hezčí bavoráky z nové banglovské éry, ovšem bílý lak a červený interiér trochu nafukují elegantní proporce auta. Nicméně, když se přenesete přes tento fakt (tohle auto si přece můžete koupit v úplně jiných barvách), zjistíte, že BMW řady 3 kupé je působivé auto.
Na trojkovém kupé se mi líbí jeho každodenní použitelnost. Ačkoli má jen jeden pár dveří, dozadu si cestující vlezou velmi snadno a místa tu mají kupodivu hodně – zejména díky tomu, že kupé je oficiálně čtyřmístné a nikoli pětimístné, jako sedan či kombík. Zadní sedačky jsou tak umístěny blíže k sobě a více utopeny, takže se tu můžete krásně uvelebit. Dokonce snad lépe, než v obyčejné trojce.
Nejlepší místo je ale samozřejmě za volantem. Překvapivě si tu ale pozici v elektricky nastavitelných sportovních kožených sedačkách nenajdete úplně snadno. Na kupé sedíte docela vysoko a budete muset s úpravou polohy za volantem chvíli laborovat, než najdete tu nejoptimálnější pozici. Volant si ale můžete přitáhnout k tělu, důležité ovládací prvky jsou přesně tam, kde je potřebujete, a rozmístění pedálů si přímo vynucuje podřazování s meziplynem.
V interiéru vás potěší nejen velmi kvalitní materiály a jejich zpracování, ale zejména špičková ergonomie. Nový systém iDrive je nyní mnohem přirozenější a snadno se v něm zorientujete bez nutnosti listování v návodu. Zamrzí jen skutečnost, že velká obrazovka navigace a palubního počítače trochu škodí čistým liniím palubní desky a v kabině také najdete… vlastně, nenajdete skoro žádné místo, kam byste si mohli odložit nejnutnější věci – například telefon a kelímek s nápojem, na který chcete dosáhnout snadno (elegantní držáky před spolujezdcem ocení spíš on).
Jak se s tím jezdí?
Na druhou stranu, lepší je si kafe vypít a telefony vyřídit na benzínce (u té ale nebudete muset zastavovat tak často, ale k tomu se ještě dostaneme), protože při jízdě vám pak nebude v autě nic poletovat. A garantuji vám, že příčné zrychlení, které umí tento bavorák generovat, by nesvědčilo ani tomu nejlépe uchycenému kelímku s pitím…
Koncepce s motorem vpředu a pohonem zadních kol zajišťuje optimální rozložení hmotnosti mezi nápravy v poměru 50/50 a to platí i pro toto BMW 335i Coupé. Hravost a lehkost, jakou se dá vést toto BMW zatáčkami, se zdá být těžko uvěřitelná, zvláště když vezmete v úvahu, že toto auto má poměrně vysokou hmotnost 1600 kg. Za všechno ale může sportovní podvozek, který tlumí a kontroluje náklony karoserie a dovolí vám troufnout si v zatáčkách více. Dobrému pocitu z auta prospívá i řízení, které – ačkoli vybaveno elektrickým posilovačem – poskytuje slušnou odezvu a informuje řidiče o situaci na přední nápravě. Díky bohu, že tento novinářský exemplář nebyl vybaven nečitelným aktivním řízením.
BMW řada 3 velká fotogalerie
Právě díky vyváženému řízení a dobře nastavenému podvozku získáte v auto velmi potřebnou důvěru a snadno odhadnete, kolik si můžete dovolit. Bavorák s vámi neustále komunikuje a jak zrychlujete, cítíte, jak se postupně dostáváte na jeho limity. Nedotáčivost je samozřejmě prvním problémem, který se v zatáčkách objeví, ale zkuste v nájezdech do zatáček trochu zpomalit. Během průjezdu si pak pohrajte s plynem a objevíte skutečný smysl termínu „neutrální vyvážení“. Na výjezdech ze zatáček pod plynem krásně v zádech cítíte, jak zadní pohon tlačí auto na další rovinku a pomáhá vám v dotočení oblouku.
Jen to nesmíte s plynem moc přehnat – na zadních kolech máte totiž 400 Nm, které jsou k dispozici prakticky okamžitě. Na dvojku má i na suchém povrchu tenhle bavorák poměrně výraznou tendenci k vybočení zádi v úhlu větším, než by si člověk přál. A pokud prší, měli byste si dávat pozor i na třetí a čtvrtý převodový stupeň. Nechte stabilizaci zapnutou a zkrotí i ten největší prohřešek proti dobrým mravům.
Famózní motor
Sešlápnutí plynu na podlahu si raději nechte na nějaký dlouhý rovný přehledný úsek, nejlépe na německou dálnici nebo na opuštěné letiště. Jenže kdo by odolal, když je zvuk řadového šestiválce tak podmanivý. Bude vás neustále bavit. Reakce na plyn je okamžitá, nástup výkonu plynulý a dokonce i před červeným polem otáčkoměru se umí motor odevzdat ze všech sil a nezvadne. Točí sice něco málo přes 7000 ot./min., ale cítíte, že by snesl ještě víc.
Na našich silnicích sotva odhalíte skutečný potenciál dvakrát přeplňovaného benzínového řadového třílitrového šestiválce, ale právě na německé dálnici, kde můžete beztrestně vydolovat ze svého auta maximum, si užijete melodii motoru na každý rychlostní stupeň. Rychlost, jakou auto nabírá, je až neslušná.
Na čtyřku z nějakých 120 km/h je zátah velmi masivní a věřím tomu, že by BMW 335i Coupé udrželo krok i s Porsche 911 Carrera. Akcelerace nepolevuje ani tehdy, když ručička mine číslici 200. A může mi někdo vysvětlit, proč novinářská BMW nemají omezovač rychlosti?
Kultivovaný (a úsporný) cestovatel
BMW 335i Coupé však funguje výborně i tam, kde to člověk očekává – na dlouhé cestě po dálnici či hlavních tazích, kde potřebujete i jiné věci než jen vyvážený podvozek a komunikativní řízení. Komfort je na sportovním podvozku a pneumatikách runflat stále výrazně omezen, ale mám pocit, že to je pokaždé trochu lepší. No, možná si jen zvykám. Jestli ale chcete uvolněnější jízdu, nezaškrtávejte políčko „M-paket“ nebo „sportovní podvozek“.
Důležité je, že na dobré silnici je BMW 335i Coupé tiché, kultivované a velmi uvolněné auto, které vás nenutí pospíchat. Motor si jen ševelí a má tolik síly, že prostě necháte zařazenou šestku a on všechno od nějakých 60 km/h dál pobere. Možná si řeknete, že velký šestiválec se dvěma turby udělá v nádrži díru, ale opak je pravdou.
Pokud se dokážete ovládat a udržíte svůj chtíč po otáčkách pod kontrolou, dokáže BMW 335i Coupé jezdit za nějakých 8 až 9 litrů na 100 km. A ani denní dojíždění do práce včetně poskakování v koloně se nepodepíše na spotřebě kdo ví jak dramaticky. Počítejte s 10,5 l/100 km a když se jdete svézt, tak maximálně se 13 litry na 100 km. A to není na auto, které má přes 300 koní, vůbec špatné.
Potíž BMW 335i Coupé spočívá v něčem, co byste po prvních dojmech neřekli. V jeho rychlosti. Přesněji řečeno v jednoduchosti, s jakou svou rychlost nabírá. Sportovní BMW vždycky bylo o tom, že si jeho rychlost musíte zasloužit. Musíte motor hnát do otáček a dolovat z něj maximum, musíte správně podřazovat před zatáčkou a nesmíte ztratit ani kilometr za hodinu, který by vás na další rovince za zatáčkou stál drahocenné desetinky. Jenže v tomhle autě prostě necháte čtyřku a jedete.
Verdikt
Najít na BMW 335i Coupé nějaký vážnější problém je takřka nemožné. Svým způsobem je to výjimečné auto, jehož vlastnictví vám bude přinášet neutuchající radost. S BMW 335i si užijete skutečnou zábavu a radost, ale jestli jste automobilový fajnšmekr, který si zakládá na zdokonalování řidičských schopností a upřednostňuje tradiční pojetí sportovního bavoráku, standardní verze BMW 330i bez přeplňování a M-paketu pro vás bude lepší volbou.
Dalibor Žák
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | BMW 335i Coupe |
---|---|
0-100 km/h (s) | 5,5 s |
Motor | |
Konstrukce | řadový šestiválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | sekvenční přeplňování, dvě turba |
Uložení | vpředu podélně |
Zdvihový objem (cm3) | 2979 |
Vrtání x zdvih (mm) | 89,6 x 84,0 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | zadní |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 225 kW/306 koní v 5800 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 400 Nm při 1300 - 5000 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 191,2 k/t |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 250 (el. omez.) |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 13,2 / 6,7 / 9,1 l/100 km |
Objem nádrže (l) | 63 l |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4580 |
Šířka (mm) | 1782 |
Výška (mm) | 1395 |
Rozvor náprav (mm) | 2760 |
Provozní hmotnost (kg) | 1600 |
Celková hmotnost (kg) | 2005 |
Zavazadlový prostor (l) | 430 l |
Ceny | |
Základní cena modelu | 1 216 800 Kč |