autoweb.cz > Testy automobilů > BMW 330d
BMW 330d
Od první chvíle, kdy nastartujete tenhle motor a poprvé prohrábnete plyn, začnete přesně tušit, že to není jen další rodinné auto kupované pro nízkou spotřebu, i když to vám zčásti napoví už samotný objem motoru. Jeho reakce jsou i za studena vynikající a přesto, že jde o turbodiesel, jsou zcela srovnatelné s řadou jiných benzínových aut. Ekvivalentnímu modelu 330i je však hned pro začátek třeba uznat, že se na rychlou jízdu hodí mnohem líp. Je o něco lehčí, má vyšší výkon a dvakrát takový rozsah otáček, což na těch správných silnicích znamená jasnou výhodu.
Všechny tradiční přednosti, které má BMW, platí v plné míře i v případě 330d. Když se podíváte pod kapotu, velká část řadového šestiválce leží až za předními koly pro vyvážené rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravou. Pohon na zadní kola umožňuje předním kolům soustředit se pouze na změny směru a když sedíte za volantem, máte ze všeho zvláštní pocit nerozbitnosti a přesnosti.
BMW řada 3 velká fotogalerie
Je pravda, že místy se to téma mechanické tuhosti žene do extrémů a když například vystupujete ven a nerozmáchnete se proti dveřím trochu energicky, jejich pružení je proti jiným autům tak silné, že vás může ve slabé chvilce vrátit zpátky na sedačku. Alespoň máte jisté, že ani na dvou stech tisících nebude vratný mechanizmus unavený.
Ten tradiční pocit, že máte v rukou opravdu hutný materiál, vychází v tomto případu i z toho, že volant, který je součástí M paketu, má vůbec nejsilnější věnec, s jakým se dnes můžete v autech setkat. Stejně jako řada ostatních věcí, od prahových lišt přes řadicí páku, zpětná zrcátka, anatomické sedačky v kombinaci kůže a alcantary, snížený a tvrdší podvozek a přední a zadní nárazníky je stejný nebo velmi podobný tomu, co najdete ve vrcholném modelu M3.
Od jisté cenové a výkonové hranice je tahle úprava solidním vylepšením celého auta, i když podobné snahy s 316i nemusí každý chápat tak velkoryse. V případě 330d jsou ale na místě a dělají z auta mnohem přitažlivější celek.
Motor vás s pomocí 410 Nm dokáže na trojku, čtyřku a pětku opravdu příjemně urychlit a při předjíždění se na něj můžete vždy spolehnout. Pokud máte zkušenosti s lehčími modely trojkové řady, v rychle projížděných zatáčkách střídavých směrů rozpoznáte jeho vyšší hmotnost, ale vzhledem k vyváženosti podvozku a pohonu zadních kol vám řízení stále umožní opravdu zábavnou jízdu. Výjezdy ze zatáček na dvojku se s vypnutou stabilizací neobejdou bez protáčení kol, ale výraznou přetáčivost tady překvapivě nečekejte, protože se vám o velkou část výkonu postará protáčející se vnitřní kolo. Ani při prudkém brzdění do zatáčky nic nesvedete, pokud zadní kola nerozhoupete ještě před ní, protože systém CBC (bezpečné rozložení brzdného účinku v zatáčkách) pracuje i po vypnutí stabilizace a stará se právě o to, aby vás v těchto divokostech krotil.
Velkým tahákem u 330d je vedle jeho síly i spotřeba, která se opravdu zázračně drží pod osm litrů na sto, a to i v případě, že se snažíte jet rychle.
Brzdy pracují výtečně a za normálních okolností je nepřinutíte k vadnutí, ani když jedete opravdu rychle. Sice vám rychle zapráší ráfky, ale na druhou stranu poskytují výborný pohled na blýskavé kotouče, které jsou destičkami vyleštěny skoro do hladka, bez jakýchkoli vrypů či hlukokých škrábanců. Když to porovnáte s řadou jiných aut, je to jedním slovem kvalita.
Převodovka má klasické předpružení řadicí páky BMW a při změně z jedničky na dvojku vás vytrestá za jakoukoli nejistotu v ruce či spojce cukáním a všeobecně neprofesionálním projevem. Není to nic příjemného, ale dá se to s ní naučit. Stejně se projevuje i 320d, ale je zajímavé, že u 320i i jiných benzínových verzí se s tím už nesetkáte. Můžeme jen spekulovat, nakolik to ovlivňují nutně tvrdší pružiny
přítlačného talíře nebo kratší průběh prvních dvou stupňů.
Přístroje si zachovávají svůj tradiční vzhled a bílé číslice na černém pozadí už desítky let spolehlivě odolávají modernizačním pokusům. Displej palubního počítače není nijak velký a pokud jste zvyklí například na velké informační okno u Audi či VW, překvapí vás svými malými rozměry a nízkým rozlišením. Obsahuje však všechny důležité informace, i když spotřebu uvádí pouze průměrnou a odečítání aktuální hodnoty nechává na ručičce pod otáčkoměrem.
Sedačky jsou velmi příjemné a dobře vás drží, a to nejen svým tvarováním, ale také díky svému povrchu. Mají výsuvnou hranu sedáku a i když si je musíte polohovat celé ručně, nebude vám to dělat žádné potíže.
330d vám dá skoro všechno z výše popsaných dojmů už za svou základní cenu, ale M paket obsahuje tolik věcí, které vám každý den zpříjemní život (včetně sportovního podvozku a sníženého vzhledu) že více než stotisícová investice do něj se jeví téměř jako povinnost. Pokud si tohle auto kupujete proto, že máte rádi BMW a všechno, co se s tím pojí, dlužíte si to. Jestli si ho kupujete pouze pro jeho výkon, jízdní vlastnosti a spotřebu, můžete zůstat u základního provedení.
Marek Nastoupil