autoweb.cz > BMW > BMW 3 > BMW 320d xDrive Touring
BMW 320d xDrive Touring
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8
Na úvod
Že trojkové BMW prodělalo facelift, to už asi víte, není to žádná horká novinka. Také není žádná novinka, že trojkový bavorák je velmi dobré auto, zejména pokud vám nejde jen o dopravu z A do B, ale také o nějakou tu zábavu po cestě.
Potíž nového modelu byla (alespoň u části potenciálních zákazníků) v jeho designu, který se zejména ve verzi sedan až nebezpečně přikláněl k „asijskému“ designu. Spousta lidí si stěžovala, že zezadu vypadá bavorák moc „korejsky“ a aby toho nebylo málo, nový céčkový Mercedes nejen že vypadal výrazně sebevědoměji a po dlouhé době se oprostil od beznadějné konzervativnosti, ale také velmi dobře jezdil. Dokonce téměř srovnatelně.
My tu ale dnes máme kombík, který byl od začátku celkem povedený a facelift mu ještě mírně pomohl. Otázka dne se ovšem netýká designu, ani podvozku, ale motoru. Stačí na trojkový kombík a ještě k tomu s pohonem všech kol „pouhý“ naftový dvoulitr?
Technika
Nemůžu říct, že bych se nějak zvlášť obával, když jsem si jel testovací auto vyzvednout. Pokud jde totiž o motory, u BMW se nedá příliš šlápnout vedle – naprostá většina pohonných jednotek je téměř bez chyby a platí to i o naftovém dvoulitru, laděném na 177 koní a 350 Nm. Má vstřikování common-rail druhé generace se vstřikovacím tlakem až 200 Mpa. To přispívá k lepšímu rozprášení palivové směsi, dokonalejšímu a efektivnějšímu spalování a tudíž ke kultivovanějšímu běhu motoru.
BMW řada 3 velká fotogalerie
Po faceliftu dostal dietní kůru Efficient Dynamics, takže se podle oficiálních údajů v základní verzi spokojí s 5,6 litry nafty na 100 km. V našem případě je třeba ještě přidat pohon všech kol xDrive a automatickou převodovku, ale pořád se reálně udržíte pod sedmi litry a budete-li se snažit, ještě níž.
Pohon všech kol na rozdíl od většiny konkurentů přidává ke standardně poháněné zadní nápravě ještě pohon předních kol. Vpředu tedy přibyde pár kilogramů navíc, ale pokud to nebudete přímo srovnávat s bavorákem bez xDrivu, ani to nepoznáte.
Na silnici
Rozhodně si ale pohonu všech kol všimnete ve chvíli, kdy vjedete do zatáčky plné navlhlého listí. Tam kde by vám u klasické zadokolky začal tancovat zadek, se xDrive chytí předních kol a protáhne vás zatáčkou klidně i pod plynem, bez nejmenšího zaváhání.
Jenom to ale jako argument pro příplatek za xDrive (72 500 Kč) nestačí. Dnešní elektronické stabilizační systémy zaručují, že zadokolka nepodrazí nohy ani méně zkušenému řidiči, pokud nejede jako magor bez mozku, utržený ze řetězu. Pokud ale žijete ve vyšší nadmořské výšce, kde sníh vydrží déle a kopce jsou strmější, xDrive začíná dávat větší smysl.
Motor při startu nezapře příslušnost k černé tankovací pistoli, dieselové dunění vzdáleně uslyšíte i při razantnější akceleraci, ale ve všech ostatních situacích je motor utlumený nadprůměrně dobře. Na dálnici spíš uslyšíte hluk od pneumatik a větru, než motor. Klíčovou otázkou tedy zůstává, jestli autu stačí výkonově – tím spíš že je spojen s automatickou převodovkou, která jak známo dynamický repertoár motoru trochu otupuje.
Pokud byste to brali podle teoretických schopností podvozku, motor by se mohl zdát až zoufale slabý. To je ovšem spíš „vina“ téměř dokonalých jízdních vlastností a faktu, že podvozek je postavený na zvládání výrazně větších výkonů špičkových verzí. Samotný motor samozřejmě není žádný velký silák, ale pro většinu situací stačí bez problémů a jen málokdy se vám stane, že byste bezradně šlapali na plyn a toužili po pár koníkách navíc.Prostor a výbava
Interiér se po faceliftu téměř nezměnil a to myslím doslova – nový je jen tvar středové konzoly, respektive loketní opěrky na ní umístěné a druhá (a poslední) změna se týká příplatkového navigačního, informačního a zábavního systému iDrive. Jeho druhá generace je výrazně intuitivnější, ovládá se lépe a má srozumitelnější a pohlednější grafiku. Největší pomocí jsou tlačítka přímého přístupu, rozmístěná kolem kruhového ovladače.
Jinak je všechno při starém, takže vpředu si není moc na co stěžovat, zato vzadu si cestující po právu přijdou trochu stísněně – konkurence je na tom v některých případech lépe. Navíc v testovacím autě byla dosluhující podnikatelská příčka, která sice alespoň nerachotila, ale půvabu interiéru rozhodně nedodala.
Verdikt
Facelift málokdy znamená zásadní změny a nejinak je tomu v případě trojkového kombíku. Drobné změny ale vesměs znamenají příjemný posun vpřed a dělají z tohohle bavoráku modernější a příjemnějí auto na každodenní používání.
Osobně bych si zvolil verzi bez pohonu xDrive (nevyužil bych ho) a s manuální převodovkou (víc by mě bavila), ale i s touhle specifikací jsem se velmi slušně bavil. Samozřejmě že to není žádný sporťák, ani driftovací nářadí, ale pořád je to výjimečně dobře navržené auto, které dokáže komunikovat s řidičem lépe, než většina jeho konkurentů. Někteří se už ovšem dotáhli nebezpečně blízko, zejména zmíněný Mercedes třídy C. Pokud se v téhle kategorii rozhodujete, rada je jednoduchá: ve všech nabízejících se soupeřích se projeďte a uvidíte sami, který vás osloví nejvíc.
Honza Koubek
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
0-100 km/h (s) | 8,7 |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | turbodmychadlo |
Uložení | vpředu podélně |
Zdvihový objem (cm3) | 1995 |
Kompresní poměr | 16,0:1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 84,0x90,0 |
Převodovka | šestistupňová automatická |
Poháněná kola | pohon všech kol xDrive |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 130/177 v 4000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 350 při 1750-3000 ot/min |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 220 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 8,0/4,9/6,0 |
Objem nádrže (l) | 61 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4572 |
Šířka (mm) | 1817 |
Výška (mm) | 1418 |
Rozvor náprav (mm) | 2760 |
Provozní hmotnost (kg) | 1680 |
Celková hmotnost (kg) | 2145 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 745 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1800 |
Zavazadlový prostor (l) | 460/1385 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 1 058 400 |