BMW 318d Touring

Základní turbodieselová trojka je malým zázrakem svého segmentu.

  • Dynamika 10

  • Chování na silnici 10

  • Provozní náklady 10

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 10

Když děláte tuhle práci pořádně, lidé to ocení. Eh, to jsem říct nechtěl. Když děláte tuhle práci, přinejmenším dvakrát do měsíce zjistíte, že jste se opět zapletli do debaty, již jste už nikdy vést nechtěli. Samozřejmě si za to můžu sám. Vždycky zapomenu, že mám být zticha, a při první příležitosti začnu vyprávět publiku, jak hloupé je kupovat auto podle pravítka.

První konflikt nutně propuká nad zavazadlovým prostorem. Když má auto A kufr o objemu X a auto B o objemu (X + 25%), znamená to, že auto B má větší kufr než auto A. V žádném případě z toho nelze vyvozovat, že kufr auta A je pro potřeby českého motoristy nedostatečný, říkám vždycky. Já vím, v Porsche ledničku nedovezu. Ale snad se mi nic nestane, když jednou za sedm let vysolím tisícovku přepravní službě, ne?

Stejné je to s místem uvnitř. Spousta lidí považuje prostor pro nohy vzadu za důležité kritérium při nákupu, i když tam nikdy nepoveze nikoho většího než šestileté vnouče. Přitom by za podobné peníze jinde dostali třeba menší, ale zábavnější, lépe ovladatelné a celkově příjemnější auto.

BMW řada 3 velká fotogalerie

BMW řada 3 fotogalerie

Kterážto věta je spolehlivým spouštěcím mechanismem Obvinění. Žiji život odtržený od reality. Normální člověk nepotřebuje jezdit jako ďábel. Netouží po divokých průjezdech zatáčkami. Nezáleží mu na tom, jak auto sedí na silnici nebo za jakou dobu dosáhne stokilometrové rychlosti. Potřebuje se jen spolehlivě a levně dostat z místa na místo.

Kdo je tady odtržený?
Fajn, na tom se shodneme. Kromě statisticky zanedbatelného promile případů dodržuji rychlostní omezení důsledněji než většina řidičů, kteří sami sebe považují za opatrné. V zatáčkách na veřejné silnici nikdy nehraji vabank (což ještě nemusí znamenat, že jsem v nich pomalejší než vy) a zrychlení na stovku je mi putna.

Kdybych mohl v této fázi slovní půtky vytáhnout z kapsy jedno BMW 318d, bylo by vysvětlování mnohem snazší. Protože málokterý vůz tak přesvědčivě demonstruje, které vlastnosti dělají auto dobrým. Vskutku to není velikost kufru nebo vzdálenost H-bodu předních a zadních sedadel. A dokonce ani výkon nebo dynamické parametry ne.

Napřed to zkusme s těmi čísly. BMW 318d Touring je poháněno odladěnou verzí dvoulitrového čtyřválce z 320d. Má výkon 122 koní (- 41) a točivý moment 280 Nm (-60). Akcelerace z místa na stokilometrovou rychlost trvá kombíku 10,9 s a definitivně přestane zrychlovat čtyři kilometry za hranicí 200 km/h.

Nechcete-li čachrovat se sedadly (a zanechat potomstvo v dětském koutku Hypernovy), musí objem vašeho nákupu činit méně než 460 litrů. Po sklopení zadních sedadel (třeba kvůli té ledničce) získáte 1385 litrů prostoru pro cokoliv.

Divné počty
Ha! Nejmenované kombi domácí provenience nabízí vyšší výkon, lepší dynamické parametry a výrazně větší kufr za tříčtvrtinovou cenu. Což z něj ovšem v žádném směru nedělá lepší auto – ledaže byste chtěli soutěžit ve sprintu s naloženou almarou v kufru.

Přemýšlejte se mnou. Když má někdo kombi s naftovým motorem, nejspíš tráví v autě moře času. A vzhledem k tomu, že až na výjimky se auta neřídí sama, krátí si dlouhou chvíli řízením. Alespoň v to doufám. Na čem jiném by takovému člověku mělo záležet víc než na tom, jak příjemný samotný akt řízení a pobyt na palubě je?

Asi to ve svém okolí vysvětluji špatně. Mluvím o tichém motoru s dychtivou odezvou a kultivovaným záběrem. Básním o čistém a přesném řízení, o konzistentním odporu pedálů a příjemně mechanickém odporu řadicí páky. Rozplývám se nad vyvážením v zatáčkách a nad schopností tlumičů udržet vládu nad karoserií na topograficky komplikované silnici.

Jenže náš průměrný český motorista moc dobře nechápe, co to plácám. Neumí si představit, že výslednicí všech zmíněných faktorů je lepší zážitek z jízdy. Když mu to řeknete, představí si proti jakému abstraktnímu pocitu kufr větší jeskyně a nechápavě zakroutí hlavou. Možná si to vyloží tak, že řídíte jako hovado a přejedete jeho děti.

Proto mi tahle motorizace přijde svým způsobem nejpozoruhodnější ze všech, které BMW do řady 3 montuje. Nikdo soudný nepochybuje o tom, že současná řada 3 je nejlepším autem ve svém segmentu. Možná vás ale nenapadne, že skvělý dojem z jízdy zůstane i poté, co autu seberete velkou část výkonu a mnoho luxusních příjemností formátu digitální klimatizace, sportovních sedadel nebo supervýkonného hi-fi.

Pokud vám na sobě záleží méně než na tom, abyste si přivezli novou postel ze Sconta sami, odpusťte, že jsem obtěžoval, a kupte si Ford Transit. Vy ostatní věřte, že i v dnešním provozu může být řízení auta zábavnou a veskrze příjemnou aktivitou. Stačí jen dobře vybírat.

Jirka Červenka, Foto BMW AG

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyBMW 318d Touring
0-100 km/h (s)10,9
Motor
Konstrukceřadový čtyřválcový turbodiesel common-rail
Zdvihový objem (cm3)1995
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)122 koní v 4000 ot./min.
Točivý moment (Nm)280 Nm v 1750 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)204
Spotřeba paliva (l/100 km)7,9/4,6/5,8 l/100 km
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1580
Zavazadlový prostor (l)460/1385
Ceny
Základní cena modelu894 400 Kč
16.3.2007 6:50

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist