BMW 125i Cabrio

Čtyřmístný kabriolet a řidičské potěšení, jde to vůbec dohromady? Je nejmenší otevřené BMW vhodné jen na pozérské projížďky po bulvárech, nebo se vyplatí vyrazit na oblíbenou okresku?

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

Na úvod

Právě teď je za okny devět stupňů Celsia a prší. Při pohledu do kalendáře je navíc jasné, že minimálně pět následujících měsíců nebude o moc líp. Pokud jste v takové situaci před nějakými deseti, patnácti lety vlastnili kabriolet, znamenalo to většinou půl roku neustálého utěsňování, řízení v čepicích, šálách a rukavicích a podobně. Dnes už naštěstí neplatí nic z toho.

Převaha dnes dostupných kabrioletů se prodává nikoli s plátěnou, ale s pevnou skládací střechou. Její přednosti jsou jasné – daleko lépe chrání před počasím i před vandaly a také je při jízdě tišší. Nevýhody jsou tu ovšem také – je neskladná, takže zmenšuje kufr a zvětšuje zadek auta a je těžká, takže zhoršuje jízdní výkony.

Nový jedničkový bavorák není po stránce designu zrovna můj šálek kávy, i když v redakci by se mnou mnozí ostře nesouhlasili. Hatchback se mi prostě nelíbí. Kupé už je lepší a špatně nevypadá ani kabriolet, který se mi tentokrát dostal pod ruku. BMW si na jízdních vlastnostech a výkonech vždycky zakládalo, takže se zdá poměrně logické, že se nejmenší kabriolet vzdal těžké plechové střechy ve prospěch klasického plátna.

Nemyslete si však, že jde o nějakou nouzovou plátěnou pokrývku, kterou vám bude celou zimu dovnitř nepříjemně táhnout – dnešní střechy jsou několikavrstvé, skvěle těsní a udrží uvnitř dostatek tepla.Technika

Mnozí vynášejí jedničku do nebes za to, že představuje jakýsi návrat k základům, které položilo legendární trojkové BMW E30, tedy k malým, lehkým a mrštným bavorákům. To se dá pochopit, protože jednička skutečně působí o něco mrštnějším dojmem, než současná trojka. Je to ale dáno především jejími rozměry, protože když srovnáte pohotovostní hmotnosti, ke svému překvapení zjistíte, že trojka má jenom pár kilogramů navrch.

Tenhle drobný kabriolet váží i s lehkou plátěnou střechou víc než 1600 kg, o nějakém srovnávání s tunovou E30 tedy nemůže být ani řeči. Aby se to celé pohnulo, máme pod kapotou třílitrový atmosférický šestiválec. Označení 125i sice napovídá, že jde o jeho nejslabší variantu, ale i tak to znamená 215 koní a 271 Nm. Samozřejmě to není v takhle těžkém autě nijak mnoho, na druhou stranu, kdo si kupuje kabriolet, úplně nejlepší jízdní výkony většinou neočekává.Na silnici

Kabriolety jsou totiž pověstné tím, že se kroutí. Je to logické – když uříznete střechu, auto přijde o zásadní prvek své samonosné karoserie, takže je třeba ho dovyztužit. A mnohdy ani to příliš nepomůže, nehledě na všechna ta kila oceli navíc.

Malé BMW se v zatáčkách kroutí a cítíte, že se volant na nerovnostech chvěje zprava doleva. Jenže to srovnávám s jedničkovým kupé – při srovnání s ostatními podobně velkými kabriolety je na tom bavorák celkem dobře. Především je tu ale výborně nastavený podvozek, který skýtá mnohá potěšení, stačí ho nechat trochu pracovat.

Kdo v předchozí části ohrnoval nos nad „slabým“ třílitrem, pravděpodobně pozapomněl, co v Mnichově odedávna umí nejlépe. Ano, ten šestiválec je atmosférický, má tedy přímo úchvatně lineární projev, okamžitou odezvu na pohyb vaším pravým kotníkem a ještě k tomu to doprovází charakterním hrdelním zvukem, který si pochopitelně nejvíc užijete se staženou střechou.

Auto je v zatáčkách vyvážené a pohon zadních kol umožňuje těm předním, aby dávala do řízení maximální možné množství informací. Jistě, v kupé si řízení užijete ještě o trochu víc, ale pokud vám jde o nebe nad hlavou a dvoumístný roadster vám nestačí, tohle je zatraceně lákavá volba.Prostor a výbava

Praktická hlediska u auta pro zábavu? Dobře, řekněme, že by se našli zákazníci, kteří by jedničkový kabriolet používali jako své jediné auto… Velikost kufru není zas tak špatná, plátěná střecha zabírá míň místa, takže i se střechou pod plechem máte k dispozici 305 litrů, tedy podobně, jako v kdekterém hatchbacku.

Zadní sedačky pravda nejsou nejprostornější, ale jízdu ve čtyřech jsem vyzkoušel a všichni to přežili. Na delší cesty to ale rozhodně není, leda pro menší děti. S otevřenou střechou ovšem na ty vzadu fouká opravdu citelně, zatímco při jízdě ve dvou stačí nasadit skládací větrný deflektor a můžete bez větších turbulencí cestovat i dálničními rychlostmi. Díky propracované aerodynamice a výkonnému topení můžete jezdit s nebem nad hlavou i v době, kdy už se to na chodnících hemží podzimními bundami.

Když už začne být opravdu chladno, musíte se smířit s tím, že plátěná střecha má poněkud širší zadní sloupky, které omezují rozhled šikmo vzad. Pozice za volantem je ovšem téměř dokonalá a s výjimkou nedostatku odkládacích schránek (a držáků na nápoje) nemám k ergonomii kokpitu žádnou výhradu.Verdikt

BMW 125i Cabrio v základní výbavě stojí 942 500 Kč. Pochopitelně, že seženete levnější čtyřmístné kabrio, ale i když si odmyslíme příplatek za prémiovou značku, bavorák má vyšší cenu pořád čím ospravedlnit. Počítejte se mnou: úchvatný třílitrový šestiválec se sametovým přísunem výkonu a šťavnatým zvukovým doprovodem, přesná převodovka a dobře rozmístěné pedály, komunikativní řízení a velmi schopný, vyvážený a neutrální podvozek s pohonem zadních kol. A teď si zkuste najít soupeře…

Pokud vám jde jenom o pózování v otevřeném autě, poslouží vám jakékoliv kabrio a plechová skládací střecha vám ještě přidá na teatrálnosti. Jestli ale rádi řídíte, tohle je jeden z nejlepších vozů své kategorie a určitě byste si neměli nechat ujít testovací jízdu.

Honza Koubek

29.10.2008 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist