autoweb.cz > Audi > Audi A4 > Audi A4 Allroad > Audi A4 Allroad 2.0 TDI
Audi A4 Allroad 2.0 TDI
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8
Na úvod
Všude se mluví o krizi, ale když se podíváte na automobilový průmysl, uvidíte její dopady jen někde. Jistě, americké automobilky mají velké problémy, GM vyhlásilo bankrot, jeho odnože byly nuceny fůzovat s třetími firmami a další továrny na tom taky nejsou nejlépe. I v Evropě jsme svědky změny dlouhodobých plánů některých automobilek. Ruší se různé sportovní a výhledově málo výdělečné projekty a sází se na ekologické rodinné modely. Ovšem, jak kde.
Audi sice pilně pracuje na projektu městského miniauta, které by snad mělo vzniknout i v čistě elektrické verzi, ale mezi tím zásobuje trh modely, které si krizi evidentně nepřipouštějí. Jinak si nelze vysvětlit, že se mezi modely A4 Avant Quattro, A6 Avant Quattro, A6 Allroad, Q5 a Q7 našla ještě další skulina pro novou čtyřkolku.
Technika
Audi A4 Allroad jde stylově ve šlépějích původního většího Allroadu, ale technicky je výrazně jednodušší. Má sice pohon všech kol Quattro, ale pneumatické odpružení s nastavování světlé výšky byste u něj hledali marně. Zato má světlou výšku zdviženou napevno, konkrétně o 37 mm. Není to moc, což na druhou stranu dokazuje, že primárním určením Allroadu není hrát si na terénní nářadí. Společně se světlou výškou se prodloužil i zdvih pružení – vpředu o 26 mm, vzadu o 13. To už jsou ovšem zásadní hodnoty, jak si přečtete v příští kapitole.
Audi A4 fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Hlavní odlišností od běžného Avantu je samozřejmě „dobrodružný“ vzhled s plastovými nástavci nárazníků a prahů, velkými koly a nějakými těmi ozdobnými prvky navíc. V našem případě měly plasty stejný hnědý odstín jako lak karoserie, jen byly matné, což působilo nevtíravým a elegantním dojmem.
I když zrovna nezastavíte vedle běžného Avantu, Allroad působí majestátnějším a robustnějším dojmem, což bude spoustě zákazníků velmi vyhovovat – stejně jako vyšší posaz za volantem a tudíž mírně lepší výhled ven.
V přídi můžete mít špičkový naftový třílitr, nebo benzínový dvoulitr TFSI, ale nejčastější volbou bude pravděpodobně testovaný naftový dvoulitr. Má výkon 170 koní, točivý moment slušných 350 Newtonmetrů a moderní vstřikování common-rail.
Na silnici
Motor je dostatečně pružný a táhne s odhodláním, navíc je dobře odhlučněný a neruší duněním ani rachtáním. Přestože se ochotně vytáčí až k červené hranici, nemá smysl ho trápit výš než do 4500 ot./min., protože po překonání této hranice už se nic moc neděje.
Vyšší podvozek pochopitelně ovlivnil jízdní vlastnosti, takže vývojáři museli použít tužší stabilizátory i tlumiče, aby zabránili nadměrným náklonům karoserie v zatáčkách. Stabilitu navíc podpořili i rozšířením rozchodu kol o 20 mm – ovšem nápravy zůstaly nezměněné, za širší stopu mohou upravené náboje kol.
Tohle všechno zní docela nebezpečně, protože tužší tlumiče a velká kola mohou znamenat naprosto rozbitý jízdní komfort. Naštěstí je opak pravdou – tlumiče s delším zdvihem a celkové naladění odpružení změnily A4 přímo k nepoznání. Jednoduše řečeno, tohle je nejpohodlnější A4, kterou si můžete koupit. Právě jízdní komfort je její nejsilnější stránkou, nikoli nějaký náznak průchodnosti terénem.
Co na druhou stranu čekat nemůžete, je nějaký sportovní zápal. Pokud pojedete tak na 70, nejvýš 80% schopností auta, bude všechno v pořádku. Jakmile začnete tlačit víc, motor bude dýchavičný a odpor ve volantu otupí, ztratí i poslední stopy zpětné vazby a nedodá vám patřičnou sebejistotu. A4 Allroad prostě není na sportování stavěné, ale při bežné jízdě vás bude hýčkat daleko lépe, než obyčejný Avant.
Prostor a výbava
Uvnitř nenajdete příliš mnoho odlišností od běžného modelu A4, ovšem docela nemile mě překvapily některé materiály v interiéru. Audi vždycky platilo za nadprůměr, ale tentokrát jsem na středové kozole odhalil celkem ošklivý černý pololesklý plast, který působí velmi levně a vadil by mi možná i v Golfu – natož v Audi za víc než milion korun. Přitom zbytek interiéru je perfektní, ať už se podíváte na měkký povrch horní části palubní desky, nebo kvalitně obšívanou jemnou kůži sedadel.
Kvalita sesazení jednotlivých dílů interiéru je také bezchybná a ve výbavě nechybí spousta nadstandardních věcí. Allroad má mimo jiné i speciální stabilizační a trakční systém s programem off-road, který vám pomůže na kluzkých polních a lesních cestách, pokud najdete dostatek odvahy a opustíte asfalt. Ovládání multimediálního systému MMI je ergonomicky zvládnuté velmi dobře, po pár jízdách vám přejde do krve a budete ho dirigovat naprosto sebejistě.
Na palubní desce najdete indikátor ideálního převodového stupně, ale Audi v brzké době hodlá osadit Allroad i další „úspornou“ technikou, například systémem Stop-Start, nebo rekuperací brzdné energie.
Verdikt
Původně to měl být „lifestylový“ model, který svým vzhledem hraje především na dobrodružnou notu a zvládá trochu toho mírného terénu. Tyhle atributy A4 Allroad jistě splnil, ale mimochodem se mu také podařilo nabídnout takový jízdní kofort, že se o něm vyplatí uvažovat každému, kdo si původně chtěl koupit „jenom“ A4 Avant. Pokud zvolí podobně nenápadnou barevnou kombinaci, jako měl testovací vůz, nebude ani vypadat jako člověk, který potřebuje propagovat svůj „akční“ životní styl.
Dieselový dvoulitr se k autu dobře hodí, ve většině situací naprosto stačí a odsouvá větší třílitr do pozice výstřelku pro bohaté. Navíc má docela příjemnou spotřebu, která by se měla ještě mírně vylepšit po montáži úsporných systémů. Pokud přece jen potřebujete zdolat nějakou tu polní cestu, vyšší světlost a lepší nájezdové úhly vám pomohou a systém Quattro vás nenechá ve štychu.
Jistě, něco vás to bude stát. Allroad s tímto motorem vyjde v základu na 1 091 000 Kč, což jistě není málo. Na druhou stranu si kupujete stylový prémiový vůz s velmi slušnou základní výbavou – i když příplatků ještě můžete mít na tři stránky a celková cena může ještě o pěkných pár desítek tisíc povyrůst.
Pokud se vám Allroad líbí, možná by se vyplatilo počkat, až dorazí zmíněný Stop-Start a další vylepšení.
Honza Koubek
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
0-100 km/h (s) | 8,9 |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | turbodmychadlo |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1968 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | pohon všech kol Quattro |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 125/170 v 4200 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 350 při 1750-2500 ot/min |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 213 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 6,4 |
Objem nádrže (l) | 65 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4721 |
Šířka (mm) | 2006 |
Výška (mm) | 1495 |
Rozvor náprav (mm) | 2805 |
Provozní hmotnost (kg) | 1410 |
Celková hmotnost (kg) | 1960 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 750 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1600 |
Zavazadlový prostor (l) | 490/1430 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 1 091 000 |