autoweb.cz > Land Rover > Land Rover Range Rover > Range Rover Sport SDV6 HSE
Range Rover Sport SDV6 HSE
Dynamika 7
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 7
X-Factor 9
Celkové hodnocení 7.8
Podle toho, co slýchávám mezi příznivci značky Range Rover, nepatří Sport mezi obdivované modlové řady. Není tak luxusní a pompézní jako klasický Range Rover, chybí mu praktičnost a každodenní použitelnost Discovery. Pro mne je to ale plnohodnotný zástupce značky a hned vám řeknu proč.Má styl. Má hromadu stylu a to je záležitost, která ho dělá výjimečným a řadí ho k britské aristokracii. Kdybych chtěl SUV, které bude mít výborné jízdní vlastnosti i užitnou hodnotu, sednu do Volkswagenu Touareg, ideálně s naftovým osmiválcem a nemám moc co řešit, ale Range Rover Sport má charisma a to vnímám jako největší odlišení od konkurence a známku příslušnosti ke značce.Kromě stylu má tenhle Range také velký naftový motor a novou převodovku. Naftový šestiválec s dvojitým přeplňováním pracuje s objemem třech litrů a nabízí výkon 256 koní a točivý moment 600 Nm (pro porovnání základní diesel TDV6má 211 koní výkonu a 520 Nm točivého momentu). Na první pohled hodně zajímavé parametry. Bohužel auto váží přes dvě a půl tuny a to je ve výsledku dost na to, aby jízda působila lehce, hladce, samozřejmě.
Sport mi svou podstatou dost připomínal, jak to říct, mne. Tím chci říct, že když jsem položil plynový pedál k podlaze, měl dostatek fyzičky (výkonu) na to, aby zrychlil, ovšem stálo ho to dost energie (paliva). Vážně jsem viděl sám sebe, jak dobíhám tramvaj – díky mnoha letům sportování vystřelím, stejně jako Range Rover Sport dopředu a naberu rychlost, ovšem chybí mi lehkost atleta a díky nadváze se dost rychle zapotím.Tachometr také nemá ve své škále cifru s trojkou na prvním místě, vlastně si nevzpomenu ta to, jestli je tam třeba hodnota 250. Sto osmdesát kilometrů v hodině je mezních, pokud se pohybujete často po německé dálnici. Pružné zrychlení? Platí stejný stav jako jsem popisoval před chvílí. Sprint z nuly na stovku proběhne za 9,9 sekundy a maximální rychlost je 200 km/h.
Nová osmistupňová převodovka řadí hladce, možná v uvážlivějším režimu než bych si představoval, ale k charakteru auta se hodí a na dálnici, kde se Range Rover umí pohybovat s přehledem, funguje dobře. Nevím, jestli má pádla řazení pod volantem, já je nenahmatal, což může znamenat, že tam buď nejsou a nebo že mám krátké prsty, nenastalo moc případů, kdy bych chtěl sám ručně řadit (a ano, jsou tam páčky).
Převodovka drží motor v nízkých otáčkách, ručička otáčkoměru se pohybuje kolem 1500 otáček za minutu, a spotřeba kolísá lehce pod osmi litry. Průměr nepřesáhne deset, ovšem jak si začnete pohrávat s plynem, okamžitě se to projeví (zase ta hmotnost) na zvýšeném apetitu.Výtku k automatické převodovce ale mám a netýká se řazení jako takového, ale otočného ovladače, voliče režimů. Ano, je to zajímavé divadlo, jak kovový sloupec vyjíždí a zajíždí do středového tunelu, ale zase, proč tak rozvážně? Tak pomalu? Nastartuju, chci dát D a jet a ne čekat, než budu moc s autem pracovat. Navíc přepínat rychle například z jízdního režimu D na zpátečku R je někdy nepříjemné vtom smyslu, že pokud to děláte rychle, snadno přeskočíte o úroveň vedle. Třeba při otáčení se nebo parkování.
Parkování je vůbec kapitola sama pro sebe. Podélně zaparkovat vyžaduje cit a zkušenosti řidiče dodávky. Díky dlouhým převisům vpředu i vzadu. Kola jsou natolik vzdálená začátku a konci auta, že když se snažíte manévrovat, musíte počítat s tím, že pocitově je půdorys auta menší než ve skutečnosti. Žádná katastrofa, ale cvik je potřeba, nasoukat se do „pražských“ mezer mi se Sportem dělalo problémy než s jakýmkoli jiným velkým autem.
Možná je problém v tom, že jsem jezdil s Range Roverem v městském centru a ne jen v terénu, kde umí oslnit. Nastavení na různé typy režimů a povrchů funguje dobře, mne limitovali zimní gumy vtom, abych vyrazil do nějakého kamenitého prostředí.
Vyjel jsem ale na rozměklé pole a s radostí dítěte s novou hračkou vodil Sport bokem. Tahle nekorektní zábava mi přinesla zásadní zjištění. Sport se sice znatelně naklání a na zimním obutí trochu plave, ale projevuje se nezáludně, vyváženě, s ovladatelností připomínající hatchback. Krouťák kola snadno utrhne, auto se pak v mírném náklonu zhoupne a je jasně cítit, jak výkon tlačí zadní kola do zatáčky. Pane jo, žádné putování po čumáku ven! Díky této polní legraci jsem pak jezdil i po silnici s větší jistotou, bez obav, že když to přeženu s nájezdovou rychlostí, přerazím v protisměru za krajnicí břízku, nebo v horším případě sloup elektrického vedení. Ve volantu není žádní cit a řízení působí uvolněně, takže nic na okreskové řádění, ale příjemné svezení ano.
Příjemný je pobyt v kabině jako takový, jak už jsem se snažil naznačit na začátku. Příjemné materiály na dotek, sedačky, které sice moc nevedou, ale jsou domácky měkké. Jednoduché a přehledné ovládání, dostatek místa na zadních sedačkách, pokud byste občas chtěli někoho převést (já tvrdím že RR Sport je ideální pro sólo jízdy), kufr, který pojme nutný náklad či kompletní vybavení staromládeneckého bytu, ale bude mít problémy se stěhováním lednice.
Pokud snad do teď působil můj text negativně zabarveným dojmem, tak můj záměr je jiný. Snažím se vysvětlit můj názor že Range Rover Sport je automobil určený pro jasně definovanou skupinu lidí, že není určen masám. Cílovka, mým pohledem postavená z větší části na úspěšných single mužích s vyššími příjmy cestujícími na střední a delší vzdálenosti ovšem nemůže být nespokojena.
Range Rover Sport stojí v základu 1,7 milionu, „naše“ silnější verze přijde na 2 022 679 Kč plus sto padesát tisíc příplatky. Peníze mým pohledem nehrají ale při nákupu tohoto stroje hlavní roli. Prestiž, kvalita, styl a příslušnost k určité skupině lidí sebou nese určité, v daných podmínkách akceptovatelné náklady.
Jak jsem podotkl kdesi na začátku, mnohokrát jsem zaslechl, že Range Rover Sport není pravý Range Rover. Já to vidím přesně opačně. Neoslovuje mne opulentnost velkého Range Roveru, necítím nutkání utratit několik milionů za pojízdný obývací pokoj. A Discovery kdyby nic jiného tak svým houpáním a neohrabaně hranatou zádní nepůsobí v mých měřítkách tak atraktivním dojmem. A nerad bych řešil spotřebu přeplňovaného benzínového osmiválce, když na to přijde Takže pokud bych já měl volit v rámci nabídky značky Range Rover, tak Sport TDV6 je pro mne samozřejmou volbou.
Filip Rakovan
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | vidlicový šestiválec |
Palivo | nafta |
Plnění | biturbo |
Zdvihový objem (cm3) | 2993 |
Kompresní poměr | 16,1:1 |
Převodovka | osmistupňová automatická |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Podvozek | |
Vpředu | dvojité lichoběžníky |
Vzadu | dvojité lichoběžníky |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 256 v 4000 ot./min |
Točivý moment (Nm) | 600 v 2000 ot./min. |
0-100 km/h (s) | 9,9 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 200 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 9,9 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4972 |
Šířka (mm) | 2158 |
Výška (mm) | 1784 |
Rozvor náprav (mm) | 2745 |
Provozní hmotnost (kg) | 2535 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 1.479.400 Kč |
Základní cena test. verze | 1.638.840 Kč |
Cena testovaného vozu | 2.178.125 Kč |