Range Rover Sport je jedno z mála SUV, která budete skutečně milovat

Nejnovější Range Rover Sport naplno dostává svému jménu. Je to skutečný Range Rover a navíc umí i trochu sportovat.
img_4051-1100x618.jpgCelá galerie 42 Zdroj: Hugo Kottás

Musím učinit doznání. Nenávidím SUV! Je to pro mě jedna z nejzbytečnějších automobilových kategorií a naprosto nechápu jejich oblibu. Jsou ve všem horší, dražší a ošklivější než jejich tradiční sourozenci. Čím menší model, tím zbytečnější auto. A úplně nejstupidnější jsou kupé verze SUV. Jsou odulé, škaredé a vůbec ničím nejsou sportovní. Ale lidé je prostě milují, tak proč by jim je automobilky neprodaly, že?

Nicméně každé pravidlo má svoji výjimku, která jej potvrzují. Tou výjimkou u mě vždycky bývaly Range Rovery. Velké luxusní obýváky, za které můžete zapřáhnout 3,5tunový přívěs s lodí, koňmi, přívěsem s malým bagrem nebo plaťákem s okruhovou hračkou, umím vzít na milost.

Možná je to také tím, že Land Rover jako první přišel s myšlenkou opravdu luxusního SUV, které kombinuje příjemné životní rozmary s tím, k čemu bylo stvořeno především: jízdě v terénu. Jako jedna z mála značek totiž pořád umí nabídnout automobilového lva salonů, který se zároveň nebojí ušpinit od bahna. A pořád u toho vypadat skvěle.

Range Rover se jako brand za ta léta také náležitě rozrostl. V portfoliu vedle klasického „velkého“ Range Roveru najdete jeho atletičtější variantu Sport coby ekvivalent SUV kupé, o něco menší Velar a kompaktní Evoque, který plní roli jakési pojízdné kabelky. Vždyť kdysi byla jeho tváří i Victoria Beckham. Já jsem vyzkoušel nejnovější Range Rover Sport P530 v limitované verzi First Edition.

Jak moc je to Range Rover?

Už na první pohled poznáte, že před vámi stojí Range Rover. Líbí se mi minimalistický design s ostře střiženými liniemi, kterými se Range Rover odlišuje od konkurentů, kteří se snaží za každou cenu šokovat. Vypadá čistě, elegantně a strašně sexy.

Líbí se mi jasně oddělná linie kabiny, která tvoří zdánlivě jeden celek posazený na svalnatě působící karoserii. Přidejte 23palcová černá kola, rozkročený postoj a skutečně elegantní linii svažující se střechy. Podívejte se třeba na obludné BMW X6 a potom na Range Rover Sport. Má prostě šmrnc a jako jedno z mála velkých SUV kupé vypadá vyváženě a vkusně.

Podívejte se na test Range Roveru D300

S mým pohledem na designovou stránku možná nemusíte souhlasit, věřím ale, že se nenajde na světě nikdo, komu by se nelíbilo uvnitř. Tady je to prostě opět typický Range Rover. Opulentní luxus střižený moderním designem a kvalitními materiály. Zase tu vévodí spíš jasné a čisté linky tak, jak to mám rád. Hezkým a nezvyklým detailem, který podtrhuje celkový dojem výjimečnosti, je konvexní displej multimédií.

Interiér potěší i praktičností. Schránka za voličem převodovky je hluboká, stejně jako hlavní schránka pod loketní opěrou, která je navíc chlazená. A že umí opravdu pořádně mrazit. Luxusní křesla s masáží a chlazením budou hýčkat vaši zadnici, stejně tak si na své přijdou i cestující vzadu, nicméně nejlepší to má v Range Roveru stejně řidič.

Typická „velitelská pozice“ za volantem, kdy máte kolem sebe přehled hezky svrchu a linii kapoty máte zdánlivě pod sebou, je prostě návyková. A to jsem člověk, který spíš holduje sportovní pozici co nejníž u podlahy. Pro Range Rovery je to charakteristická vlastnost, která si dokáže každého podmanit.

Nebyl by to správný Range Rover, kdyby ani Sport neprokázal opravdové schopnosti i v těžkém terénu. A jestli je na něco skutečně spolehnutí, pak na to, že tohle auto se dostane úplně všude. Jistě, typický český zákazník asi přehlédne možnost redukce převodovky nebo uzávěrky diferenciálů, nicméně ve své domovině tohle auto stále s přehledem používají k práci na statku. Aby si pak večer mohli směle vyjet třeba do opery.

Tohle auto si totiž za všech okolností udržuje důstojnost britského gentlemana. Takže má stále vybrané mravy. Jednak výfuky jeho silného motoru na sebe zbytečně vulgárně neupozorňují, stejně jako podvozek i na masivních 23“ kolech se svojí posádkou zachází podle vybraných mravů. Ani rozbitá okreska tohle auto prostě nerozhodí, ať už jen tak plujete krajinou, nebo se odvážíte krouhout nějakou tu zatáčku.

Jak moc je to Sport?

A tím se pomalu dostávám tomu, jak moc je Range Rover Sport opravdu sportovní.

Pohled pod kapotu prozradí velmi slušný potenciál. Letitý pětilitrový osmiválec, který ovšem vynikal unikátním jekotem kompresoru, nahradila modernější mild-hybridní jednotka 4.4 V8 od BMW dopovaná dvojicí turbodmychadel.

Ve verzi P530 nabízí, jak název napovídá, 530 koní a 750 Nm točivého momentu. Ten dokáže 2,5tunovému mastodontovi udělit nadmíru svižnou dynamiku. Každé byť jen letmé polechtání plynu si koleduje o řidičák v čistírně.

Co nový motor trochu ztratil na charakteru, to vrací na spotřebě paliva. Jistě, novopečeného majitele bude údaj o spotřebě zajímat asi jako stav posledních šesti čísel na jeho bankovním kontě, nicméně je příjemné nemuset s autem postávat u pumpy co tři stovky kilometrů.

Uživatel přede mnou dokázal vykouzlit průměr 10,5 l/100 km v průběhu tisíce kilometrů, což upřímně nechápu. Já se po městě pod 13 litrů nedostal a svižnější výlet do hor po dálnici a okreskách si vyžádal 17,5 litru. Totálně vyklidněnou a plynulou jízdou po městském okruhu se pod deset litrů dostat lze, ale musíte se hodně snažit.

V přímce je tedy Range Rover Sport P530 skutečně rychlý. Jenže na rovince umí machrovat kdekdo, skutečné zrno od plev se odděluje v zatáčkách. A na ty si Sport celkem troufá.

Limitující je opět značná hmotnost, nicméně podvozek dokáže karoserii udržet pod kontrolou i při svižnější jízdě. Autu vyhovují spíš dlouhé a táhlé oblouky, do kterých když ho správně „poskládáte“, dokáže vykouzlit velmi slušnou přilnavost. Brzy přijdete na to, že si můžete dovolit i trochu přestřelit nájezd do zatáčky.

Za vším hledejte kouzlo v podobě zatáčecí zadní nápravy, která autu uděluje těžko pochopitelnou schopnost zatáčet. Na limity fyziky ovšem narazíte, ne že ne, a to hlavně při nižších rychlostech. Stačí trochu víc přitlačit v typickém horském vracáku a auto putuje po čumáku ven. Nepřidává tomu ani umělá zpětná vazba a přehnaně hyperaktivní řízení.

Stejně tak na výjezdu vás bude brzdit stabilizace, kterou ačkoliv vypnete, stejně motoru omezí výkon. Neříkám, že chci z každé vlásenky vyletět dveřmi napřed, ale neschopnost zakleknout a vystřelit ze zatáčky, navíc s jistotou trakce pohonu všech kol, mi dosti kazila zábavu.

Jistě, tohle auto není stavěné na vymetání okresek a velmi limitujícím faktorem je jeho nezměrná velikost, kvůli níž se v první řadě ne úplně snadno umisťuje na silnici, a také ona jinak velmi příjemná pozice za volantem, která při sportovní jízdě vyznívá jako sezení na trakaři. Ale přece jenom úplné odsřihnutí výkonu na výjezdu z ostřejší zatáčky je přehnaně korektní.

Ačkoliv to možná vyznívá negativně, opak je pravdou a Range Rover Sport pořád patří mezi SUV, se kterými se svezete zdaleka nejlépe, vynechám-li vrcholové ostré verze. Potěší i skutečně schopné brzdy značky Brembo, které se nezapotily ani při ostřejším sjezdu serpentin.

Bez peněz do showroomu nelez

Range Rover Sport i v nejnovější generaci plně dostává svému jménu. Jak části Range Rover, kterou reprezentuje elegantní a minimalistický design, opulentně luxusní kabina, velitelská pozice za volantem, komfortní podvozek, schopnosti v terénu či silný a kultivovaný motor, tak části Sport, která se vyznačuje šmrncovním designem, schopností prolétat zatáčky neuvěřitelnou rychlostí a celkem příjemným pocitem ze samotného řízení.

Pokud to jsou všechno atributy, které oceníte navíc vedle „street credu“, který vám přinese zaparkovaný před módním butikem v Pařížské ulici, a disponujete také dostatečně tučným bankovním kontem, které v tomto případě vyžaduje disponibilní zůstatek minimálně 2 875 840 korun, nehledejte dál. Právě jste našli SUV, které budete milovat.

15.8.2023 7:35| autor: Hugo Kottás | zdroj: autorský text

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist