autoweb.cz > Land Rover > Land Rover Range Rover > Range Rover Sport 3.0 TDV6 HSE
Range Rover Sport 3.0 TDV6 HSE
Dynamika 8
Chování na silnici 7
Provozní náklady 8
Praktičnost 9
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8
RADOSTI
Hrany mu pořád sluší, povedený motor, schopnosti mimo asfalt, aura luxusu
STAROSTI
Smysl jména Sport, na nový dieselový osmiválec nemá
Na úvod
Range Rover je otloukánek. Z jedné strany do něj kopou ekologičtí aktivisté, aniž by si uvědomovali, že tohle auto je pro atmosféru menší zátěž než jeden kus hovězího dobytka. A z druhé strany do něj koupou zákazníci, podle kterých je málo sportovní a málo akční.Tu věčně nespokojenou klientelu má aspoň trochu uspokojit model Sport, který se opticky snížil a zaměřil se především na jízdu po silnici, ačkoli schopnosti mimo asfalt stále neztratil. Zachoval si ovšem svůj styl a kouzelnou hranatost.
Jak to vypadá
S faceliftem pro modelový rok 2010 přišlo hlavně spoustu novinek pod kapotu a jednu z nich právě představujeme. Je to šestiválcový diesel 3,0 l se sekvenčním přeplňováním (vůbec poprvé na motoru s uspořádáním válců do V), který nahrazuje starší motor 2,7 l. Má rozumný výkon 245 koní a velmi atraktivní točivý moment 600 Nm. Síla samozřejmě putuje na všechna čtyři kola, navíc přes uzamykatelný diferenciál uprostřed a vzadu – tohle je totiž schopný off-road a ne jen nějaká nafouknutá leštěnka, která na prvním hrbolu škrtne břichem o zem.
Interiér také doznal několika změn a působí teď mnohem kvalitněji a hodnotněji. Více tak sedí k cenovce Range Roveru, která rozhodně není podbízivá. Všechny ovladače jsou celkem logicky rozmístěny a jestli vás překvapí jejich velikost, je to pro to, aby je bylo možné ovládat i v rukavicích. Zajímavé, že?Jak to jezdí
Na silnici se Range Rover Sport chová tak, jak byste od dva a půl tuny těžkého SUV očekávali. Obratnost BMW X6 nebo Porsche Cayenne nečekejte, ale také nečekejte jejich uskákanost a neslušné vychování. Řízení Range Roveru je pomalé a lehké, ale za to budete na kamenité cestě rádi. Na silnici se na to dá zvyknout a stejně brzy styl jízdy přizpůsobíte charakteru Range, nebudete se nikam zbytečně hnát. Budou to samozřejmě přední pneumatiky, které v zatáčce začnou protestovat jako první. Uberte plyn a Range Rover se celkem ochotně vynasnaží vrátit do požadované stopy, na pomoc si ale pozve stabilizační systém, který není zbytečně horlivý.
Ačkoli má motor jen šest válců a tři litry objemu, což se může na SUV o hmotnosti 2,5 tuny zdát jako sotva dostatečné, uděluje Range Roveru překvapivě solidní dynamiku. Z místa auto vystřelí rychle a doprovází to jak charakterním zaduněním, tak docela akčním zvednutím přídě. Auto se jako by nadechne, rozhoupne a vyrazí. Z 0 na 100 km/h se náš Range Rover Sport rozjel za 8,94 sekundy, rychleji než kolik udává výrobce (9,3 s). Automatická převodovka s motorem spolupracuje na výbornou a ani nebudete mít potřebu jí „manuálně“ pomáhat. Snad jen při jízdě z kopce můžete ručním podřazením odlehčit brzdové soustavě, brzdný moment motoru je totiž docela silný.
Pružné zrychlení jasně popisuje, jak povedený nový třílitrový motor je. Jeho 600 Nm točivého momentu dostupných od 2000 ot./min. umožnilo zrychlit na trojku z 50 na 80 km/h za 3,5 sekundy. Range Rover s akcelerací nepolevuje ani v dálničních rychlostech, motor má síly opravdu dost a pocitově je velmi podobně rychlý jako starší osmiválec 3,8 l. Ten byl ale nahrazen novou jednotkou 4,4 l, která má nyní mnohem zajímavější parametry.Brzdy jsou na tak velké auto odpovídající a Range Rover zastavily na 39,28 metrech za 3,02 sekundy. Je ale cítit, že několik rychlých kol na testovacích okruhu jim dalo zabrat a po pár minutách své snažení prakticky vzdaly. Majitelé si tak budou muset dávat při horských sjezdech s naloženým autem pozor a využívat také brzdný moment motoru.
Když už jsme u našeho testovacího okruhu, Range Rover Sport 3.0 TDV6 ho zvládl za 35,84 sekundy. To je stejně rychle jako hbitý a lehký Volkswagen Golf 1.2 TSI a o celou sekundu rychleji než BMW X1 xDrive23d.
Sice můžete Range Rover honit do omezovače, ale tohle auto exceluje při úplně jiném způsobu jízdy. Vyhovuje mu uvolněnost a klidné cestování. Komfortní kabina je velmi prostorná a zároveň útulná. Aerodynamický hluk a hluk od kol je potlačen na minimum a ačkoli si není na příčných nerovnostech Range Rover Sport kdovíjak jistý, celkově působí velmi kultivovaně a spořádaně, až aristokraticky distingovaně. Za volantem tohohle auta vám bude zkrátka všechno jedno.Kolik to stojí
Testovaný model ve výbavě HSE vyjde na 1 753 284 korun a za to dostanete veškerou důležitou luxusní výbavu a hlavně systém Terrain Response, který funguje skvěle. Jízdu v náročném terénu díky němu zvládne i začátečník, stačí zvolit ten správný režim a nechat elektroniku, ať se postará o zbytek. Naše auto ale k základní výbavě ještě dostalo parkovací kamery, vyhřívané sedačky vpředu i vzadu, vyhřívané čelní sklo, elektrické střešní okno, nezávislé topení a další drobnosti, takže se jeho konečná cena dostala na 1 964 085 korun.Spotřeba paliva pravděpodobně nebude nikoho, kdo si kupuje auto za dva miliony, trápit, ale je dobré vědět, že i po našem dynamickém měření se ustálila na 11,2 l/100 km. Nepochybujeme, že na delší cestě klidným tempem klesne k 10 litrům nafty na 100 km.
Verdikt
Range Rover Sport 3.0 TDV6 osloví ty, kteří nepotřebují nutně velký motor s velkým výkonem. Schopnosti mimo asfalt nepostrádá a na silnici se chová překvapivě dobře. S některými soupeři se možná svezete lépe, ale v téhle třídě jde o něco jiného. A málo které SUV… Ne, málo které auto je tak univerzální, jako právě Range Rover. Otázkou ale zůstává, jak moc velký smysl má model Sport, když klasický Range je přeci jen ještě o kus kultivovanější a schopnější.
Dalibor Žák
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
Podmínky při testu | sucho, 25°C |
0-100 km/h (s) | 8,94 |
50-80 km/h na x.stupeň (s) | 3,5 na 3. st. |
100-0 km/h (s) | 3,02 |
100-0 km/h (m) | 39,28 |
Spotřeba v testu (l/100km) | 11,2 |
Čas na kolo (s) | 35,84 |
Motor | |
Konstrukce | vidlicový šestiválec |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | sekvenční přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu podélně |
Zdvihový objem (cm3) | 2993 |
Kompresní poměr | 16 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 84,0 x 90,0 |
Převodovka | šestistupňová automatická |
Poháněná kola | všecha čtyři |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 180 / 245 v 4000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 600 v 2000 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 96,6 |
0-100 km/h (s) | 9,3 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 193 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 11,2 / 8,1 / 9,2 |
Objem nádrže (l) | 90 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4783 |
Šířka (mm) | 2004 |
Výška (mm) | 1789 |
Rozvor náprav (mm) | 2745 |
Provozní hmotnost (kg) | 2535 |
Celková hmotnost (kg) | 3175 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 750 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 3500 |
Zavazadlový prostor (l) | 958 - 2013 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 1 475 036 Kč |
Základní cena test. verze | 1 753 284 Kč |
Cena testovaného vozu | 1 964 085 Kč |