Range Rover Evoque 2.2 eD4

Předokolka stejně bude velké skupině potenciálních zájemců stačit, ale pro celkově lepší pocit by to chtělo možnost přikoupit automatickou převodovku.

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 10

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 8.8

RADOSTI
Na poměry SUV jezdí nečekaně dobře, přesně, pohodlně a skoro až sportovně.

STAROSTI
Stejně s ním budou jezdit hlavně paničky a frikulíni a ti jeho schopnosti neocení.Má vůbec smysl se tu rozplývat nad schopnostmi Range Roveru Evoque, když pak do něj usednou jen slečinky, jejichž muži už nesnesou nechávat pořád opravovat omlácený Range Rover Supercharged z toho, jak jejich madam neumí nikam zaparkovat?

Ale třeba se pletu a třeba dokáže SUV Evoque oslovit i zákazníky, kteří by si SUV nikdy nekoupili, a tak v něm nebudou jezdit jen lidé, kteří jeho potenciál využijí tak na pět, možná deset procent. Problém Range Roveru Evoque totiž může být jen a pouze v tom, že je pro cílovou klientelu zbytečně moc dobrý.

Range Rover Evoque fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Range Rover Evoque fotogalerie

Když se mluví o SUV, už to dnes neznamená striktně rámovou konstrukci, uzávěrky diferenciálů, terénní pneumatiky a pohon všech kol. Kategorie se tak prolínají, že dnešní SUV připomínají spíše obyčejné hatchbacky a to je také případ tohoto testovaného Range Roveru Evoque eD4. Má čtyřválcový diesel o výkonu 150 koní, šestistupňovou manuální převodovku a pohon pouze předních kol. Světlost 215 mm není žádný zázrak a nájezdové úhly 19° vpředu a 30° vzadu spolu s přechodovým úhlem 22° nejsou o nic lepší než u trochu přizvedlého hatchbacku. A brodit se v půl metru vody by mělo zvládnout také každé normální auto…Sice jsme se už mohli přesvědčit, že předokolka Evoque je v terénu mimořádně schopná, ale vždycky jde spíš o to, na co si zrovna troufnete. Honza Koubek mi vyprávěl, když testoval Nissan Navara a vydal se s ním nějakou příšerně děravou a kamenitou lesní cestou někam na kopec. Celou dobu si říkal, jak je tohle drsný off-road a když tam přijel, na malém paloučku u chatek stály Felicie a Favority s vozíky…

Tím ale nechci shazovat schopnosti Evoque co by poloterénního auta, protože v naprosto běžném terénu, jako je třeba příčný práh u nákupního centra, obrubník v podzemních garážích či prašná cesta k chatě, funguje správně. Má samozřejmě systém kontroly trakce a asistent pro rozjíždění ve svahu. Automobilka si ale uvědomuje, že předokolku si jako teréňák nikdo nekoupí, takže ji nevybavila systémem Terrain Response ani systémem pro jízdu ze svahu a podobně. Je to prostě obyčejné auto, do kterého si nemůžete navolit ani systém Adaptive Dynamic upravující tuhost tlumičů, odezvu motoru a řízení.

A víte co? Mně se to takhle líbí! Sice bych měl raději automat (není ani za příplatek), ale takhle, jak je, funguje Evoque báječně. Je jednoduchý a velmi rychle se s ním sžijete. Zvyknete si na jeho charakteristiku a nebude vás děsit tím, že se v každé zatáčce zachová jinak, jak se zrovna elektronické řízení podvozku rozhodne. Tady máte starou dobrou mechaniku a díky tomu se dá s Evoquem jízda i užít ve smyslu řidičského nadšení, které postrádají kdejaké rádoby sportovní hatchbacky, o běžných SUV ani nemluvě.

Díky jednoduché konstrukci je tohle také nejlehčí Evoque z nabídky – váží jen 1595 kg, tedy o 75 kg méně než čtyřkolka. Poznáte to hlavně při nájezdu do zatáčky, kdy je auto mrštnější a ochotněji se stáčí. Díky rychlému řízení, které vyžaduje trochu zvyku a na dálnici dokáže být svou horlivostí v přímém směru dost otravné, můžete Evoque vodit sérií zatáček naprosto přesně a rychle a ani v utaženějších obloucích nepotřebujete přehmatávat – na všechno vám stačí úhel nějakých 100 až 120° natočení volantu od středové polohy.Range Rover Evoque je tak velmi agilní a díky neutrálně nastavenému vyvážení, což je u SUV docela překvapivé, se skutečně chová jako sportovní auto. Dokonce bych řekl, že je podobně „nedočkavý“ v nájezdu do zatáčky jako nedávno testovaný Renault Mégane R.S. s tím rozdílem, že Range Roveru mnohem aktivněji pracuje zadní nezávislé zavěšení. Samozřejmě nesrovnávám tahle dvě auta, ale jen přirovnávám. Až tak dobré je tohle SUV v zatáčkách.

Limitním faktorem jsou tak jen pneumatiky uzpůsobené i jízdě v lehkém terénu, takže na suché silnici brzy najdou svoje hranice a ozvou se skučením a pískáním. Pokud byste ale obuli Evoque do nějakých lepivějších gum, nedovedu si představit ty rychlosti, jakými by mohl zatáčky projíždět.

Až si někdy říkám, že by auto sneslo mnohem silnější motor, než jen diesel o výkonu 150 koní a točivém momentu 380 Nm. Sice to je chvílemi na přední nápravu až moc, ale od trojky nahoru už problémy s trakcí nemáte ani na mokru a Range rychlost nabírá celkem slušně. Není to žádný rychlík, ale na ty denní přesuny to stačí. Občas je tedy předjíždění potřeba plánovat, ale na dálnici ostudu dělat nebudete a díky poměrně dlouhému odstupňování se dá spotřeba paliva udržet v rozumných mezích. Na dálnici při cestovních 130 km/h si Evoque s pohonem předních kol řekne o nějakých 8 litrů nafty na 100 km.

Dá se ale jezdit i za méně. Mimo město a dálnice lze spotřebu udržet pod sedmi litry a když pojedete hodně předvídavě a nebudete do zatáček moc brzdit (což díky výbornému podvozku skutečně nemusíte), lze stlačit hodnotu spotřeby pod 6 litrů na 100 km. Předokolka také dostala delší stálý převod, takže bude mít nižší provozní otáčky při jmenovité rychlosti než čtyřkolka, ale zase se to trochu projevuje v neochotě akcelerovat z nízkých otáček – turbodieselu se pod 1500 ot./min. moc nechce pracovat a nutí vás často řadit.Ještě že jde řazení hladce a jemně, snad jen by se nemusela hlavice řadící páky v ruce kroutit. Ale to je spíše problém tohoto konkrétního kusu, aspoň v to tedy doufám. Když už jsme u těch detailů, jsem rád, že Range Rover upravil možnosti nastavování sedaček. Přes všechnu tu slávu nad tím, jak interiér „spolunavrhovala“ nějaká soudružka Beghemová (nebo jak se jmenuje), měly první testovací vozy problém s nastavováním sedačky řidiče – opěradlo nešlo pořádně narovnat, takže člověk musel jezdit v poloze „tuner“, „taxikář“ nebo „vepřová hlava v X6“, chcete-li.

Tady už bylo všechno v pořádku a rázem se ukazuje, že má Range Rover Evoque jednu z nejlepších pozic za volantem nejen mezi SUV, ale i mezi osobními auty vůbec. Škoda jen trochu němého řízení, ale pod zátěží už volant řidiči posílá důležité informace o tom, co se vpředu (aspoň rámcově) děje. Ne že by to někdo v SUV potřeboval, ale je to příjemné.

Vidíte, a zase se ukazuje, jak je vlastně základní motorizace za nejnižší cenu (854 040 korun v základu) nejlepší z celé nabídky. Samozřejmě můžete (a vy určitě budete) dále připlácet za spoustu hraček a věcí, ale čím jednodušší tohle auto zůstane, tím bude příjemnější, řiditelnější a… No, prostě lepší.

Verdikt
SUV Range Rover Evoque v pětidveřovém provedení a s pohonem předních kol je opravdu moc příjemné auto. Čert vem otázku praktičnosti, ceny a provozních nákladů, protože tady jde především o styl. A to je právě trochu problém. Pro potenciální klientelu, která bude chtít být v Evoqu především viděna, je tohle auto až zbytečně moc dobré. No, kdyby Range Rover postavil takhle jezdící hatchback segmentu C, VW Golf by najedou nebyl jasnou volbou číslo 1.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)2179
Kompresní poměr15,8 : 1
Vrtání x zdvih (mm)85,0 x 96,0
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
Brzdy vpředukotoučové s vnitřním chlazením, 300 mm
Brzdy vzadukotoučové, 302 mm
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)110 / 150 v 4000 ot./min.
Točivý moment (Nm)380 v 1750 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)94
0-100 km/h (s)11,2
Nejvyšší rychlost (km/h)180
Spotřeba paliva (l/100 km)6,0 / 4,5 / 5,0
Objem nádrže (l)55
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4355
Šířka (mm)1965
Výška (mm)1635
Rozvor náprav (mm)2660
Provozní hmotnost (kg)1595
Celková hmotnost (kg)2353
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1500
Zavazadlový prostor (l)575 - 1445
Ceny
Základní cena modelu854 040 Kč (2.2 eD4)
6.8.2012 6:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist