autoweb.cz > Škoda > Rallye se zastavila jako všechen motorsport. Jak se připravují závodní posádky v době koronaviru?
Rallye se zastavila jako všechen motorsport. Jak se připravují závodní posádky v době koronaviru?
Co dělají soutěžní jezdci během přerušení soutěžní sezóny z důvodu krize způsobené novým koronavirem? Asi nepřekvapí, že namísto užívání si volného času se zaměřují na posílení svého mentálního stavu mysli i fyzické kondice tak, aby byli připraveni, jakmile se opět začnou konat soutěže, jako je například mistrovství světa. Továrnou podporovaný švédský soukromník Oliver Solberg, jeho navigátor Aaron Johnston z Irska a Jan Kopecký, který je mistrem světa kategorie WRC2 z roku 2018, využívají tento čas k tomu, aby zůstali v té nejlepší formě.
Pro jezdce, jako je Oliver Solberg, není současná krize související s koronavirem žádným důvodem k tomu, aby zůstával ležet doma na gauči. V současné době je 18letý závodník doma se svojí rodinou ve švédském Torsby. Ale i zde neustále pracuje na své mentální i fyzické kondici. Aby udržel svoji mysl a tělo neustále připravené, nemůže se pouze spoléhat na vždy přínosné rady svého otce Pettera, který byl v roce 2003 mistrem světa. Solberg junior se zaměřuje také na různé domácí aktivity. Pro trénink reflexů založil na internetu soutěž #TheSolbergRACE. Zde se může tento talentovaný soutěžní jezdec ve virtuální rallye soutěži utkat až se 4420 soupeři z celého světa.
Ale továrnou Škoda podporovaný privátní jezdec se pravidelně stará rovněž o svoji fyzickou kondici. Doma například hraje stolní tenis nebo v posilovně pracuje na svých svalech. Mimo domov chodí běhat do místní přírody. Jan Kopecký se intenzivně podílel na testování a zdokonalování vozu Škoda Fabia Rally2 evo pro tým Škoda Motorsport. Letos bude soutěžit za značku Škoda v mistrovství České republiky a během vynucené přestávky se také soustředí na posílení své psychické a fyzické kondice.
Trénink psychiky je pro motorsport zásadní
Proč musí být rallyoví jezdci fyzicky v dokonalé kondici? Při pohledu zvenku to vypadá, že jezdec a spolujezdec „pouze sedí v automobilu“. Ale k tomu, aby mohl jet jezdec během dlouhých soutěžních dnů rychle, musí být dokonale soustředěný. A fyzická odolnost je významným prvkem pro udržení koncentrace, a to jak na rychlých asfaltových površích, tak na šotolinových tratích plných skoků, prachu a vysokých teplot.
Aby jezdci a spolujezdci mohli po dobu tří a více po sobě jdoucích dní dosahovat s ochrannými přilbami na hlavách vysokých rychlostí, musí mít velmi silné krční svaly. Proto s jejich cvičením v posilovnách posádky nikdy neudělají chybu, ostatně zeptejte se na to Olivera Solberga nebo Jana Kopeckého.
Když profesionální jezdci hovoří o svém tréninkovém režimu, jeho pravděpodobně nejvýznamnějším faktorem bude vytrvalost. Proto je správný trénink tvořen cyklistikou, během na dlouhé vzdálenosti, veslováním nebo rychle se opakujícími cvičeními s malými odpory, která posilují stabilitu a obratnost, což je důležité pro udržení správné kontroly a reflexů za volantem soutěžního vozu.
Čtěte také: Škoda Fabia R5 vs. WRC: Souboj generací rallyových speciálů
Pokud jde o výživu, je důležité, aby se řidič i spolujezdec starali o svou tělesnou hmotu. Protože hmotnost je v motoristickém sportu vždy velmi důležitá, posádky musí být co možná nejlehčí. Mít hodně svalů ale jde proti tomuto požadavku. Proto se jezdci zaměřují na vytrvalostní tréninkové metody a posilují pouze tělesné partie, které opravdu potřebují. Specifické tréninkové metody a výživa se u každého jednotlivého jezdce liší.
Dokonale připravena na okamžik, kdy bude moci vyrazit na trati světových soutěží, není pouze Škoda Fabia Rally2 evo zaparkovaná v dílnách Škoda Motorsport, ale také členové jejích posádek, jako je Oliver Solberg, Aaron Johnston a Jan Kopecký.