Rakovan: Zajezdit si v autě? Dostatečnou motivací je televize.

Osobní zkušeností jsem přišel na důvod, proč vzít klíčky od auta, dotankovat a vyrazit třeba na oblíbenou okresku. Může za to rally a Formule 1.

​Sebastian Vettel se stal po posledním závodě Formule 1 mistrem světa. Prý se stal, jen jsem to někde na půl ucha zaslechl. Po závodě, který se jel, ehm, vlastně ani nevím kde. Zachytil jsem vážně jen kusou informaci o (snad) získaných bodech, které mladý jezdec potřeboval k tomu, aby získal mistrovský titul ještě před koncem sezony. Neseděl jsem totiž u televize a nesledoval jsem s napětím průběh závodu, a to i přesto, že jsem kdysi patřil mezi oddané fanoušky disciplíny, kterou mnoho lidí označuje v automobilovém sportu za královskou.

Chtěl bych najít nějaké objektivní důvody, proč jsem se na F1 přestal dívat, ale popravdě tím nejzásadnějším je prostě fakt, že nemám rád Vettela. Má představa dokonalého závodníka se neshoduje s někým, kdo vypadá jako nafouknutá bělice nebo Justin Bieber a piští do vysílačky jako vykleštěný mutant. A je mi jedno, že díky němu vznikají zajímavé edice aut.

Dalším hlediskem mých antipatií k F1 je Michael Schumacher. Tedy ne on sám. Mám ho rád. Měl jsem ho v oblibě ještě než odešel, fandím mu po jeho návratu a navíc k řidičskému umu ho obdivuju za jeho sociální cítění a investice do dobročinnosti.

Jde o to, že když se rozhodl vrátit, byl vyhlášen hon na Schumachera. Ten se ale nekonal, protože nejlepší pilot všech dob nedostal dobré auto. Pak se začaly ozývat hlasy, že by měl odejít, že už není tak ostrý jako dřív. Jenže pak najednou zlí jazykové obrátily v okamžiku, když Schumi vycenil zuby a natlačil někoho, asi to byl Massa, na boxovou zídku.

„On ho chtěl zabít“ křičel tehdy přes své silikonové pysky všeználek Lauda. Ten Lauda, které při snaze získat prvenství ztratil v Zeleném pekle půlku obličeje a tu druhou si opekl medium rare. Tak co zatraceně chcete? Schumachera, který bude ostrý, aby udržel sledovanost diváků, ale ne tak ostrý, aby pocuchal metrosexuálům v prvních dvou řadách startovního roštu vlasy?

Naštěstí pro všechny závodníky nedostal Schumacher ani v druhé sezoně slušné auto a tak se pohybuje spíše na chvostu. Tedy pokud nezačne pršet, protože pak se mladíčci začnou propadat a mistr jde neochvějně dopředu. Dopřejme si jeden celý závod na mokru, nechme déšť, ať srovná podmínky a uvidíme, kdo umí a kdo je mistr. Vettel, v mých očích, ne.

Nechci nijak zlehčovat práci, kterou piloti F1, všichni, odvádějí. Řídit monopost Formule 1 je náročná záležitost a bez dlouhého tréninku se lze posadit za volant F1 maximálně na pár zkušebních kol, během kterých se neškolený řidič nepřiblíží limitům speciálu ani na dohled silným teleskopem. Nicméně tvrdím, že značný podíl na úspěchu Sebastiana Vettela má jeho auto. A tak se nedívám na Formuli 1 a nebudu se dívat ani za rok. Ne když už víc než o závody jde o mediální cirkus.​Nedívám se ale ani na rally a tu jsem měl vždy rád, radši než F1. Prvním signálem, že se časy mění a že už rally nebude pro mne bylo, když se začalo mluvit o zrušení WRC. Proč? Umím pochopit konec skupiny B kdysi dávno, neboť se ukázalo, že mnohasetkoňová monstra generují více mrtvých legend než živých šampionů. Ale spotřeba, emise? Jděte někam …

Hřebíčkem do pomyslné rakve mé oddanosti rally bylo taktizování. Peter Solberg, který ve svých dobách jezdil buď a nebo, tedy podium nebo karambol, najednou zpomaluje před časomírou, aby nabral čas a nemusel do druhé rundy startovat z prvního místa?! Šarády u Citroenu, ty už jsem sledoval jen tak koutkem oka. ​Tak se ale stalo, že jsem začal, když jsem se chtěl bavit motorismem, mnohem víc jezdit autem a snažil se sám sebe zdokonalovat. Díky televizi, která mne přestala, co se motorsportu týká, bavit. Radši sednu do svého auta a jedu se projet. Dá se to pochopit, určitě v případě, že mám k dispozici třeba japonskou přeplňovanou čtyřkolku. Kolem sice nejsou davy nadšených diváků, chybí krásné dívky s barevnými deštníky, ale pocit rychlosti a vzrušení, vůni spáleného benzínu a adrenalin si vychutnám taky. Vlastně mnohem víc než při pasivním civěním na blikající bednu.

Tím se dostávám k závěru a jednoduchému návodu jak na volný čas. Pokud máte rádi auta a chcete se pobavit, vezměte klíčky a jděte se projet, mým pohledem si užijete mnohem víc zábavy. Vyrazíte-li, když na obrazovce poběží Velká cena Singapuru, budete mít jistotu, že na silnici nejsou ti z řidičů, kteří o svém vztahu k autům jen mluví, kritizují a kibicují. Většina z nich totiž bude v té chvíli sedět před televizní obrazovkou s otevřeným pivem a pytlíkem laciných bramborových lupínků.

12.10.2011 4:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist