autoweb.cz > Škoda > Škoda Kodiaq > Test Škody Kodiaq RS 2.0 TSI po faceliftu (první jízdní dojmy)
Test Škody Kodiaq RS 2.0 TSI po faceliftu (první jízdní dojmy)
Jednou z nejočekávanějších automobilových novinek letošního roku je bezesporu příchod faceliftu Škody Kodiaq. Největší SUV mladoboslavské automobilky doznalo několika menších kosmetických změn, zásadní novinkou je potom výměna naftového motoru za benzinový pod kapotou sportovně laděné verze RS. K tomu se ještě dostaneme.
Nejprve si ale shrňme optické změny. Škodu Kodiaq po faceliftu bezpečně poznáte podle odlišně tvarovaných světlometů, pro verzi RS dokonce Matrix-LED v základní výbavě, větší masky chladiče a dokonce i zcela nově tvarované kapoty motoru. V zadních partiích se RS chlubí odrazkou přes celou šíři nárazníku, dvěma velkými koncovkami výfuku a difuzorem.
Unikátní kryty ráfků
Novinkou jsou také 20“ ráfky kol v unikátním designu s aerodynamickými kryty. Pokud se je odhodláte sundat, což lze celkem jednoduše (plastový kryt je v jednom kuse a na ráfku pouze nacvaknutý), objevíte neméně pěkný design kol. Vlastně si můžete vybrat, jestli budete jezdit s kryty, nebo bez nich, samozřejmě automobilka bude doporučovat jízdu s nimi pro nižší spotřebu paliva.
Uvnitř se můžete těšit na tříramenný sportovní volant, 10,25“ digitální budíky se sportovním motivem, nejnovější infotainment s úhlopříčkou 9,2“, červené prošívání palubní desky, sedadel, volantu, manžety voliče převodovky a loketních opěrek ve dveřích, nový motiv výplně dveří a nakonec samotné sportovní sedačky.
Z osobní zkušenosti musím uznat, že je nová kabina Kodiaqu velmi příjemným místem pro život. Volant je velmi příjemný do ruky, sedačky jsou komfortní, zároveň slušně podrží tělo v zatáčkách a ve velkém SUV nemáte nepříjemný pocit, že sedíte nepatřičně vysoko. Zejména však kvituji kombinaci moderního infotainmentu bez digitálního ovládání klimatizace, které zůstalo ještě postaru tradičními třemi otočnými ovladači v kombinaci s dotykovou lištou.
Benzin místo nafty
Při pohledu od kapotu jistě každého napadne zásadní otázka: proč došlo k výměně naftového motoru ve prospěch benzinového? Původní jednotka se ideálně hodila do velkého SUV, takže určité skupině zákazníků to může přijít jako velká škoda, nicméně vysvětlení je nasnadě. Naftový motor už nedokázal splnit přísné emisní normy, takže byl nahrazen benzinovým.
Možná si řeknete, že to nedává smysl, jelikož zážehové motory mají přirozeně vyšší spotřebu paliva – a tedy emisí oxidu uhličitého – než vznětové motory, nicméně inženýrům se podařilo emise CO2 oproti předchozímu motoru dokonce snížit! Zároveň nepatrně povyskočil výkon motoru 2.0 TSI na finálních 245 koní, točivý moment naopak klesl na stále velmi solidních 370 Nm.
Pohonná jednotka je pokaždé spárovaná se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG a pohonem všech kol. Dalším technickým benefitem je snížení hmotnosti celého ústrojí. Motor zhubl 60 kg, převodovka zhruba o 5 kg a zadní diferenciál o další jednotky stovek gramů, jelikož převodové ústrojí může být dimenzováno na nižší točivý moment.
Došlo tím i k přeladění podvozku a celkového vyvážení auta. Benzinový Kodiaq RS působí nepatrně lehčím dojmem, podvozek je velmi neutrálně vyvážený, a jakmile v oblouku přidáte plyn, přejde do velmi mírné nedotáčivosti, naopak po ubrání mírně utáhne stopu. Spolu s akurátně nastaveným odpružením je podvozek nejen celkem zábavný, ale také dostatečně komfortní.
Lepší? Lepší!
Vedle toho, že se Kodiaq RS malinko lépe řídí, potěší všechny milovníky spalovacích motorů přítomnost benzinového motoru, který se ochotně vytáčí a přináší drobnou jiskru místu předchozího nafťáku, který sice měl sílu, ale sportovní jízdě příliš neholdoval. Přirozený zvuk motoru je jadrnější, zatímco umělý zvuk reprodukovaný od výfuku zůstal stejný, nebo alespoň velmi podobný – vzdáleně připomíná pětiválec, což je uchu lahodící.
Naopak spotřeba paliva se pochopitelně zvedla, ale nikterak dramaticky, jak by se na první pohled mohlo zdát. Průměr kombinované jízdy po dálnici, kousek po městě a nějakého toho dovádění v zatáčkách vyšel lehce přes deset litrů, konstantní jízda stovkou až 110 km/h po francouzské dálnici potom vyšla na 5,9 l/100 km, což je skvělá hodnota.
Nová Škoda Kodiaq RS 2.0 TSI startuje na částce 1 249 900,- Kč