BMW 1 (2015): po mezigenerační modernizaci startuje doba tříválcová
autoweb.cz > BMW > Prototyp BMW řady 1 s tříválcem 1.5 Turbo a vstřikováním vody produkuje 218 koní
Prototyp BMW řady 1 s tříválcem 1.5 Turbo a vstřikováním vody produkuje 218 koní
Pokud se trochu zajímáte o netradiční technologie a spalovací pohonné jednotky, předpokládáme, že vás vstřikování vody do motoru za účelem zvýšení výkonu a snížení spotřeby nijak zvlášť nepřekvapuje. Jde o objev z třicátých let minulého století a poprvé se rozšířil ve druhé světové válce, když jej využívala řada stíhacích letounů i bombardérů.
Pro svou komplikovanost se vstřikování vody v automobilech neuchytilo, přesto Saab v případě modelu 99 Turbo S z druhé poloviny 70. let dovedl tuto techniku do sériové výroby a vozu tímto přidal cirka 15 až 20 koní. Později se tento systém objevil v motorsportu, konkrétně rallye a existuje také nemálo podomácku postavených zařízení, nyní se však zdá, že vstřikování vody čeká renesance.
Postarali se o to inženýři BMW, kteří instalovali uvedenou techniku nejdříve do přeplňovaného řadového šestiválce zaváděcího vozu M4 MotoGP Safety Car společně s pětilitrovou nádrží na vodu umístěnou v zavazadlovém prostoru. Tvrdí, že „precizní vstřikování vody vyvolávající chladicí efekt zvyšuje výkon i točivý moment“, přesné výkonové parametry agregátu (disponujícího v sériovém nastavení 431 koňmi a 550 newtonmetry) však jaksi neuvedli.
Mnohem sdílnější byla automobilka nyní, při představení prototypu jedničky se stejně upraveným motorem. Pětidveřový hatchback má pod přední kapotou přeplňovanou benzínovou patnáctistovku, která v modelu 116i produkuje 109 koní a 180 newtonmetrů, zde jsou však její výkony podstatně zajímavější.
Předně asi stojí za zmínku fakt, že vodu již není nutné dolévat. BMW tvrdí, že pokud vůz není provozován v extrémních klimatických podmínkách, zásobník doplňuje kondenzovaná voda z klimatizace. V případě, že není motor v provozu, všechna voda steče potrubím do nádržky izolované od okolí tak, aby nezamrzala.
Voda je vstřikována do přetlakové komory v nasávání v podobě jemné mlhy, kde dochází k jejímu odparování. Při spalování se postará o snížení teploty hoření o 25 stupňů Celsia, což redukuje riziko detonačního spalování, a tudíž mohl být kompresní poměr zvýšen z původních 9,5:1 na 11,0:1.
Výsledkem je podle BMW zvýšení výkonu a točivého momentu o deset procent při současném snížení průměrné spotřeby v reálném světě o osm procent. Konkrétní spotřebu automobilka neuvádí, výkon tříválcové patnáctistovky však známý je – činí zajímavých 218 koní při použití 95oktanového benzínu.