autoweb.cz > Žhavé novinky o autech > Proražená pneumatika? Michelin uvádí na trh gumu, která se sama zacelí!
Proražená pneumatika? Michelin uvádí na trh gumu, která se sama zacelí!
Nejprve trocha statistiky… V Evropě se pneumatiky propíchnou v průměru každých 75000 km, v zemích jihovýchodní Asie je to ale každých 3000 km.
Pneumatika Michelin Selfseal je vyrobena z jedinečné směsi, která okamžitě zaplní propíchnuté díry v dezénu a i když zatím neznáme detaily tak víme, že tyto nové pneumatiky byly navrženy jak pro osobní auta, tak i pro dodávky.
Odpověď na otázku, která teď všem asi vrtá hlavou je „ano, tyto pneumatiky mohou přejet přes hřebíky, aniž by splaskly.“ Díky tomu se poruchy a prázdné pneumatiky stávají minulostí. Podle výrobce jsou zde dvě jasné výhody tohoto řešení. Za prvé mizí nutnost mít s sebou rezervní pneu, což znamená, že je potřeba k ujetí dané vzdálenosti vyrobit méně pneumatik.
Za druhé eliminace rezervních pneumatik znamená, že je v interiéru vozu více místa a významně se také sníží celková hmotnost vozidla (nevozíte hever a rezervu), což ve výsledku představuje asi 30 kg menší zátěž a úsporu paliva.
Tyto nové samozacelovací pneumatiky budou uvedeny na trh v roce 2015, aniž by výrobci vozidel museli provádět na svých vozech jakékoliv změny.
A informaci doplníme poznámkou, že Michelin, tedy přesněji řečeno jeho inženýři z výzkumného centra Michelin ve Spojených Státech přivedli na svět ideu, a následně pneumatiku, kterou pojmenovali TWEEL a začnou ji vyrábět v továrně v Piedmontu. O co jde? Má se jednat o revoluční “pneumatiku”, která mění konfiguraci tradiční konvenční pneumatiky a spojuje v sobě klasické obutí a ostatní součásti kola do jedné funkční jednotky.
Tedy pneumatika bez vzduchu. TWEEL se skládá z pevného náboje kola, který je propojen paprsky z deformovatelného a pružného polyuretanu s vnější části a vytvářejí tak společně samostatnou jednotku. Pneumatika se tedy nikdy nemůže vyfouknout.