autoweb.cz > Autoporadna > Prokletí D49: Otevření 17 km dálnice potrvá neuvěřitelných 17 let
Prokletí D49: Otevření 17 km dálnice potrvá neuvěřitelných 17 let
Úsek dálnice D49 s číslem 4901 z Hulína do Fryšťáku je místem neuvěřitelných možností. Výstavba úseku je v procesu už dlouhých 16 let. Daná část silnice je přitom dlouhá pouhých 17 km. V jeden moment na stavbu nebyly peníze, pak začaly spory s ekologickými aktivisty. Pak dálnice neměla platné stavební povolení. Nyní se však zdá, že se dočkáme otevření alespoň části úseku ještě letos a v příštím roce dojde k otevření zbytku dálniční trasy.
ŘSD věří v otevření části ještě letos
V kompletní otevření v roce 2025 věří šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl, který svou víru v lepší dálniční zítřky potvrdil deníku Zdopravy.cz. Ještě do letošního prosince bychom se však podle Mátla měli dočkat zprovoznění více než poloviny daného úseku. K otevření má být připraveno 9,5 kilometru mezi Hulínem a mimoúrovňovou křižovatkou Holešov. Podle Mátla by otevření ještě před koncem roku pomohlo ke zlepšení dopravní situace v oblasti, z Holešova by totiž zmizela tranzitní doprava.
Začátek již v roce 2008
Nutno uznat, že D49 na mnohé řidiče působí jako skutečně prokletý úsek, jehož finalizaci již mnozí ani nevěří. Ostatně stavební práce na D49 začaly již v září roku 2008, o dva roky později však došlo k jejich pozastavení. Úsek dálniční sítě zdržoval nedostatek finančních prostředků, dlouhodobě však dokončení odkládají především spory s ekologickými aktivisty, jejichž námitky a žaloby postupně vedly k odkladu získání stavebního povolení až na konec roku 2019.
K obnovení stavby mezi Hulínem a Fryšťákem došlo na konci roku 2021. Poslední měsíce vše zdržuje zrušení stavebního povolení ze strany Nejvyššího správního soudu na popud sdružení Děti země. O obnovení povolení nyní rozhodne ministr dopravy Martin Kupka na základě posouzení rozkladové komise. ŘSD samozřejmě věří, že k dalším komplikacím nedojde, obzvlášť když je většina prací hotova.
Stavba je téměř hotova
„Celkově je stavba ve vysoké fázi rozpracovanosti. Z velké části máme položené asfaltové a betonové vozovkové vrstvy. Mosty jsou také v pokročilé fázi výstavby. Můžeme dále pracovat na objektech, na něž máme vydané pravomocné stavební povolení. Naopak například již nesmíme pokračovat v pracích na inženýrských sítích či retenčních nádržích,“ popisoval stupeň kompletace v průběhu léta ředitel Správy Zlín ŘSD Karel Chudárek.
Nyní probíhají tzv. konzervační práce, během nichž se dokončují především všechny mosty. Ředitel závodu Inženýrské stavitelství Morava ze společnosti Skanska, Jiří Vinklárek, tvrdí, že se nyní pracuje pouze tam, kde to stavební úřad dovolil. „Dokončujeme například estakády u Fryštáku a pokládáme vrstvy na vozovky tak, aby byly zajištěny odtokové poměry a ochrana podloží proti erozi,“ popisuje detaily stavby Vinklárek. Aktivita na D49 je v tuto chvíli zhruba poloviční. V plném nasazení se na stavbě pohybovalo okolo 500 až 600 osob. Nyní se počty pohybují mezi 300 a 400 lidí.