autoweb.cz > Autoporadna > Prokletá D11: Nekonečné spory pokračují. Stavba nabrala zpoždění minimálně 9 měsíců
Prokletá D11: Nekonečné spory pokračují. Stavba nabrala zpoždění minimálně 9 měsíců
Podle původního plánu ŘSD se stavba dálnice D11 mezi Trutnovem a polskou státní hranicí měla rozběhnout již na konci roku 2023. Jenže dodnes práce nezačaly, neboť ŘSD řeší spor s polským stavebním obrem Budimexem, který zakázku vyhrál. Vítězství ve výběrovém řízení si největší polská stavební firma připsala především díky nejnižší ceně. Po oznámení výsledků však společnost napadlo sdružení firem vedené MI Roads kvůli referencím na stavbu tunelu s délkou alespoň 100 metrů. Ředitelství silnic a dálnic následně společnost Budimex vyloučilo ze soutěže kvůli nedoložení splnění kvalifikačních kritérií.
ŘSD vyloučilo polský Budimex
ŘSD se řídilo rozhodnutím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který výběr vítězného uchazeče zrušil. „Dali jsme jim další šanci, aby zaslali požadované reference podle rozhodnutí ÚOHS. I přes opakované výzvy se tak nestalo,“ vysvětlil v podcastu generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Budimex už přitom potvrdil, že se proti rozhodnutí ŘSD odvolá, na což má ostatně právo. „Za námi podanou nabídkou si však nadále stojíme. Podáme proto odvolání a věříme, že bude nakonec rozhodnuto v náš prospěch. Máme neochvějnou důvěru v naše schopnosti, reference a náš tým. Od samého počátku jsme do daného výběrového řízení investovali velké množství energie. Vzdát se nyní by odporovalo samotnému duchu naší společnosti,“ oznámila mluvčí společnosti Diana Zyglewská. Budimex ve své nabídce operoval s o 340 milionů nižší částkou než MI Roads.
Chybí Polákům kvalifikace?
Sdružení kolem MI Roads si trvá na tom, že při napadení vítězství polské firmy v tendru bylo zcela v právu. Budimex podle MI Roads nesplňuje požadavky zadavatele soutěže, když nemá zkušenost s výstavbou tunelů. „Námitky jsme podali, protože firma Budimex dle našeho názoru nesplňuje požadavky stanovené zadavatelem v podmínkách soutěže zejména v oblasti výstavby tunelů. Respektujeme Budimex jako velkou stavební firmu, nemá ale potřebné zkušenosti z tunelových staveb. V zadávacím řízení se například prokazuje cizí referencí z výstavby tunelu v Kolumbii, která neodpovídá požadavkům soutěže. Dále jsme přesvědčeni, že jsou Budimexem předloženy nepravdivé údaje týkající se odborného personálu požadovaného zadavatelem pro výstavbou tunelů,“ prohlásil při podání námitky mluvčí MI Roads Michal Jurman. MI Roads patří majetkově pod skupinu Metrostav, jejíž část společností se nemůže soutěže účastnit kvůli trestu za korupci. Ve sdružení, které Budimex napadlo, je kromě MI Roads právě Metrostav a také firmy Doprastav, TBR, Subterra a Duna Aszfalt.
Autoveteráni
Začátek prací nejdříve v září
Ředitel ŘSD Mátl zároveň přiznal, že protahování sporu s Budimexem má dopad na neustále odkládanou výstavbu dálnice, jež se logicky v následujících týdnech nerozjede. Očekává se, že dělníci započnou práce nejdříve v září letošního roku, což je o 9 měsíců později, než jak udával původní plánován. „Reálně se nezačne stavět dříve než na konci třetího kvartálu,“ potvrdil Mátl v podcastu ŘSD. V loňském roce se přitom na zpoždění podíleli i aktivisté z Dětí Země. Ti podali rozklad proti stavebnímu povolení, který následně zamítl ministr dopravy Kupka.