Projeli jsme Bentley Bentayga S za 7 milionů korun. Na britském luxusním SUV nejde najít chybu

Pod kapotou nadupaný osmiválec, interiér překypující luxusem a jízda jako na obláčku. Sportovně střižená Bentayga je geniální každodenní auto pro mladého miliardáře.
dsc_0391-1100x618.jpgCelá galerie 20 Zdroj: Robin Běhal pro Autoweb

Když se řekne Bentley, lidé si ihned představí přepych, výkon a bohatý životní styl. Tradiční britská automobilka má za sebou působivou historii. Vznikla v roce 1919 a proslavila se výrobou závodních, sportovních a luxusních automobilů. Na přelomu milénia značku Bentley oživil německý koncern Volkswagen, který stál za produkcí dnes již ikonického modelu Continental GT. Ten vrátil prémiovou automobilku na výsluní a zahájil tak novou éru okřídleného „Béčka“.

Recenze Rolls-Royce Spectre

Avšak Bentley stále mělo problém s malou poptávkou a potřebovalo vytvořit vůz, který by přilákal nové zákazníky. Netrvalo dlouho a Britové přišli s chytrým nápadem, postavit superluxusní SUV, se kterým by se dalo jezdit do přírody, a tak vznikl model Bentayga. Auto, pojmenované podle největšího lesa Taiga, dorazilo na trh v roce 2015 a bylo postavené na základech Audi Q7 a Porsche Cayenne. Avšak na rozdíl od německých SUV mělo Bentley mnohem luxusnější interiér a hlavně skvělé dovednosti v terénu. Miliardáři tak konečně dostali to, co chtěli. Nablýskaný vůz, se kterým přes týden mohou jezdit po metropoli a užívat si přepychu a o víkendu se sebrat a vyrazit do divočiny.

Konečně Bentayga pro mladé

Teď už ale zpátky do přítomnosti. Dnes je Bentayga mezi automobilovými nadšenci dobře známá a už rozhodně nepatří mezi ojedinělý druh. Superluxusních SUV je na trhu mnohem více a Bentley tak konkuruje třeba Rolls-Royce Cullinan, Mercedes-Maybach GLS nebo třeba nový Range Rover SV ve své nejhonosnější konfiguraci. Avšak přesto má Bentley své jedinečné kouzlo a řadí se na vrchol svého segmentu.

Tak si ho pojďme řádně představit. Už jsem s Bentaygou jezdil mnohokrát, ale vůbec poprvé jsem mohl usednout za volant modernizovaného modelu ve verzi S. Ten se vyznačuje sportovními doplňky a celkově dynamičtější vizáží. Namísto elegantních chromových prvků má „eSko“ černě lakované detaily, větší zadní spoiler a široká 22palcová kola se srpovitým designem. A výsledek? Německo-britské SUV konečně vypadá více mladistvě a nesnaží se zaujmout pouze starší zákazníky. Tohle se opravdu povedlo!

Interiér je pak ve verzi S v podstatě shodný s běžnou variantou. Má navíc pouze výšivky „S“ na sedadlech a unikátní barevné kombinace interiéru. Drobnou úpravou prošla i grafika přístrojového panelu, a to tak, aby odrážela sportovnější styl vozu. Změny se překvapivě neodehrály ani na pohonném ústrojí. Standardně se pod kapotou Bentaygy nachází dvakrát přeplňovaný motor V8 o objemu 4,0 litry, který má 550 koní a krouticí moment 770 Nm. „Zeleně“ smýšlející boháči si pak Bentley mohou osadit plug-in hybridním systémem s výkonem 462 koní, jehož součástí je benzinový třílitrový šestiválec a elektromotor.

Motor má prodlevu, ale jede krásně

Já osobně dávám přednost čistokrevnému benzinu a i proto byla mnou testovaná Bentayga vybavena nadupaným osmiválcem. Jde o poměrně rozšířenou pohonnou jednotku, na kterou vsází například Audi S8, SQ7, SQ8 či Porsche Cayenne nebo Panamera. A jelikož jsem se všemi těmito modely jezdil, znám německý vidlicový osmiválec jako své boty. Jeho největší devízou je kultivovaný chod a slušná dynamika v jakémkoliv pásmu otáček. Má ale i pár nevýhod, které se vážou na převodovku. Osmistupňový automat řadí hladce, ale když řidič sešlápne plynový pedál až na podlahu, nastane tam dlouhá prodleva mezi tím, než převodovka podřadí a motor začne táhnout. Nicméně to je asi jediné, co pohonnému ústrojí připojenému na famózní pohon všech čtyř kol mohu vytknout.

Bentley Bentayga má díky přeplňovanému motoru V8 v podstatě neomezenou zásobu výkonu a nikdy se mi nestalo, že by mi 550 koní nestačilo. Jen si vezměte to zrychlení. Kolos s hmotností bezmála 2,5 tuny vystřelí na stovku za 4,4 sekundy a akceleraci může pokračovat až do maximální rychlosti 290 kilometrů za hodinu. To jsou opravdu úctyhodné hodnoty.

Bentley není o rychlosti, nýbrž o luxusu

Nicméně pohon v případě Bentaygy hraje až druhé housle. Tohle SUV je hlavně o podvozku a zážitku z luxusu. O tlumení nerovností se zde starají pneumatické vzduchové měchy a adaptivní tlumiče, které vyžehlí jakoukoliv díru. S Bentley jsem jezdil po opravdu rozbitých okreskách a stejně jsem měl pocit, jako kdyby se auto vznášelo nad silnicí. A to má 22palcová kola a váhu balvanu.

Na druhou stranu vláčný a uhoupaný podvozek se úplně nehodí na sportovní jízdu v zatáčkách. Naštěstí Bentley je vybaveno aktivními stabilizátory a natáčecí zadní nápravou, takže mohutné SUV se v zákrutách znatelně naklání, ale přesto krásně rotuje. Jen tu váhu nedokáže maskovat a v technických pasážích se předkem hrne ze silnice. Ovšem je důležité si uvědomit, že Bentayga je více zaměřená na komfort a na opravdu ostré svezení tu jsou sourozenecké koncernové modely jako Audi RSQ8 nebo Lamborghini Urus.

Na závěr se tak dostáváme k hlavní dominantě Bentley Bentayga, a to je ultra luxusní kabina prošpikovaná těmi nejkvalitnějšími materiály a prvotřídními technologiemi. Na co si vzpomenete, to SUV s okřídleným „Béčkem“ má. Vyhřívané a ventilované masážní sedačky, televize, prémiový audiosystém se 4D zvukem (vibrují sedadla), schránku na šampaňské, stoleček, panoramatické okno, elektricky ovládané roletky v druhé řadě sedadel nebo třeba vyjímatelný tablet, přes který mohou cestující vzadu ovládat všemožné funkce vozu. A to nezmiňuji rozmanitý arzenál bezpečnostních a asistenčních systémů či head-up displej.

Ovšem to vůbec nejlepší je samotné zpracování interiéru. Na co sáhnete nebo na co se podíváte, z toho doslova sálá luxus. Dílenskému zpracování Bentley se vyrovná maximálně tak Rolls-Royce, jinak nic. Také se mi moc líbí, že přístrojová deska si zachovává spoustu tradičních prvků, které odkazují na historii značky, třeba ovládání výdechů ventilace. Jediné, co malinko kazí celkový dojem z kabiny, je fakt, že většina tlačítek je převzata z Audi Q7.

Je dokonalé, ale stojí víc než byt

Pokud to shrnu, tak Bentley Bentayga S je auto, na kterém najde chyby jen naprostý hnidopich. Já jsem velký perfekcionista, a přesto mě superluxusní SUV s britskými kořeny ničím neurazilo. Jen si lidé musí uvědomit, že i když má modernizovaná Bentayga ve znaku „S“, nejde o ryzí sportovní model. Stále je to vůz primárně zaměřený na komfort, a ne na rychlou jízdu po okreskách. Pokud si tohle řidič uvědomí a nebude zbytečně „turovat“ sametový osmiválec, bude pohlcen naprostou dokonalostí Flying B. Jen počítejte s tím, že Bentley si za Bentaygu S V8 řekne minimálně 206 tisíc eur, tedy zhruba 5,2 milionu korun. No a pokud se vám líbí přesně ta specifikace, kterou jsem testoval, připravte si rovných 7 milionů korun.

31.8.2024 7:00| autor: Robin Běhal | zdroj: Tiskový servis Bentley

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist