autoweb.cz > poradna > Pro parkování existují limity. Co musíte dodržet při podélném, kolmém, šikmém či jiném stání?
Pro parkování existují limity. Co musíte dodržet při podélném, kolmém, šikmém či jiném stání?
V poslední době si řada řidičů získala jakýsi zlozvyk. Parkují tzv. „na prasáka“. Je jim naprosto jedno, kolik nechávají místa vozidlu za sebou, potažmo před sebou, jestli stojí přes dva parkovací pruhy nebo stojí zadní částí auta do silnice. Jak je to ale vlastně se základními pravidly parkování? Znáte je vůbec? Spojili jsme se právníkem a připravili pro vás souhrn, který dá nahlédnout pod pokličku alespoň těm nejlogičtějším pravidlům.
Stání vpravo
Základní pravidlo říká, že zastavit a stát je možné jen vpravo ve směru jízdy a současně co nejblíže kraje a nelze zastavit v protisměru, tj. ve vašem směru vlevo, ledaže se jedná o jednosměrku.
Ale, co když zastavíte v protisměru, i když je z druhého směru např. zákaz zastavení nebo stání.
Odpověď odborníka: Pokud zastavíte v protisměru a jakoby neminete příslušnou značku, tak sice neporušujete danou dopravní značku, ale pokuta vás stejně nemine, protože porušujete obecné pravidlo stání v protisměru. Výjimku tvoří parkování v jednosměrce, kde lze stát na obou stranách (pokud dopravní značky nestanoví jinak, tj. např. pokud na té či oné straně není zákaz stání nebo zastavení).
Stát můžete podélně, ale i šikmo nebo kolmo
Jak logika provozu a místa napovídá, můžete své auto postavit podélně, tj. rovnoběžně s okrajem silnice. Ale můžete využít i šikmé nebo kolmé parkování, a to tehdy, pokud je to dané dopravní značkou (značka „Parkoviště“, u které je vyznačen jiný povolený směr stání, tj. např. šikmo nebo kolmo). Kolmo nebo šikmo lze stát i tam, kde to dopravní značky výslovně nedovolují, ovšem pouze za podmínky, že nedojde k ohrožení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu. A ne, nemůžete tam stát třeba s kamionem – týká se to jen aut s hmotnostní 3,5 tuny.
Vyvstal vám na mysl jeden typický příklad? Ano, myslíme parkování vozidel Smart. Ti obvykle stojí napříč, protože je to pro ně výhodnější, zabírají méně místa a nezasahují tolik do vozovky. Takové parkování je dovolené za podmínky, že tím není ohrožena bezpečnost a plynulost provozu, zejména možnost projet. Pokud máte takto malé auto nebo motorku, můžete parkovat i tímto způsobem a je to v souladu s pravidly.
A co stání ve druhé řadě?
A pak tu máme bezohledné řidiče, kteří vytváření „parkování“ ve druhé řadě, protože prostě není kde zaparkovat a oni své auto musí někde nechat. Fakt, že zablokují auto stojící u chodníku je příli nezajímá. Jistě, pokud řidič v autě zůstane sedět a je připravený odjet ve chvíli, kdy přichází řidič auta u chodníku, je to v pořádku. Jinak ne. Pravidla ostatně stanoví, že stát ve druhé řadě (pouze pro vozidla do 3,5 t) lze jen za podmínky, že to klasicky neohrozí bezpečnost a plynulost provozu a že řidič takto stojící neznemožní ostatním řidičům vyjet z řady vozidel.
Jak je to s minimální šířkou volného pruhu?
Nezapomeňte, že při stání aka parkování musíte udělat nejméně volno 6 m (po 3 metrech na každém směru jízdy). Při zastavení si vystačíte s 3 m na celou komunikaci, tedy pro oba směry.
Dotaz na odborníka: Co když stojím s vozidlem tak, že 3 metry na každý směr jízdy zůstane zachován, ale po mně zaparkuje v protisměru někdo jiný, 3 metry na každou stranu zachované nejsou a policie mě viní z přestupku?
Odpověď je veskrze jednoduchá. V takovém případě musíte policii vysvětlit, že jste přijeli jako první a že v době vašeho příjezdu pravidla byla splněna. I kdyby totéž tvrdil ten druhý, bude úřad v důkazní nouzi, protože bez kamer nebo svědků těžko zjistí, kdo přijel první a je na policistovi, strážníkovi nebo úředníkovi, aby prokázal, že v době vašeho zastavení pravidla splněna nebyla.