autoweb.cz > Autoporadna > Přísnější tresty pro piráty silnic. Opilci a recidivisté musí na terapii, draze ji zaplatí
Přísnější tresty pro piráty silnic. Opilci a recidivisté musí na terapii, draze ji zaplatí
Od dubna platí přísnější pravidla pro řidiče, přistižené při spáchání nejzávažnějších dopravních přestupků, prohřešků se dopouští opakovaně či odmítají podstoupení testu na omamné látky a alkohol. Pakliže je recidivistům a dalším pirátům silnic zakázáno řízení na dobu delší než 18 měsíců, čeká je nově skupinová terapie. Tu si navíc draze zaplatí z vlastní kapsy. Kromě podstoupení terapeutického kurzu čeká na problematické řidiče také opakování autoškoly.
Ministerstvo dopravy si od upraveného systému trestů pro problematické šoféry slibuje výrazné zlepšení situace na silnicích. Optimismus ministerstva vychází z pilotních programů, které se v Česku uskutečnily. Na základě přibližně 800 terapeutických kurzů podle ministerstva dopravy vyplývá, že se opakování přestupků dá snížit až o 70 procent. Otázkou však je, nakolik je toto číslo přesné. Řidiči po terapii totiž nejsou sledovaní, nemusí být tudíž pouze přistiženi. Ministerstvo však vychází i z bohatých zahraničních zkušeností, kde terapeutická sezení pomáhají.
Co jsou zač piráti silnic?
Piráty silnic kupodivu nejsou lidé, jimž by ovládání vozidla činilo zásadní problémy. Lektoři terapeutických sezení dosvědčují, že jde o řidiče velice schopné, kteří patří ve smyslu práce s vozidlem a znalostí dopravních předpisů mezi špičku. Kde je tedy problém? Podle Veroniky Kučerové z Centra pro dopravní výzkumy jsou kamenem úrazu především závislosti na alkoholu a dalších omamných látkách. Takovým lidem ani psychologická pomoc bohužel nepomůže. Statistiky přitom prokazují, že čtvrtinu všech závažných přestupků v ČR způsobuje pouhopouhých 8 procent řidičů.
Kučerová pro server iDnes.cz přiblížila další typy řidičů, s nimiž se lektoři setkávají: „Někdy to mohou být i závažnější osobnostní odchylky, tedy sklony k impulzivitě nebo agresivitě. Nebo to jsou lidé, kteří nejsou empatičtí a moc je nezajímá, co pociťují druzí. Na druhou stranu i tyto lidi můžete naučit chovat se jinak. Když ne proto, aby nikomu neublížili, tak proto, že se budou bát sankce.“ Výrazně snazší práce je s řidiči, kteří kupříkladu jen špatně plánují a následně podléhají stresu rychlejší jízdou.
Redakční testy Audi
Dvacet hodin terapie
Celkem problémoví řidiči dle současného nastavení absolvovují dvacet hodin terapie, aby získali na vrácení řidičského průkazu nárok. Tyto lekce se skládají z hodin zvládání stresu za volantem, ale také z budování empatie vůči ostatním členům silničního provozu. Součástí jsou samozřejmě i bloky edukující v oblasti drog a dalších návykových látek.
Terapie jsou podle všeho v nápravě řidičů úspěšné díky vlivu kolektivu. Recidivista se totiž stává součástí širší skupiny až dvanácti osob, z nichž jde povětšinou o mix různých pohledů na svět a řízení. „Vždy se ve skupině najde člověk, který odsuzuje řízení pod vlivem alkoholu, další odsuzuje rychlou jízdu nebo jízdu bez zapnutých pásů. Druhé setkání je vždy zaměřené na analýzu a rozbor jejich deliktů a řidiči tam sdílejí zkušenosti, kvůli kterým se dostali do tohoto programu. Velmi často se objevují silné zážitky, kdy se jednalo o nějakou nehodu s ublížením na zdraví,“ popisuje pro iDnes.cz Pavel Řezáč, jenž má na starost výchovu terapeutů.
Připravte si peněženky
Protože jsou terapeutická sezení pro piráty silnic v Česku novinkou, ministerstvo dopravy v loňském roce řešilo stanovení ceny těchto kurzů. Bylo totiž nutné nalezení takové částky, která bude pro řidiče lákavá k navrácení řidičského oprávnění. Pakliže by částka překročila snesitelnou mez, mohli by recidivisté přistoupit k řízení bez řidičského průkazu. Částka třítýdenního terapeutického kurzu je nyní 12 000 korun bez DPH. Podle odhadů ministerstva bude nutné každoroční proškolení cca 15 000 problematických řidičů.