autoweb.cz > Saab > Tajné projekty: Saab 9-5 Sportcoupe
Tajné projekty: Saab 9-5 Sportcoupe
Před faceliftem byl Saab 9-5 v bídné situaci. Měl zastaralé diesely, zastaralý interiér a ani skupina loajálních fanoušků ho nedokázala zvednout z kolen. Prodával se jen málo a mezi ostatní evropské prémiové značky se neprobojoval.
Nová verze dostala zcela předělanou příď i záď, omlazený interiér a hlavně moderní turbodiesely JTD z produkce Fiatu. Facelift byl celkem rychlou akcí, ke které byl Saab donucen poté, co byly zastaveny práce na nástupci 9-5. Ten měl být založen na „prémiové“ platformě Alfy Romeo, ale Saab kvůli protahujícím se termínům nakonec od dohody odstoupil.
To ovšem nic nemění na tom, že 9-5 nástupce potřebuje – a pokud má být Saab skutečně prémiovou značkou, jak by si to produktový šéf GM a velký fanoušek švédské značky Bob Lutz přál, musí jít o skutečnou bombu, která by rozčeřila stojaté vody image Saabu.
Designéři uvnitř automobilky by podle všeho nejraději udělali fastback, Lutzovi se ovšem víc zamlouvá klasická tříprostorová karoserie. V každém případě ale bude i verze kombi.
Hlavně ovšem zatím nepadlo rozhodnutí, jaký podvozek vůbec u Saabu použijí. Nabízejí se nejspíš dva, globální verze podvozku Holden VE s pohonem zadních kol, nebo rozšířená platforma Epsilon 2, která má pohon dopředu. Každý nadšený řidič musí doufat, že si nakonec vyberou pohon zadních kol, protože přeplňované Saaby trpí už odedávna masivním přenosem točivého momentu do volantu (torquesteer).
Saab 9-5 velká fotogalerie
Naše exkluzivní počítačová skica představuje verzi fastback na 21 palcových kolech. Příď by podle vnitřních zdrojů měla dostat nový firemní design s výraznou střední částí.
Saab ještě projektu nedal zelenou, ale o případných motorech je celkem jasno. V permanenci zůstanou přeplňované čtyřválce Saabu, vyšší modely dostanou vidlicové šestiválce 3,2 litru z produkce GM, v atmosférické verzi i s turbodmychadlem.
Honza Koubek