autoweb.cz > Škoda > Škoda Felicia > Příběhy méně známých modelů z historie Škodovky: Škoda Felicia Fun
Příběhy méně známých modelů z historie Škodovky: Škoda Felicia Fun
Téměř desetinu z 1,4 milionu vyrobených vozů Škoda Felicia tvořil ryze pracovní Pickup, zato z něj odvozená Škoda Felicia Fun vybízela k zábavě a aktivnímu odpočinku. Vůz pro volný čas s „prázdninově“ žlutým odstínem karoserie budil pozornost i „party trikem“, zvyšujícím počet sedadel ze dvou na čtyři, při zachování prostoru pro sportovní vybavení. Od října 1995 do srpna 2000 vyjelo z Vrchlabí 4016 kusů, které dnes patří k vyhledávaným youngtimerům.
Neodmyslitelnou součástí 125leté tradice mladoboleslavské automobilky Škoda je schopnost vycházet v maximální míře vstříc zákazníkům. Vedle účelných vozů pro rodinu i pro podnikání proto v pestré nabídce nikdy nesměly chybět ani sportovní modely a auta pro volný čas. Symbolem sportovního automobilu snů lákajícího k trávení volného času v přírodě byl legendární roadster Škoda Felicia, který v letech 1959-1964 potěšil takřka 15 tisíc řidiček a řidičů i jejich spolucestujících. Poptávka přitom výrazně převyšovala nabídku, většina nadčasově elegantních otevřených vozů zamířila do zahraničí. Éra automobilů Škoda s motorem vzadu znamenala výrazné omezení spektra provedení karoserie v podstatě na sedany a malosériová kupé. Vzniklo pouze několik prototypů kabrioletů a individuálních přestaveb vozů této koncepce pohonu.
Široké možnosti otevřel nástup zcela nové generace automobilů Škoda s motorem umístěným napříč u poháněných předních kol. Na základní hatchback Favorit, debutující 16. září 1987 na brněnském výstavišti, navázalo vývojové oddělení automobilky Škoda celou řadou dalších karosářských verzí. Do fáze sériové výroby se nakonec dostalo pouze kombi Forman (1990) a dvoumístná užitková Škoda Pick-Up (1991). Cestu k budoucímu vozu pro volný čas Felicia Fun vytyčil dvoumístný čtyřdveřový prototyp Š 781 Tremp (1989) upravený z hatchbacku Favorit. Nad sedadly řidiče a spolujezdce zůstal zachován pevný díl střechy, směrem vzad navazovala masivní trubková konstrukce s ochranným obloukem. Jediný vyrobený Tremp se dochoval v depozitáři Škoda Muzea.
Další vývojový stupeň představovala propracovaná dvojice konceptů Škoda Fun na bází modelu Favorit. Jeden z nich byl lakován fialově, druhý žlutě. Na frankfurtském autosalonu IAA 1993 tato atraktivní novinka zaujala o 60 mm zvýšeným podvozkem pro jízdu v lehčím terénu či trubkovým rámem na přídi, nemluvě o řadě praktických detailů, vkusném barevném sladění vnějšího laku karoserie s interiérem a sedmipaprskovými litými disky kol. Po sklopení zadní příčné stěny s elektricky stahovatelným oknem bylo pomocí pákového mechanismu možné snadno vytvořit dvě další sedadla. Na zadní ložné ploše se našlo místo pro chladničku a zavazadla, přídavný střešní nosič umožnil přepravu rozměrnějšího sportovního vybavení jako horských kol nebo surfových prken.
Do třetice všeho dobrého: po světové výstavní premiéře vozu pro volný čas Škoda Felicia Fun na březnovém ženevském autosalonu se v říjnu 1995 v závodě Vrchlabí rozeběhla jeho sériová výroba. Základ konstrukce tvořila modelová řada Felicia, která o rok dříve vznikla komplexní evolucí předchůdce Favorit, s využitím 1187 nových významnějších dílů. Mezigeneračně se podstatně zvýšila úroveň bezpečnosti i komfortu vozů Škoda, mezinárodní certifikát ISO 9002 potvrdil vysoké kvalitativní standardy výroby i montáže. V dobovém propagačním materiálu se dočteme: „Svěží žlutá barva vozu symbolizuje dobrodružství, za nímž Vás Felicia Fun ochotně odveze.“ A dále: „Jen si sáhněte na ten zářivě žlutý volant! Otočte klíčkem a rozjeďte se za sluncem a zábavou. Fun – jízda pro radost.“
Čtěte také: Škoda Joyster: Jak vznikl citronový hatchback pro radost
Škoda Felicia Fun zaujala mimo jiné „party trikem“, rozvíjejícím řešení použité v prototypech FUN na bázi modelu Favorit: výklopnou a posuvnou zadní stěnu v základu dvoumístné kabiny, umožňující rozšířit kapacitu o dvě pomocná, prakticky rozkládací sedadla. V tom případě se délka ložné plochy s podlahou pokrytou smrkovými lištami zkrátila ze 1370 na 850 mm. Přepravní možnosti rozšířila montáž střešního nosiče. Specializované nezávislé firmy nabízely také lehké nástavby ze sklolaminátu, objem nákladového prostoru poté vzrostl přibližně na 2 m3.
Škoda Felicia Fun byla při rozvoru 2450 mm dlouhá 4245 mm, široká 1680 mm a vysoká 1465 mm. Zákazníci mohli vybírat ze tří čtyřválcových motorů. Benzinové jednotky s parametry 1289 cm3 a 68 k (50 kW), respektive 1598 cm3 a 75 k (55 kW) doplňoval diesel o objemu 1896 cm3 a výkonu 64 k (47 kW). Základní provedení 1.3 MPI se stupněm výbavy LX stálo 304 900 Kč, verze 1.6 MPI byla o 40 000 korun dražší a za diesel se připlácelo dalších deset tisíc. Typická šestnáctistovka s pohotovostní/užitečnou hmotností 1035/445 kg dosahovala rychlosti až 163 km/h při kombinované spotřebě 7,3 l na 100 km (podle tehdy platné metodiky 93/116/EU).
Od října 1995 do srpna 2000 sjelo z produkční linky v závodě Vrchlabí celkem 4016 atraktivních automobilů Škoda Felicia Fun. Čas jejich kvality prověřil, tyto zářivě žluté vozy pro volný čas se staly velmi žádaným sběratelským artiklem. V moři více než 1,4 milionu celkově vyrobených zástupců modelové řady Felicia (z toho 915 843 hatchbacků, 351 905 kombi, 124 565 verzí Pickup a 5160 vozů VanPlus) se prázdninový Fun rozhodně neztratil.