autoweb.cz > Autoporadna > Při jízdě myslete daleko dopředu. Dokážete se tak vyhnout kritickým situacím.
Při jízdě myslete daleko dopředu. Dokážete se tak vyhnout kritickým situacím.
Neustále analyzujte
Když sedíte za volantem, je potřeba neustále vyhodnocovat situaci, která může přijít. Základní poučka je tedy jasná – „dívejte se a myslete daleko dopředu“. Pak vždycky budete připraveni na situaci, která může nastat. Vidíte v dálce na dálnici rozsvícená brzdová světla na nespočtu aut? Nikdo v protisměru už dlouho nejel, přičemž víte, že se jedná o rušnou silnici? To vše mohou být signály k tomu, že se něco děje. V tuto chvíli je potřeba zvýšit pozornost, začít číst dění na silnici a přizpůsobit tomu styl i rychlost jízdy.
Předvídejte i při rychlé jízdě
Podobná poučka platí i při dynamické jízdě. Zaměřte se na profil silnice a samotných zatáček. Přizpůsobte stopu už v první zatáčce tak, abyste vjeli do další kontrolovaně. Sklon a zakřivení silnice snadno poznáte pomocí orientačních bodů, jako jsou stromy a sloupy.
Únikový plán je základ
Nenadálá situace nastane, a tím si buďte jisti. Proto na ni buďte náležitě připraveni. Nezáleží na tom, zdali proti vám vyjede auto, vyběhne zvěř nebo prostě jen potkáte hlubokou díru v silnici. Hledejte vždy možná místa k úniku. Pokaždé je lepší „vyletět“ s autem do rovného pole než potkat čelně auto v protisměru.
Na pomyslný „exit“ myslete, i když se přibližujete ke křižovatce z hlavní silnice. Primárně se nespoléhejte na to, že dostanete přednost. Protože ji reálně dostat nemusíte. Buďte tak připravení případnému střetu zabránit (ostatně myslete i na motorkáře, kteří jsou u křižovatky mnohem rychleji než automobil).
Čtěte dál:
Klíčem k rychlé a plynulé jízdě je uvolněnost
Jak být lepším řidičem: Správné sezení za volantem je základ
Zapomeňte na špičku kapoty
Neduh mnoha žen. Potřebují sedět vysoko, aby viděly na špičku kapoty. Situace, která se děje před vaším autem vás trápit nemusí. Za prvé hlavně z toho důvodu, že s ní horko těžko něco uděláte (na to probíhá moc rychle), a za druhé nezapomínejte, že ji máte automaticky v zorném poli. Buďte proto neustále očima daleko vpředu a netěkejte s nimi z levého okraje kapoty na pravý. Koukat těsně před auto je smysluplné jen tehdy, když se snažíte s off-roadem projet velmi náročný terén, ale to jedete velmi pomalu.
Jak to vypadá, když se řidič nevěnuje řízení?
Kam se díváte, tam jedete
K situaci, kdy se řidič snaží projet zatáčku, a přitom upne svůj zrak na její apex a není schopen se od něj odpoutat, dochází celkem často. Přestane tak vnímat silnici před sebou a vlastně vůbec neví, jak vypadá výjezd ze zatáčky a situace za zatáčkou. Výsledkem je pak vyšší rychlost průjezdu a nezbytnost korigovat směr a dotáčet (někdy i dokonce brzdit) auto daleko za apexem, aby nevyjelo do protisměru. Jak to tedy dělat správně? Pohled musí směřovat dál a pryč ze zatáčky, nesmí se přenést na nenadálou překážku. Najděte si únikovou cestu a tlačte zrak tam, kam chcete jet, přesouvejte vědomě pohled dál od překážky. Tím, že se upřete na nežádoucí předmět uprostřed silnice (spadlý strom, jelen, opilý cyklista…), ho pravděpodobně trefíte „na komoru“. Tento fenomén, kdy se vaše oči leknutím upřou na nebezpečí, se nazývá: fixace na překážku.
Přeneste pohled dál a stranou, vaše ruce budou pohled následovat a je velmi pravděpodobné, že se překážce vyhnete. Snadno si to můžete vyzkoušet ve škole smyku, kde se podobně vedení pohledu trénuje na náhodně spouštěných vodních stěnách. Zůstaňte zírat na vodní stěnu a připravte se na důkladné mytí podvozku vašeho auta. Když však přesunete pohled stranou a za překážku, budete v suchu.
Výsledek spočívá ve stylu řízení
Krom pocitu, že „víte, do čeho jedete“, bude vaše jízda i mnohem plynulejší a klidnější. Zároveň vyšší plynulostí pomůžete snížit spotřebu paliva, protože budete lépe číst terén, odhadovat zatáčky a místa, kde je třeba zpomalit. Díky správnému vedení pohledu získáte mnohem lepší přehled o dění na silnici a lépe se připravíte na řešení krizových okamžiků a nenadálých situací.