autoweb.cz > Toyota > Překvapivé závěry v kauze Toyota
Překvapivé závěry v kauze Toyota
Ministerstvo dopravy Spojených států amerických prozkoumalo velkou část nehod údajně souvisejících se zaseklými pedály plynu v mnoha modelech automobilky Toyota. Na tu pořádají americká média hon už přes půl roku a úřady nezůstávají pozadu. Výrobce přiznal chyby, zaplatil velkou pokutu a svolal do servisů miliony aut. Ukazuje se však, že u většiny případů se řidiči ani nepokusili nehodě zabránit.
Aféry byly ve skutečnosti dvě, první, loňská, souvisela se špatně upevněnými koberečky. Ty se mohly za jízdy posunout a přidat plyn. Náprava byla snadná a relativně rychlá. Stížnosti však chodily dál a automobilka se po intenzivním bádání dobrala nebezpečné pravdy: vadný byl samotný mechanismus pedálu. Problém postihl jen auta s elektronickým plynem, protože jeho viníkem je ústrojí vytvářející umělý odpor. Jeho třecí element s věkem kladl stále větší odpor a plyn se tak pomaleji vracel do výchozí polohy. Mohl se i úplně zaseknout v poloze „otevřeno“. Do servisů muselo přes osm milionů toyot.Ministerstvo dopravy shromáždilo data ze tří tisíc nehod, při nichž zemřelo 75 lidí. U jediné se podařilo přesvědčivě dokázat vinu Toyoty: Lexus ES350 vloni v srpnu zabil čtyři své cestující kvůli plynu zaseknutému pod koberečkem. V souvislosti s druhou kauzou se nepodařilo dokázat nic. Naopak – u většiny zkoumaných aut vyšetřovatelé zjistili, že řidiči vůbec nebrzdili. Podle dat v palubních počítačích auta bourala s plyny na podlaze, ale zcela bez brzd. Experti se domnívají, že řidiči zpanikařili, když jejich vůz nepřestal zrychlovat, a prostě dupli omylem na plyn místo brzdy.
Nic z toho samozřejmě nezbavuje Toyotu podezření ani spoluviny. V souvislosti s případem se navíc mluví o dalších problémech a není vyloučeno, že auta měla další skryté vady. Jedna věc je však jistá – velká část mrtvých mohla nehodě zabránit nebo zmírnit její následky. Neučinili tak, ať už k tomu měli jakýkoli důvod.
autoweb.cz