autoweb.cz > Jeep > Jeep Grand Cherokee > Představte si, jak brázdíte s velkým korábem americké nekončící silnice. A pak té myšlence vetkněte evropské normy. Jeep Grand Cherokee cupuje zaoceánské sny svým plug-in hybridním ústrojím
Představte si, jak brázdíte s velkým korábem americké nekončící silnice. A pak té myšlence vetkněte evropské normy. Jeep Grand Cherokee cupuje zaoceánské sny svým plug-in hybridním ústrojím
Mám pro americké obří káry slabost. Už jste se o tom se mnou mockrát přesvědčili u testování Ford Bronco, nebo při skákání a brutálním zápřahu v terénu s Raptorem. Když tak přišlo na Jeep Grand Cherokee, měla jsem uvnitř sebe velké očekávání. Tušila jsem, že pod kapotou osmiválec bude chybět, a tak jsem se na ten plug-in hybridní pocit s dvouliltrovým benzinovým motorem, dopředu mentálně připravila. „Sabi, nebude to bublat, určitě to někde bude vypadat eko, ale dej tomu otevřenou šanci.“ Tak asi nějak ta rozmluva vypadala. A v tomhle duchu jsem k autu přistupovala. A nezklamalo mě… ani tím motorem. Jen prostě mi chybí ta brutalita pod kapotou chybí.
Vizuálně je to vážně krasavec
Už při vyzvedávání v garážích mé oko potěšily rozměry. Na délku Jeep vypadá větší, než je, a přitom má jenom 4,9 metrů. V pohodě. Rozvor má pak 2, 96 metru, polepšil si o 5 cm, což je znatelně citelné v interiéru. Co je ale největší sranda, je ta šířka, která čítá se zrcátky (která jsou velikostně kulervoucí) 2,15 m. Už při najíždění do parkovacího výtahu jsem cítila, jak mě ty strany tlačí a měla jsem kolem každé strany tak 5 cm, což mě utvrdilo v tom, že sedím v onom správném autě, které bude naplňovat mé „velkoautomobilové“ srdce. S prvními kilometry ujetými v pražských uličkách se mi to jen potvrdilo. Bacha, lidi, jedu, mám široké auto, které skoro vystrkuje zrcátka do vašeho pruhu, ale nevadí mi to, musíte se mi prostě podřídit. A ono to okolí s radostí udělá, protože není zaskočeno pouze rozměry, ale i tím vizuálem. Grand Cherokee totiž vypadá sakra dobře.
Mastodont v pohybu
Přepracovala se totiž maska maska chladiče – inženýři sáhli do její širokosti a velikosti. Stejně tak předním sedmi štěrbinám vetkli nový nádech. Prodloužená kapota je znatelná hlavně při pohledu za volantem, kdy máte pocit, že nikdy nekončí. Auto si zároveň pohledově trochu přikleklo díky snižující se linii střechy a pocitově nabobtnalo kvůli rozšířeným prahům. A protože jsem auto testovalo ve výbavě Summit Reserve, bylo vyvedeno v bílé barvě s černou lesklou střechou a nebudu lhát, bylo to nesmírně sexy. Vzhledově má tenhle „indián“ fakt charakter a přitahoval pozornost kamkoliv jsem s ním dorazila. Pomyslnou exteriérovou tečkou byla 21palcová leštěná kola, která nejlépe vynikla z pohledu ze strany. Reálně tenhle pohled nejvíc vypovídá o charakteru vozu jako takovém, je velké, přikleklé, naštvané a neuvěřitelně přitažlivé.
Nástup dovnitř je taky velkolepý, protože auto upravuje samovolně výšku podvozku podle toho, v jakém stavu se nachází. Vystupujete/nastupujete a máte zařazené „P“, auto se automaticky snižuje na výšku s názvem „exit“ a vy můžete v pohodlí naskočit nebo vyskočit, což se s mými 163 cm fakt víc, než hodí. Jedete-li v průměru 90 km/v hodině a lehce pod, nastaví se podvozek do fáze „normal“ a vy si v klidu plujete. Dálnice pak nabídne větší přilepení k silnici s názvem „aerodynamika“.
To jsem nicméně odbočila. Interiér se dá považovat za luxusní obývák. Nejvyšší zmiňovaná výbava Summit Reserve totiž nabízí sedadla čalouněná kůží Palermo (černá s hnědým prošíváním, aby šla k oné stylizaci palubky apod.) a vnitřní obložení z pravého ořechového dřeva. Nechybí ani kvalitní audiosystém McIntosh, který se vám připomene na středovém displeji při startování a stejně tak na vás vyčuhují jeho reproduktory z přístrojovky i vzadu ve dveřích. Kvitování hodné jsou i všechny tři displeje. Ne, nespletla jsem se v jejich počtu, reálně jsou tři. Jak se asi čekáte, první je v palubce a reprezentuje digitální přístrojovku, druhý je uprostřed jako displej infotainmentu – mimochodem v Jeepu v jeho okolí došlo k přepracování a intuitivnějšímu uspořádání tlačítek klimatizace a tlačítek nastavení jízdních možností. Strašně se mi to líbí. Pořád si to zachovává ten mačkací americký punc. Každopádně třetí displej najdete před spolujezdcem a nabízí pár zajímavých funkcí.
Auto, co dává smysl
Baví mě, jak je Grand Cherokee uvnitř za 1. pohodlný, za 2. prostorný, za 3. intuitivní – otočný ovladač jízdních režimů, 2 joysticky na změnu výšky automobilu a změnu povrchu, po kterém jedete. Příjemná propojitelnost s Android Auto, bezchybný kamerový systém, který je propracovaný jak vykreslením, ale i rychlostí snímání. V tomhle ohledu se autu reálně nedá, co vytknout.
Obr se svobodnou duší
Vnitřní prozření přichází až při nastartování. Žádný smradlavý osmiválec, co znečišťuje životní prostřední, ale pěkně plug-in hybridní jednotka. Evropský fanoušek jásá, zarytý cowboy z Oklahomy pláče. Ale co naděláme, předpisy a normy jsou předpisy a normy a my si s tím musíme mentálně poradit. Pod kapotou Cherokeeho tak najdete 2litrový přeplňovaný čtyřválcový benzinový motor a osmistupňovou samočinnou převodovku, doplněný dvěma elektromotory. Nabídne vám to výkon 380 koní a točivý moment 637 Nm. Pojďme se tedy otevřít tomu, že to nejsou vůbec špatné údaje, které jsem si při jízdě potvrdila. Jeep za to umí díky elektromotorům fakt vzít, a to při dynamickém rozjezdu nebo při předjíždění na dálnici. Pořád si tu ale povídáme o stavu, kdy zodpovědně dobíjíte. Pokud na to nemáte prostor, tak dvoulitr to utáhne stejně solidně, ale to, jak se vytočí, znamená nepříjemný kvičivý zvuk. S tím se ale musí počítat. Motoru ani převodovce ale jinak nic nechybí – oba jsou na sebe zvyklí tak, jako kdyby spolu už několik let trávili. Synchron je čistý, nikde nic necuká ani nezaváhá. Z tohohle pohledu vážně vše pracuje dobře.
U tohoto typu vozu je zásadní podvozek, protože Jeep, kromě toho, že je rozměrný, je taky poměrně těžký. Na tento fakt je potřeba být připraven, otočit volantem se dá úplně v pohodě, ale ucítíte lehčí odpor, neboť nesmíte zapomínat, že je to fakt auto, co něco váží. Což se logicky projevuje i při brzdění. Při svých cestách na dálnici jsem jednou vlétla do absolutní mlhy, kde nebylo nic vidět na 10 metrů a následoval kruháč. Jeep drsnější brzdění naprosto v pořádku unese, ale nezapomeňte, že veškerá kinetická energie se vám nahrne s tou váhou dopředu a vy byste mohli být lehce překvapeni najednou tou těžkopádností. U takových aut doporučuji si pořád opakovat, že není umění šlápnout na plyn, ale umět pracovat s váhou při brzdění. Nicméně komfortnost vzduchového podvozku je až překvapivě osvěžující. Ve 130 km/h na dálnici si připadáte jako když si plujete v klidných vodách, dáváte si u toho mojito a venkovní svět je vám ukradený. V 90 km/h na okreskách se nemusíte vyhýbat žádné díře, protože je vám to jedno. Grand Cherokee to unese. Problém přinese až jízda při 50 km/h. Máte totiž pocit, že stojíte . Pomalá jízda mu prostě nesluší a ztrácíte kontakt s realitou… což v praxi může znamenat hodně pokut.
Jak tedy shrnout to, co Jeep Grand Cherokee nabízí? Jedním slovem – uspokojení. Pokud nejste pedanští a přežijete, že i napříč oné americké vlajce, která se tkví na předních dveřích v podobě plakety, máte pod kapotou dvoulitrových plug-in hybridní motor, budete z toho auta naprosto nadšení. Uhrane vám svým vzezřením, komfortem a poddajností v řízení. Ovládnete ho do pár minut a vystupovat se vám z něj chtít nebude.
Jak to, tak ale bývá, za takovou kvalitu se platí. Ve verzi Limited za něj zaplatíte 2 199 900 korun. V mnou testované verzi Summit Reserve se pak potkáte s cenovkou, která je nyní akční, 2 499 900 Kč.