autoweb.cz > poradna > Předjíždění kamionů na dálnici
Předjíždění kamionů na dálnici
Jel jsem ve středu do Frankfurtu na autosalon, a tak jsem měl opět a potolikáté už možnost na těch cca tisíci kilometrech pozorovat mravy řidičů kamionů jak v Čechách, tak v Německu. Jejich jednolitě a svorně nezodpovědné počínání mě pak inspirovalo k napsání tohoto článku, který je určen primárně pro některé řidiče nákladních vozů, aby si uvědomili, která pravidla silničního provozu a jakým způsobem upravují jejich možnost se v kopcích na dálnici dlouhé minuty nerušeně předjíždět, a to k nefalšované radosti nás ostatních řidičů.
Popíšeme si nejprve modelový případ:
Dva kamiony si to šinou 80kou za sebou na dálnici, když v tom se jeden rozhodne, že toho před sebou musí předjet. Velmi obyčejně se tak navíc rozhodne v kopci, kdy už naložené nákladní auto vůbec nejede a nezrychluje. V kopcích na dálnici tak lze nezřídka pozorovat jev, kdy jeden kamion minuty předjíždí druhý, a to rychlostí o 1 km/h vyšší, než jede ten předjížděný, v některých případech pak lze i pozorovat to, že předjíždějícímu dochází rychle dech a v půlce kopce začne pracně předjeté metry dokonce ztrácet, čímž předjížděcí manévr prodlouží ještě víc (případně si to ten předjížděný nenechá líbit a aby ještě prodloužil martyrium řidičů v osobních autech za sebou, taky přidá). Místo toho pak, aby předjíždějící přibrzdil a poslušně se zařadil zpátky, sveřepě trvá na předjetí, dokud se za ním neudělá pořádně dlouhá kolona.Tento postup jsem měl možnost vidět ve stejném počtu případů i právě na německých dálnicích (jestli si německá A3 takové označení v některých místech vůbec zaslouží), přičemž nákladní auta neměla nutně rumunskou, bulharskou, slovenskou, českou nebo litevskou RZ (jak by člověk předpokládal), ale jednalo se o auta s německou a často hlavně rakouskou RZ. Z toho lze dovodit, že stejný sport provozují řidič kamionů bez ohledu na svou národní příslušnost.
A nyní k pravidlům silničního provozu:
Je smutné, že naše současná právní úprava nezakazuje řidičům nákladních aut opouštět pravý jízdní pruh. Dle mého názoru by tam nákladní auta měla zůstat přikována se zákazem předjíždět, protože jejich přínos k plynulosti a bezpečnosti silničního provozu jejich výlety do pravého pruhu má přímo destruktivní účinek (když už vysloveně svými manévry neohrožují řidiče v levých pruzích, pak alespoň jednoznačně negativně ovlivňují plynulost provozu na dálnicích vytvářením kolon, ve kterých hrozí vyšší riziko nehod).Základní ustanovení, které by si řidiči nákladních aut měli zapsat za uši, je následující:
§36 odst. 4 zákona č. 361/2000 Sb.:
„Řidič nákladního automobilu o celkové hmotnosti převyšující 3 500 kg a řidič jízdní soupravy, jejíž celková délka přesahuje 7 m, nesmí předjíždět jiné vozidlo, pokud k jeho předjetí nemá dostatečnou rychlost, takže by omezil v jízdě ostatní vozidla svou výrazně nižší rychlostí jízdy.“
Pánové řidiči a dámy řidičky nákladních vozidel, tohle ustanovení si vytiskněte a dejte si ho na palubní desku, aby, až vás zase napadne předjíždět na dálnici jiné nákladní auto před vámi, jste na to zase rychle zapomněli. Pokud nemáte rychlost na předjetí takovou, abyste neomezili rychlost ostatních vozidel, tak předjíždět nesmíte. A v kopci tu rychlost nemáte nikdy, protože naložená nákladní auta prostě do kopce nejedou / nezrychlují (to byste navíc už mohli díky svým najetým kilometrům dávno vědět).
S ohledem na hustotu dálničního provozu mám navíc za to, že řidiči nákladních vozidel shora uvedené ustanovení porušují při každém předjíždění, protože se jim asi jen výjimečně poštěstí, že by je během těch jejich minutových předjíždění někdo nedojel.Osobně nemám nic proti provozu nákladních aut na dálnici. Náklad, co vozí, asi převézt tam či onam nutné je, nicméně je naprosto nevhodné, a to jak z hlediska bezpečnosti (nutnost intenzívně brzdit na poslední chvíli, když to tam ten řidič pošle, resp. z hlediska vzniku rizikových situací, kdy rychle jedoucí auta v levém pruhu musí náhle brzdit v koloně, která se díky tomu vytváří), tak z hlediska plynulosti (kdy na německé Autobahn člověk dojede skoro stojící kolonu a když dumá, co se tam děje, tak v kilometrové dálce vidí „hodného“ řidiče nákladního auta, který sobecky zdržuje všechny ostatní za sebou jen proto, aby se svým kamiónem, co jede 81, předjel toho chudáka před sebou, kterému to jede jen 80, a společně tak díky „shockwave“, která se mezi brzdícími auty dozadu šíří, zablokovali celou dálnici), aby kamiony vůbec na dálnici předjížděly.
Když už dnes zákaz předjíždění výslovně neexistuje (jakkoli jsem pro to, aby existoval), shora uvedené pravidlo jej v drtivé většině případů stejně implikuje, protože v kopcích, kde řidiči kamionů svůj sport pěstují s největší oblibou (vrtá mi hlavou, proč zrovna tam, když to je místo, kde jim to bude právě co nejméně zrychlovat a tudíž nemohou počítat s tím, že shora uvedené pravidlo budou schopni splnit), budou nutně ostatní auta svým pomalým předjížděním omezovat.Upřímně by mne zajímalo, kolik takových přestupků naše dálniční policie odhaluje a trestá a zda jejich počet potrestání odpovídá počtu jejich výskytu a také počtu zjištěných a potrestaných překročení rychlosti, která ale svou nebezpečností výše uvedenému sportu řidičů nákladních vozidel nesahají ani po kotníky. Kéž by se dálniční policie věnovala více těmto situacím než nijak nebezpečnému překračování nejvyšší dovolené rychlosti na dálnici.
A že se nejedná jen o český folklór, bohužel dokazuje stejně špatná situace i na německých dálnicích.
Zákonodárci by měli zvážit návrat k myšlence úplného zákazu předjíždění kamiony na dálnici. Z hlediska bezpečnosti a plynulosti silničního provozu by to byl jednoznačný přínos.
JUDr. Tomáš Beran