autoweb.cz > poradna > Reklamace auta – část 3. – časté chyby a omyly
Reklamace auta – část 3. – časté chyby a omyly
Závěrečná část série článků o reklamacích bude věnována tomu, co nedělat, případně na co si dát pozor.
1) Koupě věci „jak stojí a leží“
Pokud je v kupní smlouvě uvedeno, že prodávající prodává věc, jak stojí a leží, prakticky se tím vyviňuje z jakékoli odpovědnosti za vady. Podle ust. §501 obč. zák. totiž platí:
„Přenechá-li se věc jak stojí a leží, neodpovídá zcizitel za její vady, ledaže věc nemá vlastnost, o níž zcizitel prohlásil, že ji má, nebo kterou si nabyvatel výslovně vymínil.“
Pokud tedy ve smlouvě toto ustanovení bude a současně si kupující nevymíní konkrétní vlastnost kupovaného vozidla (např. že je vozidlo bez vad) anebo nebude ve smlouvě uvedeno, že prodávající výslovně prohlásí, že je vozidlo bez vad, nemá kupující šanci uplatnit reklamaci.
2) Vlastní odstranění vad
U ojetého vozidla je typické, že když prodávající reklamaci odmítne, kupující si nechá vozidlo opravit jinde (protože chce samozřejmě jezdit) a pak žádá cenu opravy na prodávajícím. To ale bohužel nejde. Pokud to takto kupující udělá, nemá šanci na úspěch, že by cenu opravy vymohl.
Správný postup je takový, že kupující reklamaci řádně uplatní a pokud prodávající reklamaci odmítne a kupující žádal bezplatné odstranění vad, pak se musí kupující svých práv domáhat u soudu. Samozřejmě mu po tu dobu vadné auto nejezdí. Je to poněkud nepraktické, jinak se ale opravy kupující domáhat nemůže.
Určité řešení skýtá místo požadavku na bezplatnou opravu požadovat přiměřenou slevu z ceny, je ale třeba si uvědomit, že taková sleva z ceny nikdy nedosáhne nákladů na odstranění vady. Může reálně dosáhnout tak 80-85% ceny opravy, sotva však ceny opravy. Je tedy na kupujícím, aby se rozhodl, zda je pro něj přijatelnější chtít menší částku v podobě slevy (ale funkčního auta) anebo se zdlouhavě domáhat odstranění vad a mít přitom nefunkční auto.
3) Řádné uplatnění reklamace
Mnoho problému vzniká tím, že reklamace není řádně uplatněna. Tam, kde se jedná o prodej od podnikatele (např. bazar), je povinnost prodávajícího sepsat reklamační protokol. Na jeho sepisu je tedy třeba důrazně trvat. Jednu kopii si vzít, neboť s okamžikem uplatnění reklamace běží (u prodeje zboží v obchodě, tj. např u bazaru nebo prodejce vozidla) 30tidenní lhůta pro vyřízení reklamace, po jejímž marném uplynutí má kupující právo od smlouvy odstoupit.
Rozhodně je tedy třeba mít vše písemně. Buď předávacími protokoly nebo doporučenou poštou.
4) Prokazování vad
Častým problémem je také to, že se vady obtížně daří prokazovat. V této souvislosti lze zejména doporučit v případě, kdy prodávající reklamaci odmítá, si nechat nejprve zpracovat znalecký posudek a pak v jednání o reklamaci přitlačit. To platí zejména před jakoukoli opravou. Pokud se kupující rozhodne pro slevu a její následné uplatnění, musí si nejprve objektivně zajistit přezkoumání vady. Pokud si auto nechá opravit jinde a pak chce slevu, sotva existenci vady zpětně prokáže, když má vadu jednou odstraněnou. Pokud je kupující v právu, jsou náklady znaleckého posudku rovněž nákladem, který musí prodávající kupujícímu uhradit.
Řádný postup by tedy měl vypadat takto:
a) písemné uplatnění reklamace u prodávajícího,
b) podpis reklamačního protokolu (pokud se prodávající-podnikatel brání, lze pohrozit ČOI),
c) jednoznačné určení nároku v protokolu (oprava, sleva, odstup),
d) pokud reklamaci přijali, počítat si lhůtu 30 dnů na případný odstup,
e) pokud jí odmítli, nechat zpracovat znalecký posudek a podle jeho výsledku znovu přitlačit,
f) pokud chci slevu, tak jí uplatnit písemně, vozidlo lze po provedení znaleckého posudku nechat opravit jinde,
g) pokud chci opravu nebo vrácení peněz a prodávající to odmítá vzdor znaleckému posudku, předat věc advokátovi (jeho náklady lze v rámci oprávněné reklamace též uplatnit).
JUDr. Tomáš Beran