Přednost chodců na přechodu a navrhované změny

Poslanecká sněmovna projednává novelu pravidel silničního provozu, co to bude znamenat pro chodce a jak je to vlastně dnes?

V souvislosti s projednávanou novelou zákona o provozu na pozemních komunikacích se objevila i diskuse na téma úpravy pravidel a přednosti chodců na přechodech. Na začátku se podíváme na aktuální stav, tj. přehled pravidel přednosti chodců dnes. Zákon o provozu na pozemních komunikacích stanoví následující:

§5 odst. 1, písm. h)

Řidič, s výjimkou řidiče tramvaje, je povinen umožnit chodci, který je na přechodu pro chodce nebo jej zřejmě hodlá použít, nerušené a bezpečné přejití vozovky; proto se musí řidič takového vozidla přibližovat k přechodu pro chodce takovou rychlostí, aby mohl zastavit vozidlo před přechodem pro chodce, a pokud je to nutné, je povinen před přechodem pro chodce zastavit vozidlo.

§54 odst. 3

Chodec nesmí vstupovat na přechod pro chodce nebo na vozovku bezprostředně před blížícím se vozidlem. Chodec musí dát přednost tramvaji.

Ze shora uvedených ustanovení je bohužel zřejmé, že právní úprava přednosti chodců není v současné době dostatečná jednoznačná, neboť si některé podmínky protiřečí. Otázka totiž zní, kdo bude viníkem dopravní nehody v případě, kdy chodec poruší svou povinnost bezprostředně před blížícím se autem nevstupovat do vozovky a dojde k nehodě.

Současná praxe je taková, že řidič je viníkem takové dopravní nehody prakticky vždy. Ostatně to také odpovídá tomu, že se musí blížit k přechodu vždy jen tak, aby stihl vozidlo zastavit. To je, na první pohled, dost nešťastné ustanovení, protože to by v okolí přechodů prakticky a preventivně znamenalo velmi nízkou rychlost, mnohde rozhodně menší než 50 km/h. V současné době se to tedy posuzuje tak, že i když chodec vstoupí na přechod na poslední chvíli a fakticky poruší shora uvedenou povinnost, je viníkem nehody řidič, neboť i ten porušil povinnost blížit se k přechodu takovou rychlostí, aby stihnul zastavit. Jestli zastavit nestihnul, alespoň podle současné praxe, tak se musel blížit moc rychle a i když mu tam chodec skočil, měl jet pomaleji. Tím se povinnost chodce neskákat na přechodu „pod kola“ stává zbytečnou, protože se nezohledňuje.

Novela, která leží v Poslanecké sněmovně teď, má tuto situaci mírně napravit a lehce převážit podmínky na stranu řidiče. A to tím způsobem, že řidič již nebude mít, pokud bude tato novela schválena, povinnost blížit se k přechodu takovou rychlostí, aby stihnul vždy zastavit. To bude mít zásadní důsledky, nebo by mělo mít, na posuzování právě shora uvedeného případu, kdy chodec pod kola auta na přechodu v poslední chvíli skočí. Jestliže k té změně dojde, otupí se lehce hrot povinností na straně řidiče.

Samozřejmě i nadále budou mít řidiči povinnost umožnit chodcům, kteří přecházejí nebo se k tomu zjevně chystají, přejít na přechodu vozovku. Na druhou stranu by to ale mělo vést ke změně náhledu na posuzování nehod v těch případech, kdy chodec vstoupí do dráhy vozidla bezprostředně před ním. Pokud totiž řidič pojede předpisovou rychlostí, nebude zjevné, že chodec chce silnici na přechodu přejít, ale na poslední chvíli se rozmyslí a skočí pod kola, měl by po novele viníkem takové dopravní nehody, a to i když k ní dojde na přechodu pro chodce, být chodec.

Příští týden se podíváme na jednotlivé situace vztahu chodec-řidič při přecházení vozovky podrobně.

JUDr. Tomáš Beran

26.2.2009 5:00| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist