Pozor, nekorektní zábava: Vybrali jsme sedm funkcí, které řidičům dělají radost a na které úředníci zapomněli, jinak by je zakázali

V dnešní době je s podivem, že věci jako asistent pro burn-out, měření délky driftů nebo aktivní vybízení ke sportovní jízdě, bruselští (nebo nějací jiní) úředníci ještě nezakázali.
uvod-foto-audi-1100x618.jpg Zdroj: Audi

V součanosti se mluví o jediném, a to jsou elektromobily, respektive ekologie a emisní cíle. Právě emise a ekologie jsou obvyklým důvodem, proč se do aut instalují další a další šidítka pro snižování alespoň papírových emisí, a hlavně proč z trhu postupně mizí zajímavé motory. A u těch, které ještě na trhu zůstaly, se usilovně pracuje na zbavování emocí. Další a další filtry tlumí zvuk, otupuje se reakce na přidání plynu a tak podobně. Základem toho všeho jsou nařízení pocházející většinou z Bruselu. Přesto ale pořád některá dnešní auta nabízejí funkce, které nadšencům udělají radost. Úředníci na ně asi zapomněli, nebo o nich vůbec neví, jinak by je zakázali.

Co si tedy můžeme užívat a na co budeme, dost možná jednou se slzou v oku, vzpomínat?

Režim Drift

Automobilky v posledních letech na jednu stranu vypustily do éteru spoustu plug-in hybridů a velké množství elektromobilů, ale na stranu druhou se na trh dostala poměrně velká dávka aut, která ke klasickým jízdním režimům přidala něco velmi nekorektního – režim Drift. Začal s tím Focus RS minulé generace, který zároveň v podstatě založil kategorii extrémně výkonných hatchbacků s pohonem všech kol a magickým zadním diferenciálem obsahujícím místo běžných ozubených kol dvě aktivní spojky. Dnes mezi takové řadíme také ještě Mercedes-AMG A45, Audi RS 3, Volkswagen Golf R (dokonce i Variant takovou věc má) nebo Cupru Formentor VZ5.


Videoreportáž: BMW M3 vs. BMW M4


Režim Drift v těchto případech zcela záměrně pošle veškerý točivý moment, směřující na zadní nápravu, jen na jedno zadní kolo, a v tu chvíli se i auta se stále hnanou přední nápravou stávají mimořádně přetáčivými. Někdy je to kombinováno i s dohledem stabilizace, která vás nechá na pokoji do té doby, dokud vaše počínání nebude vyžadovat větší kontra. Jezdit bokem je najednou tak snadné…

Drift Analyzer

Když už se bavíme o jízdě bokem, neměli bychom zapomenout ani na tuhle šikovnou pomůcku, kterou nabízí u svých emkových modelů automobilka BMW. Drift Analyzer vám přesně změří, jak dlouho jste jeli bokem a jaký jste měli maximální úhel. Systém dokonce měří celkovou nadriftovanou vzdálenost. Fakticky vás tato věc motivuje k tomu, abyste jízdu bokem pilovali a abyste se snažili zlepšovat. A to se nám líbí!

Jezdi s ruční brzdou

U jízdy bokem ještě chvilku zůstaneme. Toyota u svého fantastického GR Yarisu připravila pomůcku známou ze seriálu rallye. Ve chvíli, kdy zatáhnete za ruční brzdu, systém pohonu všech kol GR-Four automaticky rozpojí mezinápravovou spojku tak, abyste si přes čtyřkolku nebrzdili i kola na přední nápravě. Funguje to výborně a díky této vychytávce je možné jezdit s Yarisem, zejména na sněhu, neuvěřitelně rychle a celé je to nesmírně zábavné. Ale je to další věc, která řidiče nabádá k nekorektnímu zacházení. Co na to v Bruselu.

Vypínací pohon 4×4

Pohon všech kol samozřejmě znamená lepší trakci, a tudíž větší bezpečnost. Tak proč si to kazit? Jistě, protože je to zábava.

A tak některá AMG nebo emková BMW umožňují úplnou deaktivaci pohonu všech kol a rázem se z původní čtyřkolky stává čistokrevná a extrémně výkonná zadokolka, která je předurčena pro destrukci zadních pneumatik.Něco podobného navíc nabízí i dnešní elektromobily vybavené elektromotorem u každé z náprav. Například Kia EV6 GT oplývá driftovacím režimem, který z tohoto expresního Korejce udělá v podstatě zadokolku. O nekorektní zábavu možná nakonec nepřijdeme ani v době elektrické. Tedy pokud v Bruselu nezačnou více řešit mikroplasty z pneumatik, což je téma, o kterém se teď začíná v souvislosti se snižováním emisí mluvit.

Launch Control

No prosím vás, co to je za zábavu zkoušet co nejrychlejší rozjezd z místa? Přiznejme si, že trefování apexů nebo výjezdy bokem ze zatáčky jsou přece jen ještě o něco rozmarnější, ale okusit maximální možný potenciál daného auta co do dynamiky v přímce, občas také není úplně na škodu. A přesně pro to se hodí systém Launch Control. I ten nám pořád v autech zůstal a to dokonce i v těch, kde byste to nečekali. Věděli jste, že tuhle funkci má třeba obyčejný naftový Multivan nebo plug-in hybridní MG EHS? Tak teď už to víte. Někteří výrobci dopřáli Launch Control i modelům s manuální převodovko, a dokonce ji nasazují i do elektromobilů a schovávají za ni maximální výkon. Do tabulek se napíše, že daný vůz má například 550 koní, ale pokud si Launch Control nezapnete, nikdy takový výkon neokusíte, protože ve všech ostatní režimech je výkon systému nižší.

Asistent pro burnout

Jeden z vrcholů zábavné nekorektnosti připravil Ford, který do Mustangu instaloval systém Line Lock. Tahle pomůcka není nic jiného než asistent pro burnout. Po jeho aktivaci auto drží zablokovaná přední kola tak, abyste mohli pohodlně protáčet kola zadní nápravy, malovat na silnici masivní černé pruhy a vypouštět do okolí oblaka bílého kouře. Ford už si mimochodem nechal patentovat stejný sytém pro elektromobily, kde by mělo být možné volit, zda se má řízeně protáčet pouze zadní, nebo obě nápravy.

Hyundai radí: Přidej plyn!

I Hyundai umí být u svých enkových modelů solidně nekorektní, i když to schovává za spoustu ekologických elektromobilů, hybridů a dokonce i vodíkových aut. To si takhle jedete po okresce, například s i20 N, kocháte se, když tu náhle na přístrojovém štítu vyskočí hláška „detekována dvojitá zatáčka před vámi, užijte si ji“. Konkrétně se tahle věc jmenuje N Road Sense. Auto ze systému čtení značek umí rozpoznat značku dvojitá zatáčka (A2a, A2b) a sleduje i mapové podklady. Hyundai je tak laskav, že vás na přicházející klikatou pasáž v předstihu upozorní, abyste si včas aktivovali režim N a trochu se pobavili. Reálně jde snad o jedinou automobilku, která vás aktivně vybízí k rychlé jízdě. V dnešní době se tomu snad ani nechce věřit. Jen tedy tak činí bez ohledu na to, zda jste v obci, nebo ne. Ve městě si raději dvojitou zatáčku neužívejte.

2.5.2023 7:42| autor: Lukáš Dittrich

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist