autoweb.cz > poradna > Pozor na nekvalitní nosiče jízdních kol!
Pozor na nekvalitní nosiče jízdních kol!
Testu se podrobily tři nosiče montované na tažné zařízení a pět nosičů určených k připevnění na střechu. Zatímco v první skupině nalezneme produkty s cenou přes 260 eur, ve druhé není ani jeden dražší než 89 eur. Při samotných zkouškách byl kladen zvláštní důraz na bezpečnost za jízdy. Při vyhýbacím manévru se ale některé nosiče uvolnily, simulace menší městské nehody pak zase kola vystřelila do vzduchu. Přestože nosiče jízdních kol nejsou žádnou novinkou, někteří výrobci jejich vývoj stále podceňují.
Testování bylo rozděleno na tři disciplíny. První je „Jízda“, která se na celkovém výsledku podílí 45 %. Následuje „Manipulace“, jež výslednou známku ovlivňuje z 35 % a z 20% výsledek ovlivňuje „Bezpečnost a životnost.“ Jízdní prověrka se skládala hned z několika částí. Nejprve se vozidlo osazené nosičem s koly třikrát rozjelo na 100 km/h a zastavilo. Při brzdění se přitom hodnotila především stabilita, následně se zjišťovala pevnost ukotvení kol a případné poškození nosiče.Pak vůz vyrazil mezi kužely, kde absolvoval čtyři jízdy rychlostí 70 až 85 km/h. Silnice v mizerném stavu se pak postarala o zkoušku odolnosti vůči vibracím. Tento úsek měřil tři kilometry. V rámci druhé disciplíny „Manipulace“ se taktéž posuzovalo několik okolností. Patří sem hodnocení první montáže, tedy obsah balení nově zakoupeného nosiče, čas potřebný k instalaci, úroveň návodu, ale i fakt, zda si s nosičem poradí jedna osoba, nebo jsou třeba dva lidé.
Zde se hodnotila i manipulace s jízdním kolem. Tedy nutná síla a čas pro upevnění, počet kotevních bodů i jejich provedení. U nosičů určených pro montáž na tažné zařízení pak technici ADACu zjišťovali i zda daný typ umožňuje přístup do zavazadelníku. Součástí zkoušek na „Bezpečnost a životnost“ se stal crash test při rychlosti 30 km/h, který má simulovat menší náraz v městském provozu. Prověřoval se také samotný materiál, z něhož je nosič vyroben i zpracování jeho konstrukce, svárů držáků a podobně.
Technici německého automotoklubu se také zaměřili na odolnost nosičů vůči krádeži. V rámci této disciplíny zjišťovali, i zda nosič nepoškozuje vozidlo například drobným pohybem za jízdy, jež by měl za následek odření laku. Žádný z testovaných nosičů nedosáhl ne nejlepší hodnocení „Velmi dobrý“, tedy jedničku v testu. Dva montované na tažné zařízení a jeden pro střešní instalaci si ale odnesl dvojku – v řeči ADACu tedy známku „Dobrý“. Jeden zcela propadl a tři mají v kolonce „Celkové hodnocení“ čtyřku.Na tažné zařízení
Mezi nosiči určenými k montáži na tažné zařízení najdeme i nejhůře hodnocený výrobek v rámci tohoto testu. Jedná se o nosič Mont Blanc Explorer2 za 279 eur určený pro dvě jízdní kola. V hodnocení jízdy dostal za pět, manipulace byla ohodnocena trojkou a bezpečnost a životnost čtyřkou. Největší problémy měl mezi kužely a při simulaci nárazu. Výtka techniků mířila k upínacím silám, naopak kladně byla hodnocena snadnost první montáže.
Druhé místo mezi nosiči na tažné zařízení patří modelu Eufab Raven. Na německém trhu stojí 260 eur a odveze dvě jízdní kola. Ve všech třech disciplínách dostal dvojku. Největší výtka přitom mířila k absolutně nedostatečnému zabezpečení proti krádeži. Podle hodnocení hrozí také uvolnění spojovacích částí. Druhou stranu mince představuje snadná instalace a vhodná upínací síla.
Nejlépe dopadl v rámci nosičů na tažné zařízení výrobek Thule Euroway G2 920 za 380 eur. Tento nosič pro dvě kola je také nejdražší. V hodnocení jízdy dostal dokonce za jedna, zatímco v ostatních disciplínách vyfasoval dvojku. Jako určité riziko zde technici vyhodnotili možné nebezpečí plynoucí ze špatné obsluhy, o něco hůře si nosič vedl při crash testu – rozhodně zde ale nepropadl. Další výtka míří k menšímu zatížení a upínací síle. Naopak pochvalu si výrobek vysloužil za velice snadnou instalaci a kvalitní osvětlení.Na střechu
Mont Blanc Discovery obsadil mezi střešními nosiči poslední, tedy pátou příčku. Celkově si tento nosič dvou jízdních kol za 89 eur vysloužil čtyřku. Horšího výsledku dosáhl pouze výše zmiňovaný Mont Blanc Explorer2. Největší problému tomuto nosiči přinesl crash test, kdy se při nárazu jízdní kolo uvolnilo a vydalo se na let před automobil. Navíc se tento výrobek ukázal jako značně hlučný na nekvalitních vozovkách. Dobře byla hodnocena montáž a flexibilita.
Na čtvrtou příčku mezi nosiči montovanými na střechu vozu dosáhl model MacSafety First za pouhých 25 euro. Jedná se o nejlevnější nosič dvou jízdních kol v testu. Jeho celková známka je tři. Zatímco za jízdu obdržel trojku, z dalších dvou disciplín si odnesl za čtyři, což není nijak lichotivé. Důvodů je hned několik. Patří mezi ně obtížná instalace, nekvalitní návod, nulová ochrana proti krádeži, ale třeba i poškrábání jízdních kol od rámu nosiče! Jediným kladem tak zůstala nízká cena.
Třetí Eufab Alu Star přijde na 55 eur a ve všech třech disciplínách dostal trojku a tuto známku obdržel i celkově. Nevedl si dobře na nekvalitních vozovkách, obtížně se na něj nakládá a ochrana proti krádeži je absolutně nedostačující. Další výtky míří ke špatné instalaci a riziku uvolnění spojovacího materiálu. Existuje zde také možnost poškrábání jízdních kol.Druhá příčka patří modelu Atera Giro AF za 79 eur. Za jízdu dostal dvojku, v dalších disciplínách trojku. Celkově tedy za tři. Technici ADACu tomuto výrobku vytýkají zejména nevhodné zámky a obtížné ukotvení kol do držáků. Slabšího výsledku dosáhl v hodnocení crash testu a zcela ideální není ani instalace. Na druhou stranu potěší dobrou ochranou proti krádeži.
Nejlépe hodnoceným nejen mezi střešními nosiči, ale vůbec mezi všemi testovanými se stal výrobek Thule ProRide 591 za 89 eur. Stejně jako v ostatních případech umožňuje přepravu dvou jízdních kol. Celkovou známku dva tvoří jednička za jízdu, dvojka za manipulaci a jednička za bezpečnost a životnost. Pouze průměrného hodnocení tento nosič dosáhl v oblasti instalace, ale i demontáže a uskladnění. Jinak si vedl opravdu nad očekávání dobře. Potěšitelné je, že si vysloužil pochvalu za stabilitu při crash testu. Zde je vidět, že i nosič jízdních kol s upevněním na střechu může být opravdu dobrý.
autoweb.cz