Pozor na dovozy z Německa: Česko je smetištěm bouraných aut a skrytých totálek

Dovoz vozidel ze sousedního Německa je v Česku dlouhodobě nesmírně populární. Ostatně dnes už se na import tamních značek orientuje celá řada firem, které zákazníkům slibují vyšší kvalitu a lepší cenu než tuzemského autobazary. Ojetina z Německa se vám ale může rychle vymstít. Jak odhalují nové statistiky, německé vozy bývají často bourané. Výjimkou nejsou ani totálky.
audi-red-1100x618.jpg Zdroj: Audi

Proč si Češi tak rádi pořizují ojetá vozidla z Německa? Láká je jednak kvalita tamních vozů, ale přeneseně také větší finanční možnosti německých motoristů. Ti obměňují vozový park rychleji než český zákazník, čímž vznikají možnosti pořízení auta s menší kilometráží i obecně lepším technickým stavem. Jako u všeho ale platí, že by měl být zákazník opatrný a mít s dovozem nějakou zkušenost. Pakliže ji nemá, je vhodné mít po ruce někoho, na koho se může obrátit. Vyhne se tak možnému zklamání. Právě vozy z Německa totiž podle statistik společnosti Cebia, zaměřující se na ověření historie vozidel, vykazují vysokou míru bouranosti. Přitom každé páté auto prodávané v Česku pochází od našich západních sousedů.

Dvě ze tří aut jsou po havárii

Cebia svou novou analýzu postavila na náhodně vybraném vzorku 5000 německých ojetin, které si její klienti prověřovali. Výsledek je dost překvapivý a pro řadu řidičů dokonce alarmující. Ukazuje se totiž, že z vybraného vzorku jsou dvě třetiny vozů z Německa bourané. Přesněji 65 procent automobilů vykazuje historicky alespoň jednu škodní události či havárii. Každé čtvrté vozidlo pak dokonce zažilo tzv. totálku. Přesto je většina těchto osobních vozů prodávaná jako nehavarovaná, přičemž věci neznalí řidiči netuší, jak dřívější nehodu na autě poznají.

„To, že mají lidé zájem o auta z Německa, není v zásadě špatné rozhodnutí. Víme, že se z této země dají koupit kvalitní ojeté vozy ve výborném či dobrém stavu, ale je potřeba si vybrat seriózního prodejce a auto si vždy před koupí prověřit. Jedná se o velkou investici, která by neměla přinášet další neočekávané náklady v řádech deseti až statisíců,“ podotýká Martin Pajer, ředitel Cebia. Častým problémem u nezkušených kupujících je, že nemají reálná očekávání. Nechávají se tak snadno strhnout výhodnou cenou, jež neodpovídá značce a modelu vozidla. Nováčci se navíc mohou nechat ošidit pochybnými prodejci. „Doporučujeme nakupovat ojetá auta u certifikovaných programů a dalších zavedených prodejců, kteří mají za sebou už nějakou historii a kteří druhý den nezkrachují,“ radí Pajer.

Čechy lákají luxusní auta za dobrou cenu

Z Německa se obvykle dováží luxusnější auta, což ovšem přináší značné problémy při neočekávaných opravách. Z dostupných statistik plyne, že průměrná výše poškození u aut, která neprošla totální škodou, je 253 000 Kč. Jenže průměrná výše nákladů šplhá až ke 400 000 Kč. Což je faktor, jenž by měli řidiči brát při výběru vozidla z Německa rozhodně v potaz. Co ale stojí za dvoutřetinovým podílem poškozených vozů z Německa? Inu, tady se vracíme k tomu, že jde o luxusnější vozidla, jež jsou pro české zájemce atraktivní i při vyšším věku vozidla, kdy cena konečně padá k u nás akceptovatelné hladině. Průměrně se v Česku prodávají německé vozy s jedenácti odježděnými roky. To je o tři roky více než v případě tuzemských aut.

Čím starší automobil je, tím více hrozí, že s ním předchozí majitel trefil nějaký sloupek, špatně najel na obrubník či se zúčastnil regulérní dopravní nehody. „Průměrné stáří vozů s německým původem, které si u nás v prvních třech měsících lidé prověřovali, činilo 13 let. Vyplývá tedy z toho, že si lidé prověřují spíše starší auta, u kterých už se dá poškození či havárie předpokládat,“ popisuje Martin Pajer situaci.

Česko odkladištěm neprodejných aut

Velkým problém jsou ovšem mladší vozidla, která jsou při poškození či havárii v Německu neprodejná a do Česka míří za atraktivní sumy. „Často se setkáváme s mladšími vozy z Německa, například tříletými s nájezdem do 40 000 km, které se zdají jako výborná koupě, ale přitom prošly totální havárií. Taková auta se pak sem dováží a prodávají jako nehavarovaná, protože v Německu by se neprodala a v České republice se při zatajení havárie na nich dají vydělat i stovky tisíc korun,“ dodává Pajer s tím, že je pro zákazníky skutečně klíčové, aby znali historii poškození vozidla, o které mají zájem.

Obecně tak platí tradiční heslo „dvakrát měř, jednou řež“. Pakliže saháte po dovozu ze zahraničí, vždy se ujistěte, že jednáte se seriózním partnerem. Pakliže se sami ve automobilech příliš nevyznáte, sežeňte si někoho, kdo auto prohlédne a dokáže odhalit maskovaná poškození. Zároveň na sebe nenechte tlačit. Ano, na vozidlo možná čekají další zájemci a rychlá komunikace s prodejcem je mnohdy klíčem k úspěchu. To však neznamená, že budete při koupi vozidla za statisíce korun neuvážení a pořídíte si vůz, do kterého následně potečou velké finanční prostředky kvůli skrytému skutečnému stavu.

2.6.2024 7:04| autor: Petr Semecký | zdroj: https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/automobily-pruzkum-elektromobily-zeme-auta-bazar-ojeta-auta.A240419_112844_ekonomika_klak, Idnes.cz, Tiskový servis Cebia

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist