Potvrzeno – dojíždění zimních pneumatik v létě je riskantní!

Říkáme to pořád, tedy že dojíždění opotřebených zimních gum v létě přináší zvýšené riziko, zejména na mokré vozovce. A teď to posvětily autority.

Pokud se podíváme nazpět do historie, jsou tady poměrně časté výroky z naší strany na téma dojíždění zimních pneumatik v létě. Stále říkáme, jak moc je to nebezpečné, a že v žádném případě neschvalujeme tento způsob „šetření.“

Mluvme teď o výsledcích testování a číslech, klíčovou roli používání správného letního obutí totiž potvrzuje i poslední test Autoklubu ČR. Ten reaguje na trend dojíždění opotřebovaných zimních pneumatik v letním období a porovnává jejich vlastnosti s chováním letních nových i opotřebovaných pneumatik.

Jako referenční byl zvolen rozměr 195/65 R15 a Autoklub ČR hodnotil rozdílné jízdní vlastnosti testovaných pneumatik s důrazem na posouzení vhodnosti užívání zimních pneumatik v létě. Kritéria odpovídala standardnímu nastavení pro suchý a mokrý povrch aplikovanému u plnohodnotných testů pneumatik. Zúčastnilo se 9 kandidátů. Jednotlivé zkoušky srovnávaly celkem 12 kritérií – 5 na mokré, 4 na suché vozovce doplněné o tradiční měření hlučnosti při 50 km/h a 80 km/h a měření valivého odporu. Jak vše probíhalo a nakonec dopadlo?

Vyhodnocení přineslo první skutečná data o vlastnostech zimních „dojížděných“ třímilimetrových pneumatik. Na rozdíl od laických doporučení se test opírá o hodnoty pocházející z měření objektivně provedených pomocí profesionální techniky. Suché letní počasí, za kterého test probíhal, přineslo nejmenší rozdíly v měření. I zde však fungují fyzikální zákony a letní pneumatiky prokázaly, že především handling na suchu zvládají lépe než zimní pneumatiky.

Uživatelé zimních „dojížděných“ pneu si v létě musí dávat pozor zejména při brzdění na mokru, kdy se brzdná dráha ve srovnání s novými letními pneumatikami prodlužuje až o 20 m a proti opotřebeným letním pneumatikám zhruba o 10 m. V kategorii mokrý handling simulující jízdu v dešti v regionálním provozu je nutné na ojetých zimních pneumatikách zpomalit, protože se výrazně posunuje schopnost pneumatiky přenášet boční síly. Nedotáčivost se projeví takzvaným odklouzáváním vozidla směrem ven ze zatáčky. Jízda za deště na běžných vozovkách navíc prokázala výhody letních nových a dokonce i letních opotřebených pneumatik v porovnání se zimními opotřebenými. Zimní opotřebené pneumatiky mohou řidiče v létě nepříjemně překvapit svými vlastnostmi při nedobrzdění nebo vyjetí z vozovky.

Jaké pneumatiky byly v testu? T tři skupiny celkem, letní s 8 mm vzorkem (Continental ContiPremiumContact 5, Michelin Energy Saver+, Barum Brillantis 2, Debica Presto, Rockstone Radial F109), letní s 3 mm vzorkem (Continental ContiPremiumContact 5, Barum Brillantis 2) a zimní s 3 mm vzorkem (Michelin Alpin A4, Sava Eskimo HP).

Jedničkou v brzdění na mokru se stal ContiPremiumContact 5, který při rychlosti 100 km/h zabrzdil na 67,2 m, což byla nejkratší brzdná dráha ze všech testovaných pneumatik. Exceloval i na mokrém povrchu zatáčkovité dráhy (handling). Druhé pořadí získala pneumatika Barum Brillantis 2 a na bronzové pozici se umístila Debica Presto. V postatě pouze letní obutí s plným vozrkem zvládlo získat od 95 do 100 % bodů v hodnocení, na 90% se dokázal propracovat Contnental s třemi milimetry, ostatní gumy už byly podle výsledků v podstatě nepoužitelné, podle hodnocení Autoklubu „nedostatečné.“

Ve prospěch letních modelů hovoří i skutečnost, že úroveň opotřebení zimních pneumatik je v teplých měsících vysoká a výrazně také roste spotřeba paliva. Účelem testu bylo upozornit řidiče na úskalí a bezpečnostní rizika spojená s dojížděním zimních pneumatik. Vlastnosti pneumatik opotřebených na hloubku dezénu 3 mm prokázaly výrazné rozdíly ve srovnání s pneumatikami novými.

Z testu vyplynulo, že i letní opotřebená pneumatika má v létě lepší vlastnosti než opotřebená zimní. Autoklub ČR podrobil pneumatiky testu v podélném (vodní sloupec 8 mm) a příčném (vodní sloupec 6 mm) aquaplaningu. Oba odpovídají silnému dešti, v silničním provozu jde o zvýšené bezpečnostní riziko.

Autoweb testuje Michelin na okruhu Paul Ricard

Zobrazit všechny fotografie

Test prokázal jednoznačně lepší výsledky nových pneumatik, kdy se jejich rychlost v okamžiku ztráty kontaktu s vozovkou (vznik podélného aquaplaningu) pohybuje mezi 81 až 83 km/h, u opotřebených (jak letních, tak zimních) byly hodnoty naměřeny v rozmezí 62 až 66 km/h. Jedinou výjimkou byla nová pneumatika Rockstone (čínský výrobce), jejíž výsledek 65 km/h nedosáhl ani kvality pneumatik ojetých, jak zimních, tak letních. Podobný výsledek test zaznamenal u aquaplaningu příčného, kde díky plnohodnotnému dezénu zaručujícímu odvod větší vrstvy vody se lépe projevily pneumatiky nové. Opotřebené gumy prokázaly již jen třetinovou boční sílu, Rockstone ani zde neobstály na mokru.

Nejlepší novou pneumatikou v obou aquaplaninzích se stala Debica Presto, v podélném následována pneu Barum Brillantis 2, Continental ContiPremiumContact 5 a Michelin Energy Saver+, v příčném aquaplaningu pořadí určily Debica Presto, Michelin Energy Saver+, Barum Brillantis 2 a ContiPremiumContact 5.

Podélný aquaplaning opotřebených pneumatik nejlépe, díky směrovému dezénu, zvládla třímilimetrová zimní Sava Eskimo HP následovaná třímilimetrovou ContiPremiumContact 5, čínským osmimilimetrovým zástupcem Rockstone, třímilimetrovým Barum Brillantis 2 a zimní Michelin Alpin A4.

Příčnému aquaplaningu v kategorii ojetých pneumatik také vévodila třímilimetrová zimní Sava Eskimo HP, za ní třímilimetrové pneu ContiPremiumContact 5, Barum Brillantis 2 a zimní Michelin Alpin A4.

zdroj: Continental, Autoklub.cz

11.4.2014 4:16| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist