autoweb.cz > Porsche > Porsche 911 > Porsche vysvětluje promyšlenou aktivní aerodynamiku nového Porsche 911 Turbo S
Porsche vysvětluje promyšlenou aktivní aerodynamiku nového Porsche 911 Turbo S
Výkonnější, dynamičtější a pohodlnější než kdy v minulosti: nové Porsche 911 Turbo S nastoluje v mnoha ohledech nová měřítka. To platí i pro technologii adaptivní aerodynamiky, kterou Porsche před nasazením do své vlajkové lodi 911 opět zdokonalilo. Technologie PAA (Porsche Active Aerodynamics) ještě precizněji upravuje parametry aerodynamiky vozidla podle jízdní situace, rychlosti a zvoleného jízdního režimu. Světovou premiéru měla technologie PAA v předchozí generaci modelu 911 Turbo z roku 2014. Aktivní aerodynamické prvky se nyní uplatňují ve všech modelových řadách, od 718 přes Panameru až po Taycan.
„Žádný jiný sportovní vůz nereaguje na odlišné situace tolika různými možnostmi nastavení aerodynamiky jako nová 911 Turbo S. Jako specialisté na aerodynamiku zpravidla stojíme před dilematem: pro maximální rychlost a nízkou spotřebu se žádá nízký součinitel aerodynamického odporu, zatímco vysoký přítlak přináší výhody z hlediska jízdní dynamiky. Tyto dvě charakteristiky jsou však v protikladu,“ vysvětluje Dr Thomas Wiegand, šéf vývoje aerodynamiky z automobilky Porsche. „Protichůdné cíle v oblasti aerodynamiky řeší technologie PAA. Díky zevrubnému rozšíření inteligentního systému pro 911 Turbo S lze dosáhnout mnohem většího rozpětí nastavení aerodynamiky pro optimální jízdní dynamiku a minimální odpor vzduchu. Kromě toho je zde více prostoru k tomu, aby aerodynamické komponenty pomáhaly plnit specifické požadavky na jízdní dynamiku za mnoha odlišných jízdních situací.“
Novinkou jsou aktivní vzduchové klapky chlazení. Společně s nastavitelnou hranou předního spoileru a vysouvacím a naklápěcím zadním křídlem se nový špičkový model chlubí třemi aktivními prvky aerodynamiky. Kromě základních nastavení aerodynamiky 911 Turbo (jmenovitě PAA Speed a PAA Performance) lze nyní realizovat i nastavení Eco.
Technologie PAA byla kromě toho rozšířena o funkci Wet Mode (režim Mokro), která posouvá aerodynamickou rovnováhu směrem k zadní nápravě ve prospěch větší jízdní stability na mokré vozovce, a dále funkci aerodynamické brzdy, která zajistí vyšší odpor vzduchu a větší přítlak za podmínek intenzivního brzdění při vysokých rychlostech, což se odráží v kratší brzdné dráze a lepší jízdní stabilitě. Technologie PAA rovněž pomáhá sladit změny proudění vzduchu kolem vozidla po otevření posuvného střešního okna nebo stažení střechy u provedení Cabriolet. To znamená, že celkem je k dispozici osm různých nastavení aerodynamiky, z nichž každé přináší specifickou kombinaci aktivních aerodynamických prvků.
Vylepšení se týkají nejen schopnosti přizpůsobovat se specifickým jízdním požadavkům, ale také samotných aerodynamických vlastností: nově navržený aktivní přední spoiler společně se zadním křídlem zvyšuje přítlak o 15 procent, a zaručuje tak vyšší jízdní stabilitu a dynamiku za vysokých rychlostí. Maximální přítlak v pozici Performance (po aktivaci režimu Sport Plus) nyní činí cca 170 kg.
Součinitel aerodynamického odporu (cd) provedení 911 Turbo S závisí na nastavení aerodynamiky. Nejpříznivější konfigurace s minimální hodnotou cd na úrovni 0,33 je s uzavřenými klapkami a zataženým předním i zadním spoilerem.
Čtěte také: Mazda MX-5 vs. Porsche Boxster: Srovnání lidových sporťáků za 100 a 500 tisíc
Vzduchové klapky chlazení: plynule regulovatelné
Nově vyvinuté regulovatelné klapky chlazení napomáhají snižovat jízdní odpory, a tím i spotřebu paliva. Klapky jsou umístěny v levém a pravém přívodu vzduchu předního nárazníku. Jsou plynule nastavitelné a jejich funkcí je regulovat množství chladicího vzduchu, který proudí přes chladiče.
Inteligentní systém hospodaření s energiemi usiluje o optimální kompromis mezi aktuálními požadavky chlazení, spotřebou elektřiny k pohonu ventilátoru chladiče a vlivem vzduchových klapek chlazení na aerodynamiku vozidla. Vzduchové klapky chlazení jsou proto za rychlostí od 70 km/h pokud možno stále uzavřené. To má příznivý dopad na spotřebu za běžného provozu.
Od 150 km/h se klapky postupně otevírají k dosažení optimální aerodynamické rovnováhy za vysokých rychlostí. Důraz se rovněž klade na jízdní dynamiku, a tak se vzduchové klapky chlazení otevírají po navolení jízdního režimu Sport, Sport Plus nebo Wet, stejně tak jako při deaktivaci stabilizačního systému Porsche Stability Management (PSM) nebo stisknutí tlačítka spoileru.
Přední spoiler: pneumatické ovládání jednotlivých částí
Výrazně vylepšen byl i přední aktivní spoiler pro 911 Turbo. Ve srovnání s předchůdcem se zvětšila účinná aerodynamická plocha. Aktivní prvky se nyní rychleji vysouvají a zasouvají za nižšího tlaku. Trojici komponent lze pomocí akčních členů ovládat samostatně, přičemž dva vnější akční členy vždy pracují synchronně. Přední spoiler je vyroben z pružného plastu (elastomeru), a proto jej lze otáčet, aby bylo možné prostřední díl zasouvat nebo vysouvat v době, kdy jsou vnější díly vysunuté. K dispozici je několik variant nastavení:
- V základní poloze je hrana předního spoileru zcela zasunutá a drží v dané poloze předpětím elastomeru a působením magnetů ve spodní části karoserie 911 Turbo S.
- V poloze Speed jsou vysunuty pouze dva vnější prvky spodní hrany spoileru. Karoserii tak obtéká větší množství vzduchu a na přední nápravu působí menší vztlaková síla.
- V poloze Performance jsou vysunuty všechny tři prvky spodní hrany spoileru. V tomto nastavení je aerodynamika upravena pro sportovní charakter jízdy s maximálním možným přítlakem na přední nápravu. V této poloze se dále uprostřed spodní hrany spoileru ukazuje reliéfní logo „911 turbo S“.
Řídicí jednotku a vzduchový kompresor najdeme na boku zavazadlového prostoru. Pneumatická jednotka je menší než u předchůdce, a tak zavazadlový prostor nabízí o tři litry větší objem. Díky variabilní hraně předního spoileru se také zvětšil úhel předního převisu, což se příznivě odráží v každodenní použitelnosti: světlá výška je v základním nastavení větší, a lépe tak vyhovuje při parkovacích manévrech nebo přejíždění retardérů na vozovce.
Zadní křídlo: nyní s ještě více funkcemi
Lehká konstrukce zadního křídla – nepřehlédnutelného prvku provedení Turbo – je o 440 gramů lehčí než odpovídající komponenta předchůdce, přestože se účinná plocha zvětšila o osm procent. Základem zadního křídla je pěnové jádro s kovanými zálisky. Konstrukce zahrnuje horní stranu tvořenou dvěma vrstvami z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny (CFRP s dvouosým uspořádáním vláken) a spodní stranu z jedné vrstvy plastu vyztuženého skelným vláknem (GFRP s trojosým uspořádáním vláken). Nastavení křídla pomocí elektromotorů – které lze vysouvat a naklápět – závisí především na rychlosti jízdy a zvoleném jízdním režimu.
V závislosti na konkrétním jízdním režimu jsou nyní k dispozici další pozice (nad rámec již známých nastavení Speed a Performance):
- Ve velkém rozsahu rychlostí je nyní k dispozici poloha Eco se zataženým křídlem, kdy se vozidlo pohybuje s minimálním odporem vzduchu.
- Poloha Performance II s menším úhlem náběhu (AOA) pro rychlosti jízdy nad 260 km/h omezuje odpor vzduchu a snižuje zatížení pneumatik na zadní nápravě, čímž odpadá nutnost hustit na vyšší tlak. Výhodou těchto opatření je optimální využití schopností pneumatik ve smyslu dynamiky v podélném i příčném směru pro co nejlepší jízdní schopnosti a sportovně zaměřené použití vozidla, např. na závodním okruhu. Přizpůsobení tlaku v pneumatikách má příznivý dopad i na každodenní použitelnost a jízdní pohodlí.
- V pozici Wet, tedy druhé nové poloze křídla, je křídlo plně vysunuté, avšak nenaklápí se. Jelikož je hrana předního spoileru zcela zatažena, po navolení režimu Wet to znamená posunutí aerodynamické rovnováhy směrem k zadní nápravě vozidla. Výsledkem je lepší stabilita zadní části vozu ve prospěch bezpečnosti jízdy na mokrém povrchu.
Nové funkce: režim Wet a aerodynamická brzda
V novém režimu Wet se klade důraz na jízdní stabilitu na mokrém povrchu. Pokud standardně montované senzory v podbězích předních kol zaznamenají znatelně mokrý povrch vozovky (větší množství vody odlétávající od pneumatik), v přístrojovém štítu před řidičem se zobrazí příslušná zpráva. Řidič může následně ručně aktivovat režim Wet otočným ovladačem na volantu. Kromě výše popisovaného nastavování aerodynamických prvků se zároveň v zájmu maximální jízdní stability přenastaví odpovídající řídicí systémy.
Během intenzivního brzdění za vysokých rychlostí se automaticky aktivuje nová funkce aerodynamické brzdy. Přední spoiler i zadní křídlo se přenastaví do polohy Performance. Vyšší aerodynamický odpor a zvýšený přítlak se projevuje v kratší brzdné dráze. Uvedená funkce též během brzdění zvyšuje jízdní stabilitu.
Inovace Porsche v oblasti aerodynamiky
Porsche s každou další generací 911 postupně vylepšuje aerodynamiku vozu. Výrobce sportovních vozů často v otázkách aerodynamiky dokonce nastoluje měřítka. Uveďme si nejdůležitější milníky:
- Již v roce 1971 namontovalo Porsche první přední spoiler na model 911 S. Ten urychlil proudění vzduchu pod vozidlem a odvedl část vzduchu přes boky karoserie, čímž potlačil zdvihové síly působící na přední nápravu.
- V roce 1972 se na trhu objevilo průlomové řešení aerodynamiky s modelem Carrera RS 2.7, navrženým pro motoristický sport – ten byl vybaven nejen nízkým předním nárazníkem, ale i nepřehlédnutelným spoilerem na víku kapoty – již legendárním „kachním ocasem“.
- V roce 1975 jsme byli svědky premiéry verze 911 Turbo. Jejím markantním prvkem byl velký pevný zadní spoiler s černým pláštěm z polyuretanu (PU).
- První model s elektricky vysouvatelným zadním spoilerem se poprvé objevil v roce 1989: 911 Carrera 4 typové řady 964. Toto byl první krok na cestě k adaptivní aerodynamice.
- V roce 2014 představilo Porsche model 911 Turbo s adaptivní aerodynamikou. Přední i zadní spoiler se vysouval v závislosti na rychlosti a jízdním režimu.