Porsche Cayenne V6 a Cayenne Diesel

Nové SUV Porsche Cayenne se představuje i se základními šestiválcovými motory. Už víme, který je lepší.

  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 7

  • Provozní náklady 7

  • Praktičnost 7

  • X-Factor 7

  • Celkové hodnocení 7

RADOSTI
Vyvážený design, povedený interiér, obratnost, kultivovaný diesel

STAROSTI

Brzdy s podivnou odezvou, němé řízení, hlučný a utrápený benzínový šestiválec

Letět na prezentaci dieselového (čti dýzlového) Porsche do Düsseldorfu (čti dýzldorfu) letounem Airbus (volně přeloženo jako „autobus do vzduchu“) nemusí zpočátku znít příliš lákavě. Jenže Porsche Cayenne patří pro automobilku k velmi důležitým modelům a vlastně díky tomuhle SUV má Porsche ony gigantické zisky.

Porsche prodalo již 270 000 vozů Cayenne všech motorizací a doufá, že nová generace a hlavně hybridní a dieselový model toto číslo pomohou dále navyšovat geometrickou řadou. Stranou samozřejmě nezůstávají ani tradiční osmiválcové verze pro movitější klientelu, která si se spotřebou paliva hlavu neláme, ale nás dnes zajímají dva modely z opačného spektra – základní benzínový šestiválcový Cayenne V6 a naftový Cayenne Diesel.

O příbuznosti SUV Porsche Cayenne s SUV Volkswagen Touareg se diskutuje hodně a automobilka na dotěrné dotazy novinářů celkem upřímně odpovídala, že auta procházela společným vývojem a že sdílí základní architekturu. Porsche ovšem tvrdí, že pohonné jednotky, ačkoli mohou sdílet hrubý základ, si vyvíjí a upravuje samo. Cayenne je oproti Touaregu „sportovnější, dynamičtější a charakternější, zatímco Touareg zaměřený na komfort a užitné vlastnosti“. No, jestli je zrovna tenhle přístup správný… Nejde přeci u SUV hlavně o komfort a užitné vlastnosti?Porsche Cayenne Diesel
Nejprve usedám do dieselového Cayennu, který bude na našem trhu patřit k těm nejvyhledávanějším. Dá se pochopit, proč – kvůli spotřebě paliva. Jak tak ale koukám do itineráře, testovací trasa dlouhá 120 km se táhne po silničkách druhé a třetí třídy s velkým převýšením, takže spotřeba paliva nebude věcí, kterou se budu zabývat. Porsche evidentně chce, abychom odhalili dynamický potenciál nového Cayennu. Neschovává se před něčím?

Naftový šestiválec sice vychází z jednotky 3.0 TDI od Audi, ale Porsche na něm zapracovalo a dovoluje si ho označovat jako vlastní motor. Nabízí výkon 240 koní a točivý moment 540 Nm, stovku zvládne za 7,8 s a maximální rychlost je 218 km/h.

Po nastartování neslyším žádný dieselový klapot. O to více potěšující je, že motor je zatím úplně studený a ještě poměrně syrový, má najeto 2500 km. Po zahřátí na provozní teplotu se jeho chod ještě více zklidní, ale důležité je, že zvuk dieselu vám už nic připomínat nebude. A skutečně, Porsche na prezentaci tvrdilo, že se jim podařilo napodobit zvuk benzínových motorů. Je to částečně pravda, protože ruské žigulíky a moskviče také jezdí na benzín… Ale teď vážně, tohle je opravdu dobrý motor.První pozitivum, kterého si všímám, jsou ergonomicky dobře řešená pádla pod volantem nové osmistupňové automatické převodovky. Automat sám funguje dobře, ale v komfortním režimu se mu moc nechce do podřazování. Proto jsem si našel jako nejlepší „normální“ nastavení podvozku, „sportovní“ režim motoru a „manuální“ řazení. Porsche vybralo na testovací jízdu i poměrně rozbité silnice, se kterými si v normálním a komfortním nastavení Cayenne poradí. V režimu sportovním už je to horší, kola mají tendence odskakovat a ke slovu se tak velmi brzy dostane stabilizační systém PSM. Ten je ovšem možné vypnout a na lepší silnici a ve sportovním režimu podvozku se z Cayennu Diesel stane kupodivu příjemné a živé auto. Samozřejmě na poměry dieselových SUV

Dobře maskuje svoji hmotnost, ale bohužel nemá příliš důvěryhodné řízení. Rychlost v zatáčkách proto musíte kontrolovat spíše zrakem než citem v rukách. Silný dieselový motor, který se neprojevuje turboefektem a jeho výkon je odevzdávám plynule až k 4500 ot./min., je velmi příjemný a kdyby auto nemělo na kapotě znáček Porsche, vlastně by se dalo říci, že je moc fajn. Jenže Porsche na naftu… Však víte, jak to myslím.Porsche Cayenne V6
Jako druhé auto zkouším benzínový šestiválec 3,6 l, který dostala i Panamera. Ačkoli má motor parametry podobné jednotce ve Volkswagenu Passat R36, jedná se o motor V6 s rozevřením válců 90°, nikoli 15°. Je to jiný motor, ale výkon 300 koní a točivý moment 400 Nm slibují slušné zážitky.

Jenže skutečnost je úplně jiná a obávám se, že tenhle motor příliš mnoho zákazníků neosloví. Hlavně u nás. Pocitově totiž v dálničních rychlostech nejede a s autem se trápí. V první polovině otáčkoměru je motor velmi snesitelný a vydává i příjemný zvuk, ale po překročení 4000 ot./min. začíná být velmi hlučný a hlavně utrápený. Zvenku sice Cayenne V6 zní hezky, ale uvnitř je to jen hluk jako v nějakém vytuněném Opelu Kadett.

Porsche rovněž nepochopitelně do tohoto modelu dalo ještě stará nelogická nenáviděná a proklínaná tlačítka na volantu, takže manuální řazení, díky kterému na zatáčkovitých silnicích potenciál motoru využijete mnohem lépe, je zmatečné a neustále se musíte na tlačítka dívat, kam že to vlastně máte zatlačit, jestli k sobě nebo od sebe. Manuální převodovka je sice pro benzínový motor v nabídce, ale velké SUV s ručním řazením? Ale jděte… Navíc mi přišlo, že benzínový Cayenne hůře brzdil. Nemám z brzd Cayennu (ať už V6, dieselu, nebo osmiválce) dobrý pocit, působí příliš elektricky a nekladou správný odpor.

Celkově se mi lépe jezdilo s Porsche Cayenne Diesel. Na takovém zjištění by nebylo vlastně nic šokujícího, kdyby tohle auto nemělo na kapotě znáček Porsche. Ale to už jsme zase u toho…U SUV jsou však důležité i jiné vlastnosti. Do terénu s ním asi moc jezdit nebudete, ale můžete, Cayenne díky uzávěrkám diferenciálů a vzduchovému podvozku s proměnnou výškou zvládne skutečně hodně. Pro mnoho zákazníků ale bude také důležité, že stále můžou tahat přívěs o hmotnosti do 3,5 tuny, že odvezete v pohodlí sebe a další tři dospělé cestující a že v kufru je dost místa na to nejnutnější (třeba na golfové hole nebo na sadu originálních zavazadel z kolekce Porsche Design).

Interiér Porsche Cayenne je velmi kvalitní a mezi SUV snad ten nejlepší. Bude vám ale trvat, než se sžijete se všemi těmi tlačítky, kterými nastavujete asi patnáct sportovních režimů. A možná se vám stane, že místo vypnutí ESP si pustíte vyhřívání předních sedadel…

Tak který?
Stejně jako velký fanoušek Boeingu jsem byl nakonec spokojen i s Airbusem, i jako velký fanoušek tradičního Porsche jsem dokázal po celodenním ježdění základní motorizace SUV Cayenne akceptovat. Vy se ale ptáte, jaký model Cayenne si máte koupit, jestli benzínový šestiválec nebo diesel. Kupte si diesel, je to rozumnější a celkově snesitelnější auto.

Dalibor Žák

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcevidlicový šestiválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)2967
Kompresní poměr16,8 : 1
Vrtání x zdvih (mm)83,0 x 91,4
Převodovkaosmistupňová automatická
Poháněná kolavšechna čtyři
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)176 / 240 v 4000 - 4400 ot./min.
Točivý moment (Nm)550 Nm v 2000 - 2250 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)114,3
0-100 km/h (s)7,8
Nejvyšší rychlost (km/h)218
Spotřeba paliva (l/100 km)8,7 / 6,6 / 7,4
Objem nádrže (l)85
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4846
Šířka (mm)1939
Výška (mm)1705
Rozvor náprav (mm)2895
Provozní hmotnost (kg)2100
Celková hmotnost (kg)2860
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)3500
Zavazadlový prostor (l)670 - 1780
Ceny
Základní cena modelu1 636 000 Kč
23.6.2010 7:30| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist