autoweb.cz > Ineos > Poprvé za volantem: Brutální off-road Ineos Grenadier zaujme tím, jak jezdí po silnici. Pro Defender to ale problém nebude
Poprvé za volantem: Brutální off-road Ineos Grenadier zaujme tím, jak jezdí po silnici. Pro Defender to ale problém nebude
Na český trh vstoupila zcela nová značka Ineos, která i zde začala prodávat off-road Grenadier. Příběh o vzniku tohoto auta je už docela obehraný, takže ve stručnosti: Auto si vysnil miliardář Jim Ratcliffe, který chtěl původně pokračovat s výrobou starého Defenderu, ale Land Rover byl z pochopitelných důvodů proti. Nakonec se Sir James Arthur vydal cestou vývoje zbrusu nového automobilu s tím, že chce, aby svět pořád mohl kupovat poctivý off-road navazující na Defender. Jméno Grenadier údajně odkazuje na jednu britskou hospodu, kde se tento nápad zrodil.
Výsledkem je bezesporu zajímavý stroj, o kterém nelze tak docela říci, z jaké země vlastně pochází. Měl být britský, ale jeho vývoj obstarala rakouská společnost Magna Steyer, sídlo divize Ineos Automotive je kousek od Stuttgartu a výroba probíhá ve francouzském Hambachu v továrně, která dříve patřila Mercedesu. Ten zdejší výrobní linku modernizoval se záměrem začít tu vyrábět elektrické EQB, ale na to nakonec nedošlo. Zůstala jen výroba Smartu, kterou dnes už tedy obstarává Ineos. Před lety kolovaly internetem zvěsti o tom, že tato společnost postaví zcela novou fabriku přímo v Británii. Vidle do tohoto záměru hodil Brexit. Převzetí moderního závodu téměř ve středu Evropy bylo významně jednodušší a umožnilo to realizovat celý (kvůli koronaviru už tak) zpožděný projekt poměrně rychle.
Zajímavosti z Autoweb.cz
Brembo, BMW, Carraro…
Ineos je obrovské impérium zaměřené na chemický průmysl. S automobily tato společnost nemá mnoho zkušeností, přestože už dlouhá léta můžeme vidět nápis Ineosu na monopostech F1 stáje Mercedes. Tomu také odpovídá množství dodavatelů, jež se na Grenadieru podílí. Motory dodává BMW, převodovku společnost ZF, masivní tuhé nápravy mají původ u italského specialisty Carraro, brzdy dodává Brembo, sedadla společnost Recaro a pokud vám je něčím povědomý kompas na palubce, tak vězte, že stejného dodavatele používá Porsche. Rám, na který je mimochodem karoserie připevněna pouze osmi šrouby, je zcela nový, stejně jako třeba rozvodovka. Design si ve velkém vzal inspiraci u starého Defenderu, ale v realitě všedního světa to úplný dvojník není. Grenadier má jiné proporce a ve finále vypadá jako kterýkoliv starší off-road.
Základní karoserie je šestidveřová, protože vzadu je asymetrická dvojice dveří. Kromě civilního pětimístného provedení existuje také pětimístný užitkáč s dělicí přepážkou a zaplechovanými zadními okny, dvoumístný užitkáč a nově pick-up Quartermaster s prodlouženým rozvorem. Ten se u nás začne brzy prodávat také. Navzdory faktu, že Česká republika nemá příliš mnoho míst, kde byste potenciál tohoto auta využili, je to pro Ineos země zaslíbená, protože tu nemáme žádné emisní daně. Na jiných trzích je právě kvůli emisím prodej osobní verze dosti problematický. Proto také Ineos rovnou nabídl užitková provedení N1. Jen pozor, pětimístný užitkáč má zadní lavici posunutou o sedm centimetrů vpřed a ve druhé řadě je tudíž podstatně méně místa než u osobních variant.
Grenadier se nabízí výhradně se řadovými třílitrovými šestiválci od BMW. Ten naftový má parametry 249 koní a 550 Nm, ten benzinový nabízí 286 koní a 450 Nm. Bez ohledu na konkrétní motor vždy dostanete stálý pohon všech kol, k dispozici jsou i uzávěrky nápravových diferenciálů nebo redukce. To jsou hlavní předpoklady k tomu, že vás v těžkém terénu nezastaví vůbec nic.
Hlavní otázka: Jak jezdí po silnici?
Řešit u auta, které od samého počátku vzniklo jako off-road do nejtvrdších podmínek to, jak jezdí po silnici, se zdá být nesmyslem. Jenže… Čekat, že Ineos Grenadier bude v terénu cokoliv jiného než naprosto skvělý, je samozřejmě hloupost. Už prostý pohled na spodek auta, na všechny ty masivní konstrukce, na obří převodku řízení, prostě na kterýkoliv detail vozu, vám dává jasnou odpověď na otázku, jak si tohle auto stojí v terénu. Svezení na malém terénním polygonu společnosti Dajbych v Plzni, která tuto značku u nás jako jediná prodává, ledasco naznačilo, ale reálně jsme si vyzkoušeli jen velmi málo z toho, co Grenadier opravdu dovede.
U terénních aut ale vždycky platí, že čím lepší vlastnosti mimo silnici, tím horší chování v běžném provozu. Nedávno například tuzemskými redakcemi koloval Amarok s brutální úpravou od společnosti Delta4x4. V terénu to bylo super auto, ale jezdit s tím kdekoliv jinde bylo spíše za trest. A nakonec o starém Defenderu to platí také. U Grenadieru naopak okamžitě zaujme to, jak málo kompromisů u něj musíte udělat při běžném cestování. Během vývoje si na to lidé od Ineosu evidentně dávali velký pozor.
Videotest: Land Rover Defender
Hlavní problémem Grenadieru je hmotnost v kombinaci s vysokým těžištěm. Je to prostě tank. Proto navzdory zajímavým parametrům obou motorů je dynamika spíše vlažná, ale pro běžný provoz úplně dostatečná. Na 160 km/h se tohle auto rozjede bez větších problémů. Zvyknout si musíte na řízení opatřené velkým převodem a jen malou ochotou volantu vracet se zpět do středové polohy. Grenadier zkrátka v některých směrech připomíná spíše nákladní auto. A konečně se budete muset smířit s absencí jakéhokoliv asistenčního systémů. Ineos chtěl co nejjednodušší vůz, takže tu nic jako přednárazové systémy nebo vedení v pruzích není a zůstane tomu tak do té doby, dokud to nebude kvůli předpisům vyloženě nezbytné. No a samozřejmě nečekejte, že bezmála třítunový off-road bude jezdit pod deset na sto. Platí to pro obě motorizace.
Během krátkého svezení jak s nafotvým, tak s benzinovým Grenadierem, se nám více líbil ten benzinový. Člověk by podvědomě volil naftu, ale řadový diesel je celkem hlučný, byť má vlastně příjemný zvuk. Benzin naproti tomu je kultivovanější a přece jen svižnější. Navíc nabízí výhodu v tom, že nepotřebuje močovinu. U dieselu může být s doléváním AdBlue na nějakých dlouhých expedicích celkem potíž.
Grenadier v terénu nepřekvapil, pokud mu dopřejete adekvátní obutí, vyjede téměř vše, to se dalo čekat. Navíc je auto připraveno také na instalaci navijáku a dalších pomůcek typu přídavných světel. Naopak na silnici Ineos ukázal, že umí být docela pohodlný. Do jisté míry se chová jako těžší terénní pick-up. Na rozdíl od starého Defenderu vám používání tohoto stroje v běžném provozu žádné velké příkoří nepřipraví. Není ale škoda jezdit s Grenadierem po silnicích?
Fakt nechcete Defender?
Ineos Grenadier tuzemské zákazníky zaujal. Podle informací plzeňského prodejce bylo u nás prodáno už 40 exemplářů. Podle některých by tohle auto mohlo brát zákazníky Land Roveru, ale to téměř určitě nebude pravda. Ineos má mnohem blíže užitkovým automobilům, je to mnohem větší drsňák mířící na úzkou skupinu zákazníků. Pro běžné cestování je Land Rover Defender logicky daleko lepší a tudíž má potenciál oslovit více potenciálních zájemců.
Navíc osobní pětimístné verze Grenadieru není úplně levná, stojí bez pár korun dva miliony. Za to si můžete koupit Defender 110 s třílitrovým šestiválcem, který sice má 200 koní, ale díky nižší hmotnosti nabídne lepší dynamiku i nižší spotřebu. I Defender má pohon všech kol, redukci a i on v terénu zvládne spoustu věcí. Jednoznačnou výhodou Grenadieru je jeho masivní konstrukce připravená k tomu, aby vydržela dlouhodobé používání v opravdu drsných podmínkách. Pokud tento potenciál dokážete využít a dává vám smysl, pak bude Ineos skvělá volba. Dobře si to ale rozmyslete. I když nováček na trhu jezdí velmi dobře také po silnicích, jeho nerozbitný charakter své nevýhody má.