Poprvé jsme v Česku zkusili nový Duster. Má přesnější řízení i stále skvělý dojezd

Jiný vzhled a jiné svezení. Nová generace oblíbeného SUV bude trhákem.
06a37d8599725fe2f4b89944377e582f.prvni-jizdy-po-ceskych-silnicich-s-novou-dacii-duster.20240608092841-1100x618.jpgCelá galerie 20 Zdroj: Tiskový servis Dacia

Na skomírajícím únorovém autosalonu v Ženevě toho moc k vidění nebylo (proklik), ale našly se světlé momenty. Ten nejjasnější se jmenoval Dacia Duster a musím říct, že už tam jsem se těšil, až se mi dostane do ruky. Vypadá totiž opravdu dobře, a protože už předchozí generace byla pohodovým a schopným autem za pár kaček, doufal jsem, že teď se stěžejní model značky, kterým chce Dacia potrápit konkurenci v segmentu C, posune ještě o kus výš.

Půdu si k tomu vytvořil solidní, od roku 2010 se totiž celosvětově prodalo 2,4 milionu Dusterů a zájem o něj je stále velký. Aktuálně se v rumunské fabrice vyrobí zhruba jeden vůz za minutu a nelze se divit. Například v roce 2018 šlo o nejprodávanější model v rámci retailového trhu v celé Evropě.

Na první jízdy s novým Dusterem v rámci Česka měli zástupci médií ideální podmínky. Start v Praze, následně cesta po dálnici až do malebných Jizerských hor, plných úzkých silnic a možností na lehký terén.

Hrana kam se podíváš

Asi už není třeba omílat stále dokola, jak se povedl rebrand značky, o tom už bylo napsáno mnoho. Já osobně jsem nicméně neměl problém už s předchozím modelem, jak už jsem zmínil. Kdo neměl přehnaná očekávání, dostal pohodové auto, za příznivé peníze, využitelné takřka k čemukoliv.

Jenže třetí generace přišla s výrazně jiným designem, i když termín „výrazně“ je možná příliš silný. Fragmenty Dusteru jsou stále evidentní, přesto nový model vypadá jinak. Je hranatý, robustní a vypadá sexy. Počítejte také s vyšší kapotou, výraznějším oplastováním a Duster sedí na CMF-B platformě známé z Renaultu, která už je ale používaná iuz modelů Jogger a Sandero. Základní parametry se přitom nemění, auto je jen o dva milimetry delší a devět milimetrů širší.

Přední části dominují úzká maska chladiče a úzké světlomety s pronikavým jasem, povedla se i sázka na zajímavé barevné odstíny a specialitou jsou plastové lemy vyrobené z dvacetiprocentního recyklátu s názvem Sparkle. Na sobě má drobné flíčky a celek tak připomíná antracit.

Nový displej a tlačítko My Safety

Také novinky v interiéru jsou diametrální, dál je třeba čekat setkání s plasty všeho druhu, ale zpracování je jednoznačně lepší. Hned mě zaujala výška palubní desky, v kombinaci s vojensky zelenými a tmavě hnědými doplňky si řidič se spolujezdcem mohli chvílemi připadat jako v tanku. Vůbec mi to nevadilo, naopak.

Vnitřku dominuje nový středový displej, který je nenásilně zasazený. V nejlepším případě má 10,1 palce a nabízí šest reproduktorů s 3D zvukem či připojenou aplikaci navigace. Mnoho času na poctivé ozkoušení jsem neměl, zatím mi stačilo, že prostředí, ve kterém se uživatel pohybuje, je snadno naučitelné a funguje rychle. Posun oproti předchozímu modelu je všude dost patrný.

Poté, co jsem ho objevil, jsem skutečně ocenil tlačítko My Safety, které je po řidičově levé ruce pod volantem. Po jeho zmáčknutí se vypnou veškeré asistenty, což je na jednu stranu ne úplně ideální, protože plno u z nich je skutečně vhodných, na druhou stranu občas je to příjemné. Člověk se až diví, co všechno totiž může v takovém autě pípat.

Nerad bych opomenul prostornost a sezení. To první hlavně z pohledu zvětšeného zavazadlového prostoru, kterému chybí jen 28 litrů k pěti stům. Dobrý posed v obou řadách považuji u tak klíčového vozu celé automobilky za samozřejmost, takže mě potěšilo, že jsem nebyl zklamán.

Přesnější řízení i slušná cenovka

Vznětový motor už u Dusteru nehledejte, ale jinak je výběr pohonných jednotek vskutku široký. Najdete tříválce i čtyřválec – hybrid i klasický benzín – manuální i automatickou převodovku. Já jsem nejvíce času strávil s verzí ECO-G 100, která má 50 litrovou nádrž na benzín a k tomu ještě pořádnou zásobu LPG. Díky tomu je pro auto snadné ujet bez tankování o hodně víc než tisíc kilometrů.

První dojmy byly veskrze pozitivní, ač najetá kilometráž dosáhla na necelých 150 kilometrů. Hned bylo jasné, že nový Duster se neposunul jen vzhledově, ale také jízdně. Pod tím je hodně podepsaná nově využitá podvozková platforma, která přinesla modernější a schopnější technologie.

Počítejte tedy s tím, že auto je značně tužší a o slušný kus pohodlnější. Obojí oceníte především v zatáčkách, kde Duster lépe sedí a méně se naklání, takže se řidič za volantem cítí o kus sebejistěji. Zpřesnilo se také řízení, které mohlo být pro náročnější uživatele v předchozí generaci lehkou slabinou.

Na dálnici se připravte na trochu aerodynamického šumu, se kterým je ale třeba u podobných vozidel počítat. Na druhou stranu výhoda Dusteru je přece hlavně na nezpevněných površích, ačkoliv v tom případě bych spíš sáhl po verzi TCe 130 4×4, která je k mání jen s manuálem a začíná na 569 900 Kč. Tam se dá naplno využít světlá výška 217 mm či asistent sjíždění prudkých svahů.

Co se týče základních čísel k vozu, více bude vidět až během některého z redakčních testů, takže spotřebu 6,8 litru bych rozhodně nerad nějak hodnotil. Spíš mě těší, že po odevzdání vozu ve mně převládaly příjemné pocity a radost z toho, že obyčejná auta za slušné peníze se pořád vyrábí. Nejlevnější Duster bude k dispozici za 429 900 Kč.

3.7.2024 7:00| autor: Martin Tomaides | zdroj: Vlastní zkušenost

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist