Poplatek za registraci ojetiny – jak je to doopravdy?

Před několika dny proběhla médii zpráva o rozšíření poplatku za registraci nejmladších ojetin na vozy do r.v. 2006. Zjišťovali jsme, co je na tom pravdy.

Poplatek za sběr autovraků často nepřesně označován jako ekologická daň platí už několik let. Mezi motoristy opravdu populární není, čemuž se ani nemůžeme divit, když z našich peněženek dokáže vytáhnout nemalé částky.

V současné době to jsou 3000 Kč při přihlašování vozidla plnícího emisní normu Euro 2, 5000 Kč pokud plní Euro 1 a 10 000 korun v případech, kdy neplní žádnou z norem (tzv. Euro 0). Euro 3 a vyšší jsou bez poplatku. Ještě připomeňme, že se platí za každý vůz pouze jednou, při první změně majitele. Výše poplatků by se ale měla měnit. Podle toho, co proběhlo médii, asi velmi brzy a pokud by byly nově zpoplatněna vozidla do roku výroby 2006, jednalo by se i o automobily plnící Euro 4. Proto jsme se vydali na Ministerstvo životního prostředí s žádostí o vysvětlení.„To jak některá média informaci podala je při nejmenším hodně nepřesné. V současné době se jedná pouze o návrh, který je ve fázi vývoje a počítá se s tím, že by mohl začít platit od roku 2014,“ začal vysvětlování František Pelech z oddělení zpětného odpadu.

Není tedy pravdou, že by se muselo začít platit za vozy ve stáří pěti či šesti let, jak vyplynulo z reportáže, kterou jsme mohli vidět v televizi. Zcela chybně byl uveden i rok výroby aut 2006, i nadále bude poplatek vycházet z norem Euro. „Nově bude zpoplatněna norma Euro 3 a to 3000 Kč,“ uvádí celou věc na pravou míru Pelech.

Za přihlášení vozu plnícího normu Euro 2 se pak bude platit 5000 korun, za Euro 1 10 000 Kč stejně jako za Euro 0. Spolu s narůstajícím věkem vozidel se tedy poplatky o jeden stupeň posunou. To je sice příznivější zpráva, než byla první senzacechtivými médii zkreslená informace, ale ani tak mnoho motoristů nepotěší.

František Pelech vysvětluje, proč poplatky vybírat: „Když si dnes koupíte elektrický spotřebič do domácnosti, zaplatíte obdobný poplatek při jeho pořízení. U aut nic takového není. Přitom nakládání s autovraky není levné, velkou část vozu je třeba recyklovat což i vyžadují příslušné normy. Přitom když auto odevzdáte k likvidaci, zákon vám ji zajišťuje zdarma včetně vystavení příslušného potvrzení.“Jak jsme se dozvěděli, dnes by se mělo recyklovat asi 85 % vozu, což rozhodně není málo a určitě s tím jsou spojeny další náklady. Na druhou stranu v tomto vysvětlení vidíme jeden podstatný rozdíl proti zmiňovaným elektrospotřebičům. Za ty se platí při jejich zakoupení jako nových, avšak za automobily až ve chvíli, kdy jsou na trhu ojetin. Poplatkem jsou tedy často zatíženi řidiči, kteří by si shodný nový vůz nemohli dovolit.

Podle Pelecha by se mělo změnit více než jen poplatky: „Nezabýváme se jen výší poplatků. Chceme řešit také jeho obcházení přes držitele průkazu ZTP a některé další problematické části.“ V současné době lze totiž vozidlo přihlásit bez poplatku na osobu, která je držitelem průkazu ZTP.

Pak je do technického průkazu zaznamenáno, že je vůz od poplatku osvobozen a při jeho dalším převodu se již nic neplatí (stejně jako by byla vyžadovaná částka uhrazena). Ministerstvo tuto výhodu pro držitele průkazu ZTP chce zachovat, ale stejně tak chce zabránit jejímu zneužití.Zároveň by rádo řešilo i další fakt: „Současná výjimka přitom poslouží držiteli průkazu, ale rodina, která má dítě s průkazem ZTP ji využít nemůže, protože rozhoduje, na koho se vůz přihlašuje – pokud není zapsaný v TP držitel ZTP, nemá na osvobození od poplatku nárok,“ upozorňuje zástupce Ministerstva životního prostředí. Zmiňuje i další případ, kdy byli dobrovolní hasiči (tedy nezisková organizace, o jejíž prospěšnosti není pochyb) nuceni zaplatit vysoký poplatek za starší vozy, které ke své činnosti dostali darem.

Zeptali jsme se také, co bude s vozy, za něž motoristé už jednou zaplatili. Dotkne se jich přeřazení do „vyšší cenové“ tak, že by se poplatek vyžadoval znovu? Zde jsme už jednoznačnou odpověď nedostali, pravděpodobně by se tak ale stát nemělo. Samozřejmě záleží na tom, jak bude příslušný zákon zpracován a jak již zaznělo, je teprve ve fázi vývoje.

18.5.2011 8:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist