autoweb.cz > Speciální sekce > Sekce Kupujeme ojeté auto > Pomohou zákazníkům kontroly autobazarů?
Pomohou zákazníkům kontroly autobazarů?
Teprve nedávno vzniklo občanské sdružení Věci automobilové, které si nechalo od agentury STEM/MARK udělat průzkum mezi motoristy, jež v uplynulých dvou letech koupili či prodali vůz v autobazaru. Výsledky nejsou nijak lichotivé.
Například na otázku, s jakými problémy se v bazarech setkali, zmínilo plných 31 % respondentů skryté vady, 20 % respondentů uvedlo odlišnou cenu vozu v nabídce, 29 % špatné informace o vozu, 13 % stočené kilometry a podobně.
Jako hlavní problém českého trhu s ojetými vozy vidí většina dotázaných stáčení počítadel ujetých kilometrů. Mnozí zmiňují také různé podvody například při prodeji vozidel poznamenaných vážnou havárií, zájemcům o ojetinu také vadí úmyslné uvádění nižších cen – zpravidla při koupi vozidla na leasing, zatímco při nákupu za hotové pak takový prodejce vyžaduje více.Nepřekvapí tedy, že by řada motoristů uvítala zavedení závazných pravidel pro autobazary. Tuto skutečnost ve svých odpovědích zmínilo 54 % respondentů. Přes 35 % pak státu vytýká nedostatečnou legislativu, jež stojí za současným stavem. V souvislosti s tímto zmiňme, že rovných 86 % dotázaných by uvítalo právní ošetření stáčení tachometrů.
Podle většiny oslovených (přes 80 %) v ČR neexistuje žádný subjekt, který by pozitivně přispíval k rozvoji nákupu a prodeje ojetin. Přes 73 % oslovených si ale myslí, že by byl potřeba a téměř 70 % uvedlo, že by jej mělo představovat sdružení odborníků. Jen přes 13 % oslovených uvedlo, že zná nějakou organizaci zabývající se ochranou zájmů zákazníků autobazarů.
Zaujal nás také výstup, podle něhož by přes 62 % dotazovaných hledalo reference o prodejcích ojetin na internetu. Většina oslovených řidičů, jež pořídila vůz v uplynulých dvou letech, našla i informace o nabídce ojetých vozidel právě na internetu. Tento zdroj i nadále považují za zcela zásadní – tisk v porovnání zcela propadl. Podle průzkumu by tento zdroj vyzkoušelo jen 5 % respondentů.„Průzkum jednoznačně potvrdil, že v České republice neexistuje autorita, typu asociace nebo občanského sdružení, která by aktivně přispívala ke kultivaci prostředí obchodu s ojetými vozidly“, řekl Pavel Foltýn, předseda sdružení Věci automobilové a dodal: „Naším cílem je toto změnit a pomoci tak zákazníkům autobazarů v rozhodování, kde a za jakých podmínek koupí, nebo prodají svůj vůz“.
Proto se sdružení spojilo se společností Dekra Automobil, která bude od začátku září prověřovat autobazary podle zásad tzv. mystery shoppingu a hodnocení uveřejňovat na stránkách sdružení Věci automobilové.„Do autobazarů budou chodit naši proškolení odborníci. Někdy jednotlivci, někdy páry, jindy to budou rodiny s dětmi. Zkrátka budeme postupovat tak, aby je nešlo mezi ostatními zákazníky identifikovat,“ vysvětluje Jak Kupec z Dekry.
Prověrka se zaměří na chování samotných prodejců a jejich odbornost, ale i na stav vozidel. „Automobil si nekoupíme, ale v rámci kontroly jeho stavu absolvujeme testovací jízdu jako běžný zákazník a prohlídku vozidla. V případě pochybností jej vezmeme do některého ze spolupracujících servisů v okolí bazaru,“ líčí možný průběh Kupec.Dekra se chce nejprve zaměřit na velké prodejce a pak se vrhne i na další. Úkol to nebude lehký, v České republice je totiž okolo 1500 autobazarů. Již nyní naleznete na stránkách sdružení Věci automobilové hodnocení asi 250 bazarů. Toto hodnocení ale proběhlo mimo rámec společnosti Dekra a s fyzickými kontrolami tedy nemá nic společného. Vychází z 35 bodů, podle toho, jak by je mohl vnímat zájemce o ojetinu.
Pro motoristy budou ale jistě zajímavější výsledky prověrek prováděných Dekrou. Zda budou mít kontroly zásadní vliv na samotný trh s ojetými vozy, ale ukáže až čas.
autoweb.cz