autoweb.cz > jak vybrat ojeté auto > Polovina USA jezdí s polovinou motoru
Polovina USA jezdí s polovinou motoru
Ceny benzínu v USA vytrvale rostou a preference zákazníků se už řadu let posouvají směrem k malým motorům. Vliv hraje také sílící tlak zákonodárců. Změny na straně zákazníků i výrobců vynesly za posledních šest let čtyřválcové jednotky z pozice outsidera na první místo. Kdysi nejpopulárnější šestiválce ztrácí pomalu, největší odliv zákazníků zaznamenaly od roku 2005 osmiválcové motory.
Údaje pochází ze studie společnosti IHS, která poskytuje informační služby – mimo jiné pro automobilový průmysl prostřednictvím divize IHS Automotive. Nejnovější tisková zpráva porovnává data za první polovinu letošního roku s údaji z let 2005, 2007 a 2009.
Prostá čísla neříkají vše. Zahrnují totiž všechna prodaná auta včetně těch, která odebrali fleetoví zákazníci. Jejich pickupy a dodávky vozí těžké náklady a potřebují silné, přesto jednoduché a spolehlivé motory. Tento trh proto čtyřválce zatím nedobyly. Pokud se fleetoví zákazníci z tabulky vyškrtnou, je převaha malých motorů mnohem výraznější. Podle J.D. Power volí čtyřválec víc než polovina běžných zákazníků – před pěti lety to byla jedna třetina.
Podle serveru Automotive News stála obliba velkých motorů dlouho na neochotě investovat do pokročilých technologií. Zákazníci chtěli laciné silné motory, spotřeba a hmotnost nehrály roli. Jenže boom úsporných aut a vysoká obliba hybridů otevřely prostor pro investice. Zákazníci jsou ochotni platit za vyspělé technologie. Konvenční auta s menšími, ale pokrokovými motory totiž stojí méně než hybridy a nejsou o moc hladovější.Severní Ameriku dokonce čeká malá revoluce, automobilky totiž vůbec poprvé zkusí nabídnout zákazníkům atraktivní tříválcové motory s reálnou šancí na úspěch. Nezapoměňte, že ještě před pár lety měla třetina amerických aut osmiválcový motor. Jako první se do neprozkoumaného teritoria vydá Ford Fiesta s litrovým EcoBoostem, brzy po něm bude následovat BMW a Mini.
Podle odborníků zůstanou tříválce prozatím na okraji zájmu, i když jejich obliba poroste. Kregg Wiggins, šéf divize pohonných ústrojí v severoamerickém Continentalu, však prorokuje motorům v USA další zmenšování. Do roku 2017 podle něj bude víc než dvacet procent motorů menších dvou litrů. Dnes drží malé jednotky (které v Evropě i Japonsku tvoří drtivou většinu trhu) pouhých deset procent – přestože Američané kupují čtyřválce, většina z nich má kolem dvou a půl litru.
autoweb.cz