Pohledný hatchback za 50 000 korun?

Hledali jsme na trhu ojetý vozů hatchback se solidní výbavou a za částku, kterou může investovat i řada mladých motoristů. Jaké vozy lákají a na co si u nich dát pozor?

Řada mladých začínajících řidičů chce auto vypadající k světu, slušně vybavené a nejlépe za pár korun. Jenže skloubit líbivý, ideálně ale přímo moderní vzhled s dobrou cenou není jen tak. Zejména když vezmeme v úvahu často značně omezené možnosti mladých motoristů.

Většina těchto řidičů zpočátku operuje s částkou do 30 000 korun, což je dost limitující. Část z nich se po seznámení s nabídkou rozhodne rozpočet navýšit a jako definitivní hranici si většinou určí 50 000 Kč. Přitom jen málo kdo se spokojí se Škodou Fabia. Spíše pokukují po větších autech zahraničních značek.

Co se tedy nabízí? První automobil by měl být snadno ovladatelný, aby jej zvládal i nezkušený řidič, zároveň by se s ním mělo dát dobře parkovat. To jsou požadavky ukazující na vůz s pohonem předních kol, ideálně pak s karoserií hatchback. Zároveň je na místě hledět i na bezpečnost, což vylučuje stará vozidla – nicméně po těch mnoho mladých stejně netouží. Řekněme tedy, že hledáme automobil přibližně z roku 2005.


Pokud se rozhlédneme po nižší střední třídě, ve snaze dodržet finanční limit 50 000 Kč postupně odfiltrujeme celou řadu pohledných aut. Co této částky se spolehlivě vejdou vozidla s ne zrovna přesvědčivou pověstí a udávaným nájezdem okolo 150 000 kilometrů. Řeč je o Alfě Romeo 147, Fiatu Stilo a Peugeotu 307.

Tato auta mohou být i dobře vybavena, aniž by zájemce o vůz musel připlácet. Kromě základního elektrického paketu tak nechybí ani klimatizace, ABS a může být i stabilizační systém. V uvedené ceně lze přitom všechny tři vozy sehnat jak s benzinovým, tak s naftovým motorem.

Po stránce designu bude mezi muži asi nejvíce v kurzu Alfa Romeo 147 a především pak Fiat Stilo, ženám padne do oka spíše zaoblenější Peugeot 307 nebo již zmiňovaná „stočtyřicetsedmička“.

Automobily Peugeot 307 a Fiat Stilo se vyráběly i v provedení kombi a také tyto verze lze pořídit za cenu do 50 000 korun. Pro úplnost dodejme, že dlouhá „třistasedmička“ má objem zavazadelníku 503 litrů a Stilo Multiwagon 510 litrů. Porovnání zavazadelníků hatchbacků vyzní nejlépe pro francouzského zástupce.

Model 307 totiž disponuje zavazadlovým prostorem o objemu 340 litrů, Stilo je na tom jen o chlup hůře, když nabídne zavazadelník o objemu 335 litrů. Nejhůře si stojí Alfa Romeo 147, jejíž zavazadelník o objemu 280 litrů je jasně nejmenší.

Alfa Romeo disponuje i nejmenším prostorem pro posádku, přesto zde vyloženě těsno není. Líbivá palubní deska a výborně tvarovaná sedadla jsou doslova ozdobou, kterou může Fiat Stilo nebo Peugeot 307 jen tiše závidět.

Palubní desky mají pohledné, sedadla ale tak výborně tvarovaná nenabídnou. Ve Stilu nepotěší mezera mezi sedákem a opěradlem, jejíž velikost se přímo odvíjí od nastavení výšky sedáku. V zimě tudy nepříjemně táhne na záda. Peugeot disponuje měkčími sedadly, Alfa Romeo naopak tvrdšími. Podobná je situace i při porovnání podvozků.

Měkce nastavené odpružení modelu 307 mnoho jistoty v zatáčkách opravdu nenabízí a chování auta tak můžeme klidně ohodnotit jako podprůměrné. Citelně lépe si vede Stilo, které je jistější v zatáčkách a přitom stále dobře tlumí nerovnosti. V tomto směru si nevede zle ani Alfa Romeo 147, jejíž podvozek je z porovnávaných vozidel nejtužší. Jasně nejlépe si pak stojí v zatáčkách, kde potěší každého sportovně založeného řidiče.

Podle charakteristiky odpružení a jízdních vlastností si tak zájemce o levnou a pohlednou ojetinu vybere poměrně snadno. Volba pohonné jednotky ale už tak jednoduchá nebude, i když zde by měl mít už od počátku každý vyjasněno alespoň to, zda chce benzin, nebo diesel. Nás budou zajímat benzinové pohonné jednotky.

V případě Alfy Romeo 147 se jedná o motory Twin Spark, tedy vybavené dvojicí svíček na válec. Tyto pohonné jednoty vyžadují velice dobrou údržbu a tak nejsou vhodné pro ty, co se automobilu příliš nevěnují. Je třeba dodržovat poměrně krátké intervaly výměny rozvodů, ale i intervaly výměny zapalovacích svíček – jinak motor neběží správně.

Asi nejvhodnější volbou je šestnáctistovka o výkonu 88 kW, která reaguje na pohyb plynového pedálu znatelně ochotněji než slabší provedení s výkonem 77 kW a přídomkem Eco. Silnější benzinové motorizace jsou přirozeně žíznivější.

Agregát o shodném objemu lze doporučit i u Fiatu Stilo, zde disponuje výkonem 76 kW a je znatelně spolehlivější. Špatným krokem není ale ani čtrnáctistovka, jejíž výkon 70 kW je zcela dostačující. Oba motory přitom pracují s rozumnou spotřebou, což platí i pro čtrnáctistovky a šestnáctistovku v Peugeotu 307.

Základní čtrnáctistovka o výkonu 55 kW ale není ideální volbou, když se snahou zrovna nepřetrhne. Šestnáctiventilová čtrnáctistovka o výkonu 65 kW pracuje lépe, ale v porovnání s konkurenčními čtrnáctistovkami v Alfě Romeo 147 a Fiatu Stilo to zrovna terno není. Oba italské vozy mají znatelně temperamentnější motory. Proto je ve „třistasedmičce“ lepší zvolit silnější motor 1.6 16V/80 kW.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

„Menší zážehové motory v Peugeotu 307 častěji trápí vadné zapalovací cívky, u motorů Twin Spark stojí za nepravidelným během většinou staré zapalovací svíčky. Řada majitelů totiž nedodržuje jejich intervaly výměny,“ vysvětluje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO.

Zejména italské vozy trápí různé poruchy elektroniky, zatímco „třistasedmička“ se více potýká s praskáním žárovek ve světlometech. Typickou závadou Peugeotu 307 je pak zmatená práce páček pod volantem, které umějí doslova žít vlastním životem. Jediným řešením je výměna páček včetně jejich elektroniky, což se může nemile prodražit. Peugeot používal několik typů páček v různých cenových relacích, vždy ale v řádech několika tisíců korun (6000 – 15 000 Kč).

U „třistasedmičky“ se mění obě páčky, které tvoří jeden montážní celek, což se na ceně také podepisuje. Při výběru ojetiny tedy správnou funkčnost páček pod volantem důkladně prověřte. Vyhněte se i vozidlům, jejichž páčky se špatně vracejí z důvodu nadměrného opotřebení (přeskakují do krajní pozice při automatickém vypnutí směrovky narovnáním volantu).

„Všechny tyto tři vozy mají často vůle na podvozku. U automobilů této cenové kategorie nejde o nic výjimečného,“ pokračuje ve výčtu častějších potíží zástupce AAA AUTO. Jen dodejme, že zmiňované vůle můžete najít jak na přední nápravě (táhla stabilizátoru, čepy ramen a silentbloky), tak na silentblocích zadní nápravy.

Pozor si dejte také na korozi výfuku a stav brzdového vedení či samotných třecích segmentů brzd. Řada vozidel má nadměrně opotřebeny brzdové kotouče, do kterých se předchozímu majiteli už nechtělo investovat. Zejména Peugeotem používané brzdové kotouče Bosch mají opravdu krátkou životnost.

„Pokud vás zaujala karosářská varianta kombi, věnujte zvýšenou pozornost zadním tlumičům. Ty jsou u některých vozidel nadměrně opotřebeny. Zde se totiž projevuje i to, jak jezdil vůz vytížen,“ zakončuje Jindřich Topol z AAA AUTO. Ještě dodejme, že i když řada motoristů na italské vozy nahlíží skrz prsty, v případě naší trojice ojetin je dle statistik Peugeot 307 stejně problémovým automobilem, jako Stilo nebo „stočtyřicetsedmička“.

Nízké ceny ojetin mají zkrátka svůj důvod. Kdo tedy hledá mladě působící a současně levný ojetý automobil, měl by být opravdu ve střehu. Musí počítat i se servisními výdaji, které jsou v řadě případů vyšší, než by tomu bylo u jiných vozidel.

30.3.2016 10:25| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist